winterbanden advies

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Jo&

Post by Jo& »

Jethro wrote:Sorry Jo, had ik niet in de gaten. :lol: Moet beter m'n huiswerk doen. :-)

Maakt niet uit, 98% van de mensen is hier man dus ga je daar eerder vanuit :wink:
Sincx wrote:Mijn bridgestones re50a hebben het prima gedaan hoor deze winter, zelfs onder extreme omstandigheden.

Je moet zowiezo je rijstijl aanpassen aan het weer, rustiger rijden, meer afstand houder en nog beter anticiperen enz enz enz en dus zijn winterbanden wat mij betreft in mijn geval echt overbodig.

Wat vind jij extreme omstandigheden?
Je beargumentatie slaat werkelijk helemaal nergens op, maar voor jezelf moet je het zeker helemaal zelf weten hoor.
Ook met winterbanden kun je niet gaan planken in de regen / sneeuw / ijzel etc. Maar het scheelt wel, en daar gaat het om, dat je in een noodsituatie mét die winterbanden net dat beetje meer grip hebt...
Ik merk echt verschil tussen mn zomer banden (RE050A) en winterbanden. En als jij iemand bent die graag het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan raad ik je aan winterbanden te nemen. Keuze is aan jou :wink:
Jethro

Post by Jethro »

Goede banden zijn toch belangrijk?
Maar als je er nog meer kan uithalen dmv winterbanden dan doe je (voor je eigen veiligheid) dat toch.

Ik bedoel het is toch niet iets wat we moeten onderschatten het aantal pk's op onze voorwielen.

Dan kan je wel zeggen dat je meer afstand moet houden en beter moet anticiperen. Maar het is toch echt zo dat iedereen fouten KAN
maken, we zijn tenslotte niet allemeel coureurs.
En zelfs die kunnen fouten maken.

En als je dit op deze manier kan beperken...dan is de keuze voor mij makkelijk en moet je zeker niet zeuren om een extra set wielen en banden.
Jo&

Post by Jo& »

Jethro wrote:Goede banden zijn toch belangrijk?
Maar als je er nog meer kan uithalen dmv winterbanden dan doe je (voor je eigen veiligheid) dat toch.

Ik bedoel het is toch niet iets wat we moeten onderschatten het aantal pk's op onze voorwielen.

Dan kan je wel zeggen dat je meer afstand moet houden en beter moet anticiperen. Maar het is toch echt zo dat iedereen fouten KAN
maken, we zijn tenslotte niet allemeel coureurs.
En zelfs die kunnen fouten maken.

En als je dit op deze manier kan beperken...dan is de keuze voor mij makkelijk en moet je zeker niet zeuren om een extra set wielen en banden.

Soms kun jij wel veel afstand houden, maar ligt het aan een ander...
Als jij een kruispunt oprijdt en een ander rijdt door rood, en je remt, dan sta je op zeker eerder stil met winterbanden. (in de winter dan he in de zomer niet :p )
MPG

Post by MPG »

Een winterband geeft bij 2 graden celcius boven nul een langere remweg dan een zomerband :!:
Dit blijkt uit de meest recente testen met banden. Ook de ontwikkeling van de zomerbanden heeft namelijk niet stilgestaan. Helaas willen de commercials ons doen geloven dat bij temperaturen onder 7 graden boven nul een winterband altijd in het voordeel is ten opzichte van zijn zomerbroeder.

Zelf heb ik ook met winterbanden gereden, maar ze bieden absoluut niet altijd voordelen bij temperaturen rond het vriespunt. Zo wordt bijvoorbeeld het stuurgedrag vager door de vele extra lamellen. Ze hebben echter duidelijk voordelen bij temperaturen behoorlijk onder het vriespunt en bij sneeuw en ijzel.

Op een zogenaamde ijsbaan is echter zelfs een winterband hopeloos, dan volstaan alleen nog spikes. Zo heb ik een keer meegemaakt dat op een recht stuk weg er 4 personenwagens links en rechts in de sloot lagen, omdat de mensen blijkbaar dachten dat ze met winterbanden (geen wieldoppen te zien) wel behoorlijk grip zouden hebben met ijzel op de weg. Iemand met zomerbanden die dan (echt)stapvoets rijdt, is dan veiliger bezig dan iemand met winterbanden die 50km/h aan blijft houden.

