Gangaran's VBP EP3 Type-R
Hey nice car & Upgrades
Ik las in je verhaal dat je last had van olieverbruik doordat je de spoon enginedamper er in had zitten.
Ik heb deze ook in mijn auto zitten en per maand moet ik er een liter olie bij gooien. Das dan per maand ongeveer 1600-2000km.
Ik rijd de auto eerst goed warm door ongeveer 20km of 20 min rustig te rijden een geef daarna de R wel eens de sporen :P
Komt dit een beetje overeen met jou olie verbruik? Ik gebruik trouwens 5w30.
Groeten Marcel

Ik las in je verhaal dat je last had van olieverbruik doordat je de spoon enginedamper er in had zitten.
Ik heb deze ook in mijn auto zitten en per maand moet ik er een liter olie bij gooien. Das dan per maand ongeveer 1600-2000km.
Ik rijd de auto eerst goed warm door ongeveer 20km of 20 min rustig te rijden een geef daarna de R wel eens de sporen :P
Groeten Marcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
Tha Bla wrote:Hey nice car & Upgrades
Groeten Marcel
Sjow dat noem ik wel toegenomen olieverbruik!
Tha Bla wrote:Hey nice car & Upgrades
Groeten Marcel
Mijn auto verbruikte toen 1 op 750km ongeveer. Extreem veel vond ik dat, gelukkig heb ik er geen last meer van.
Gangaran wrote:Tha Bla wrote:Hey nice car & Upgrades
Groeten Marcel
Mijn auto verbruikte toen 1 op 750km ongeveer. Extreem veel vond ik dat, gelukkig heb ik er geen last meer van.
Dat kan ook niet goed zijn voor je auto...!
Hoe komt het eigenlijk dat hij meer ging verbruiken?
Marcel, je kunt beter 15-20 minuten aanhouden dan 20 km. Want als je 100 rijdt dan zit je al na 12 minuten ofzo op 20km. Ik zou dan nog niet in zn Vtec gaan als ik jou was. Misschien wel iets boven 3.000 toeren, maar zeker niet boven 4.000
Ik houd meestal 15 minuten onder de 3.000 toeren aan en dan nog zeker 10 minuten onder de 4.000. Ik rijd dan meestal iets van 3.500 toeren, want dan rijd ik netjes 120 km/uur.
Tenzij het echt koud is buiten, dan rijd ik 15-20 minuten onder de 3.000 toeren.
Let wel dat het erg belangrijk is om niet té weinig toeren te draaien als die warm loopt, zeker de eerste paar minuten. Dit omdat je bovenliggende nokkenassen hebt. En door te weinig toeren krijg je te weinig smering bovenin, zeker omdat de olie dan nog dikker/stroperiger is. Dus gewoon rond de 2.500 aanhouden.
Ik houd meestal 15 minuten onder de 3.000 toeren aan en dan nog zeker 10 minuten onder de 4.000. Ik rijd dan meestal iets van 3.500 toeren, want dan rijd ik netjes 120 km/uur.
Tenzij het echt koud is buiten, dan rijd ik 15-20 minuten onder de 3.000 toeren.
Let wel dat het erg belangrijk is om niet té weinig toeren te draaien als die warm loopt, zeker de eerste paar minuten. Dit omdat je bovenliggende nokkenassen hebt. En door te weinig toeren krijg je te weinig smering bovenin, zeker omdat de olie dan nog dikker/stroperiger is. Dus gewoon rond de 2.500 aanhouden.
Ik direct! Mijn filosofie is dat het slecht is om je auto stationair te laten draaien als die koud is.
Gelijk wegrijden en minimaal 2.000/2.200 toeren draaien om oliedruk op te bouwen. Dus olie bovenin je blok pompen.
Ok hij draait wel automatisch extra toeren, maar als ik na een minuut al bij een verkeerslicht sta, dan hou ik mn gas een beetje in op ong 2.000 toeren.
Gelijk wegrijden en minimaal 2.000/2.200 toeren draaien om oliedruk op te bouwen. Dus olie bovenin je blok pompen.
Ok hij draait wel automatisch extra toeren, maar als ik na een minuut al bij een verkeerslicht sta, dan hou ik mn gas een beetje in op ong 2.000 toeren.
Jo& wrote:Marcel, je kunt beter 15-20 minuten aanhouden dan 20 km. Want als je 100 rijdt dan zit je al na 12 minuten ofzo op 20km. Ik zou dan nog niet in zn Vtec gaan als ik jou was. Misschien wel iets boven 3.000 toeren, maar zeker niet boven 4.000
Je kan het ook overdrijven zeg hé. Je best wat toeren maken met een koud blok, is helemaal niet erg. Het enige wat je niet moet doen is het blok teveel belasten. Om een voorbeeld te noemen. Bergje op met een koud blok, dit doe ik liever met 3500 in z'n 3 dan 2000 in z'n 4 of 5.
Mathy M wrote:"Jo&":16qo76t1 wrote:Marcel, je kunt beter 15-20 minuten aanhouden dan 20 km. Want als je 100 rijdt dan zit je al na 12 minuten ofzo op 20km. Ik zou dan nog niet in zn Vtec gaan als ik jou was. Misschien wel iets boven 3.000 toeren, maar zeker niet boven 4.000
Je kan het ook overdrijven zeg hé. Je best wat toeren maken met een koud blok, is helemaal niet erg. Het enige wat je niet moet doen is het blok teveel belasten. Om een voorbeeld te noemen. Bergje op met een koud blok, dit doe ik liever met 3500 in z'n 3 dan 2000 in z'n 4 of 5.[/quote:16qo76t1]
Zou je dat aub technisch kunnen onderbouwen? Aan statements alleen heb ik niets...
Het lijkt me dat daar zat topics over zijn geweest. Overigens vind ik het zelf meer een gevoelskwestie.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=2900&postdays=0&postorder=asc&highlight=koude+motor&&start=20
Ontopic.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=2900&postdays=0&postorder=asc&highlight=koude+motor&&start=20
Ontopic.
Mathy M wrote:Het lijkt me dat daar zat topics over zijn geweest. Overigens vind ik het zelf meer een gevoelskwestie.
Ontopic.
:roll: Gevoelskwestie :-?
Ok is al een keer een topic over geweest, maar iemand vroeg ernaar, dus gaf ff verkorte versie :wink:
Misschien even afsplitsen Admin? Of niet de moeite waard?
Goed ontopic maar weer :!: