Nordschleife

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Sinister

Post by Sinister »

Je spreekt je eigen tegen, je zegt hetzelfde aantal pk's, dus de auto met meer koppel maakt dan per definitie minder toeren dan de andere auto want anders zou hij meer pk hebben. En die auto moet dus rapper schakelen dan degene met meer toeren en minder koppel. Die verliest dus tijd omdat hij telkens sneller moet schakelen. Daarom gaat dat verhaal niet op. Als de autos van 0 vertrekken zouden ze evensnel zijn normaal.
Maar het verhaal van wie uit de bocht komt en op zo kort mogelijke tijd het meeste vermogen kan ontwikkelen wint klopt wel.
Daarom heeft een auto met veel koppel onderin ook het voordeel op een hoogtoerig honda blok omdat die zn vermogen onderin niet zo hoog is.
frederik

Post by frederik »

hoe ik erover denk :

een hoogtoerige n/a motor heeft kortere versnellingen nodig dan een turbo of compressor motor met lagere toeren om een bepaalde snelheid doorheen de versnellingen te halen. ik denk dat als je een turbo op een honda vtec motor zet, dus in samenwerking met die korte versnellingsbak verhouding dat je dan toch wel moeite gaat hebben om zonder wheelspin (of een overdaat aan kracht op de voorwielen) de strakkere bochten uit te trekken

ikzelf heb ook een renault megane 225pk tegengekomen op de nurburgring met mijn 232pk ctr. ik heb 232NM de renault normaal 300nm. en van wat ik kunnen merken heb, reed die renault niet weg van me :D niet dat ik zelf een held ben op circuit hoor.

volgens mij is ook de ervaring op circuit heel belangrijk. ik heb op de ring en op andere circuits al dikke wagens op hun doos zien krijgen van minder snelle wagens, gewoon omdat de bestuurder het circuit goed kende en goed met zijn wagen omkon.
als je veel met je wagen op circuit gaat vertoeven dan ga je automatisch merken welke modificaties voor jouw nuttig kunnen zijn denk ik.
bertjehonda

Post by bertjehonda »

AT FREDERIK. zeker waar wat je zegt rij ervaaring op circuit doet wonderen.
en met mijn verhaal doelde ik eigenlijk op de honda motoren zelf
pak een d15 b7 civic motor bouw er een turbo op. heb je zonder al te veel aanpassingen 170pk.
pak een zelfde civic met een b16 a2 en een andere uitlaat endergelijk. en je heb ook ongeveer 170 pk.
ik denk alleen dat die d15 b7 sneller en vlotter weg is
want je heb veel meer en eerder koppel.
de b16 zal waarschijnlijk doormiddel van de versnellingsbak een hogere top hebben
maar met goede circuit kennis/ervaring haal je inderdaad nog veel meer winst
BugsM

Post by BugsM »

frederik wrote:

ikzelf heb ook een renault megane 225pk tegengekomen op de nurburgring met mijn 232pk ctr. ik heb 232NM de renault normaal 300nm. en van wat ik kunnen merken heb, reed die renault niet weg van me :D niet dat ik zelf een held ben op circuit hoor.

.

Bestaat er ook geen 260pk megan rs met sperdiff? Deze maakt echt gehakt van alle CTR's...

Ik heb eigenlijk een redelijke motor voor de ring. B18 met IAB. Vanaf 5000tpm vtec en redelijk brede powerband voor een NA VTEC. Alleen de lange bakverhouding zorgt er voor dat ik voornamelijk in 3de en 4de versnelling zit. Er zijn maar 2 a 3 stukken waar ik in 5 kom en dat zijn de 200+ stukken SX, fuchsrohre en PF2. 2de versnelling alleen AF, kallenhard, wehrseifen, exmuhle, caroussel. Dit zorgt er wel voor dat ik weinig hoeft te schakelen en zo geconcentreerd kan sturen...
Mathy M

Post by Mathy M »

Leesvoer voor het koppel vs. PK verhaal inclusief mooi voorbeeld.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Roy

Post by Roy »

BugsM wrote:

Bestaat er ook geen 260pk megan rs met sperdiff? Deze maakt echt gehakt van alle CTR's....

En Die Bestaat niet.!!
Dus kom niet met je Renault die gehakt maakt van een
CTR, want dat doen ze toch niet!!

Je bedoelt zeker de R26 megan RS die heft 225pk!