Begrijp me echter goed, persoonlijk vind ik dat iemand die op wintersport gaat naar het buitenland geen keuze heeft en gewoon winterbanden moet monteren.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

MPG wrote:Begrijp me echter goed, persoonlijk vind ik dat iemand die op wintersport gaat naar het buitenland geen keuze heeft en gewoon winterbanden moet monteren.

Beter nog... als ze je aan de grens moesten tegenhouden in zo een wintersport land terwijl je met zomer banden komt aangereden, sturen ze je gewoon terug.
Niet zelf meegemaakt... wel zien gebeuren. :wink:
Jethro

Post by Jethro »

Duidelijk mpg.

Iedereen bedankt voor zijn/haar ervaringen met winterbanden.

Ik heb besloten om voor de vredestein winterbanden te gaan.
Heb zelf nooit eerder winterbanden laten monteren, en ga het nu zelf ervaren wat de verschillen zijn.

Rij regelmatig in Duitsland dus lijk me verstandig om toch maar wel te doen, ook al is de winter bijna voorbij. :D
JDMTEG

Post by JDMTEG »

zeer verstandig...
Jo&

Post by Jo& »

MPG wrote:Een winterband geeft bij 2 graden celcius boven nul een langere remweg dan een zomerband :!:
Dit blijkt uit de meest recente testen met banden. Ook de ontwikkeling van de zomerbanden heeft namelijk niet stilgestaan. Helaas willen de commercials ons doen geloven dat bij temperaturen onder 7 graden boven nul een winterband altijd in het voordeel is ten opzichte van zijn zomerbroeder.

Kun je bewijsvoering aanleveren hiervoor?

MPG wrote:Op een zogenaamde ijsbaan is echter zelfs een winterband hopeloos, dan volstaan alleen nog spikes. Zo heb ik een keer meegemaakt dat op een recht stuk weg er 4 personenwagens links en rechts in de sloot lagen, omdat de mensen blijkbaar dachten dat ze met winterbanden (geen wieldoppen te zien) wel behoorlijk grip zouden hebben met ijzel op de weg. Iemand met zomerbanden die dan (echt)stapvoets rijdt, is dan veiliger bezig dan iemand met winterbanden die 50km/h aan blijft houden.

Die manier van beredeneren is niet terecht. Het gaat erom dat wanneer je winterbanden monteert dat je niet harder gaat rijden, maar even rustig als je met zomerbanden gaat doen. En daardoor ben je in noodsituaties beter uit met winterbanden.
Als je je niet in kan houden, maakt het niet uit wat voor banden je hebt.
Jo&

Post by Jo& »

ITR897 wrote:zeer verstandig...

Ben ik mee eens :wink:
CWATR

Post by CWATR »

Nou, voor wat het waard is dan: deze winterbanden-skepticus is hélemaal om! Ik heb er een maand geleden toen het zo sneeuwde winterbanden onder laten leggen. Voordat mijn ogen open gingen wel eerst met een wiel tegen de stoeprand aan gereden (...) en voor lul gestaan toen ik he-le-maal niet van e plek kwam op een parkeerplaats (was lachen; moest m'n vloermat onder een voorwiel leggen om weg te komen...).

Nou was de grip van de S-03's aan de voorkant na 19.000km natuurlijk ook niet meer geweldig :roll:

Maar het verschil in rijden onder winterse omstandigheden (sneeuw en gladde troep) is als dag en nacht.

Straks in april of zo komen er voor nieuwe Hancook's op (jawel!) en gaan de winterbandjes tot november in oplag!

Er liggen nu Toyo's onder en ben er best wel tevreden over.Stuurgedrag is natuurlijk niet als een verse S-03 natuurlijk!
MPG

Post by MPG »

Kun je bewijsvoering aanleveren hiervoor?

Er zijn verschillende onafhankelijke testen waaruit blijkt dat de hedendaagse zomerbanden een kortere remweg en beter bochtengedrag opleveren dan winterbanden bij temperaturen rond het vriespunt. Ook onder verschillende testcondities.

Het maakt niet uit of het om een nat of droog wegdek gaat, telkens blijkt de zomerband een kortere remweg op te leveren. Alleen op sneeuw is de remweg van de zomerband dramatisch langer. In onderstaande grafiek van een bandentest zijn de prestaties van een nieuwe winterband (blauw) op 100% gezet. Natuurlijk kunnen onderstaande waarden enigszins wijzigen met merk en type zomer of winterband, maar het geeft een globaal beeld.
Image

De mythe van de kortere remweg van de winterbanden bij temperaturen rond het vriespunt, die door commerciele jongens/meisjes is ontstaan, is helaas reeds ingeburgerd en moeilijk te weerleggen.

Ook mijn auto zal echter weer op winterbanden staan zodra er een sneeuwperiode aangekondigd gaat worden of dat ik naar het buitenland reis. Mensen die in extreme winterse weersomstandigheden nog op zomerbanden rijden vragen mijns inziens om problemen op de weg.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Helemaal mee eens!

Hier in Nederland is het maar in zeer beperkte mate voordelig om met winterbanden te rijden. Bovenstaande test ben ik vaker tegen gekomen.
Die paar keer dat het sneeuwt hier kan je op 1 hand tellen.
Ik heb zelfs nog met semi's rondgereden rond het vriespunt en die gaven meer grip dan mn all weathers gaven die ik er later weer op heb gezet.

Ga je echter op wintersport met de auto ben je een eik*l als je geen winterbanden neemt.
Jethro

Post by Jethro »

Vredestein Wintrac xtreme 205/45 R17 84V heb ik gisteren laten monteren.
Nou heb ik ze flink getest en kan van vandaag in ieder geval niet zeggen dat de remweg veel korter is.

Wel merkte ik bij het wegrijden van de pomp (nat wegdek) in DL dat ik in de tweede versnelling totaal geen wielspin had boven de 6000 rpm voorheen had ik dat wel.
Nou weet ik niet zeker of dat aan de band ligt, omdat banden in warme toestand zowiezo een betere grip heeft.

Verder vindt ik inderdaad dat ie in de bochten niet zo lekker rijd dan de Bridgestone RE40, maar ach daar kan ik wel mee leven heb ze tenslotte gekocht omdat ik veel in Duitsland rij en geen risico wil nemen.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

winterbanden zijn zelfs goed in de zomer alleen ze zijn zo snel kaal.. :D
Jethro

Post by Jethro »

haha...
Dat dacht ik al.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

winterbanden zijn zelfs goed in de zomer alleen.

Nou, dat ga je nog wel eens merken in extreme situaties....
Jo&

Post by Jo& »

Ik heb hier gisteravond nog op sneeuw gereden en moet zometeen door de sneeuw weer weg...
En ik heb wel eens bij het stoplicht gestaan in de winter, dat ik niet weg kon rijden doordat ik in door vrachtwagens aangeremt asfalt stond...
Bochtenwerk is :( met winterbanden mjah daar koop je ze niet voor he.

Maar goed, alles is gezegt denk ik :wink:

Gefeliciteerd met je nieuwe bandjes!
Jethro

Post by Jethro »

Dankje. Ben er zeker tevreden mee. :D
Jo&

Post by Jo& »

Jethro wrote:Dankje. Ben er zeker tevreden mee. :D

Ik had met mn RE040 bij ernstige regen dat ik over een grote brug reed waarvan de plaatdelen niet goed aansloten en elke keer als ik over de naad van een plaatdeel reed ik grip verloor :-? dus toen gas terug...

Ik vind voor NLse omstandigheden de RE040 niet erg geschikt. RE050 (evt. XL) is stukken beter. Als schijn je in droog weer iets minder grip met RE050 te hebben maar eigenlijk merk ik daar niets van. Ik heb er iig minder wielspin mee.

Ik raad je aan om door te sparen voor de RE050XL... :wink:
Jethro

Post by Jethro »

bedankt, dit had ik ook begrepen dat de RE50 toch wel beter waren. :-)

Ga deze band de eerst volgende keer ook nemen. :wink:
Locked