Of was je in verwaring met de nog t komen Focus Rs
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Sinister

Post by Sinister »

Zoals het artikel dus zegt: koppel maakt niet uit, vermogen daarentegen wel en op elk tijdstip zoveel mogelijk vermogen.
Roy

Post by Roy »

Mathy M wrote:Leesvoer voor het koppel vs. PK verhaal inclusief mooi voorbeeld.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Goed verhaal en zeer duidelijk, alleen hier ben ik niet met 'm eens.

hij schrijft: De andere reden is het krachtverloop van de motor. Een motor levert niet op elk toerental hetzelfde draaimoment. De motor levert zijn kracht doordat de explosie van het mengsel de zuiger naar buiten duwt. De zuiger duwt dan met een bepaalde kracht op de krukas die vervolgens gaat ronddraaien.

Hij vergeet dat je meerdere zuigers heb die om-en om de krukas duwt

daarom ziet het er ook zo uit:
Image
S.J.

Post by S.J. »

PK verkoopt de auto, Koppel beweegt hem voort
BugsM

Post by BugsM »

g-unit wrote:
BugsM wrote:

Bestaat er ook geen 260pk megan rs met sperdiff? Deze maakt echt gehakt van alle CTR's....

En Die Bestaat niet.!!

Ik bedoelde de R26R en die bestaat wel degelijk. Heb hem al een paar keer zien rijden op de ring. Ben niet thuis in Renault en had me vergist...
Sinister

Post by Sinister »

S.J. wrote:PK verkoopt de auto, Koppel beweegt hem voort

Jij hebt er dus helemaal geen snars van begrepen :roll:
S.J.

Post by S.J. »

Heb het ook maar van een opel forum hoor xD
real187

Post by real187 »

BugsM wrote:
g-unit wrote:
BugsM wrote:

En Die Bestaat niet.!!

Ik bedoelde de R26R en die bestaat wel degelijk. Heb hem al een paar keer zien rijden op de ring. Ben niet thuis in Renault en had me vergist...

die is alleen lichter en heeft niet meer veel meer pk`s, standaard maar 230 wel optie tot 260 (is btw wel met turbo, dus niet echt vergelijkbaar)
JDMTEG

Post by JDMTEG »

S.J. wrote:Heb het ook maar van een opel forum hoor xD

Wat doe jij op een Opel forum??? :censor
Roy

Post by Roy »

real187 wrote:die is alleen lichter en heeft niet meer veel meer pk`s, standaard maar 230 wel optie tot 260 (is btw wel met turbo, dus niet echt vergelijkbaar)

Dus die 260 pk renault megan bestaat niet! :lol:

als je een golfie GTI'tje koopt met 200pk kan je m ook laten tunen door ABT naar meer pk's, [b]maar zo werkt dat niet!![/b]

Dan gooi ik ook gelijk een k-pro, en JDM spullen op de civic dan ben ik toch ook weer verder.
BugsM

Post by BugsM »

g-unit wrote:
real187 wrote:die is alleen lichter en heeft niet meer veel meer pk`s, standaard maar 230 wel optie tot 260 (is btw wel met turbo, dus niet echt vergelijkbaar)

Dus die 260 pk renault megan bestaat niet! :lol:

als je een golfie GTI'tje koopt met 200pk kan je m ook laten tunen door ABT naar meer pk's, [b]maar zo werkt dat niet!![/b]

Dan gooi ik ook gelijk een k-pro, en JDM spullen op de civic dan ben ik toch ook weer verder.

Zucht.... Jammer dat jij met je K-pro dan geen fabrieksgarantie meer hebt. Terwijl de golf met ABT en de megane met 260pk dat wel heeft.... En zo kunnen we door gaan....

Wees nou eens niet zo kort door de bocht met je uber CTR. De megane is gewoon bewezen snel op de ring met 8.16 (en dan niet BtG)....
Sinister

Post by Sinister »

Da wil ik nog wel is zien dat die dan nog fabrieksgarantie heeft lol.
Elke niet door eigen merk getunede auto verliest zijn garantie voor zover ik weet.
Jo&

Post by Jo& »

Dat zou gaaf zijn, dat je af 'fabriek' een mugen versie kan kopen met 240 pk ofzo :D

En heel veel koppel natuurlijk :wink:
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Volkswagen geeft op ABT gewoon garantie, net zoals ABT sets in de folder van VW staan.

Zo ook met de Renault Sport getunede Megane, dat is allemaal eigen merk dus daarop zit gewoon garantie. Dit is een Renault R26R-Radicale Megane, met rolkooi, titanium uitlaat, chiptuning enz allemaal door Renault sport.

En een CTR is een geweldige auto, maar of je het fjin vindt of niet, en Renault is ook zeker niet mijn merk, maar die Megane is bewezen zeer snel. Deze heeft 8:17 op de Nordschleife gedaan. Dat ga jij met je CTR zomaar niet verbeteren, hoe goed die ook is, er zijn namelijk ook andere merken die óok goede auto's maken.

Dat zou gaaf zijn, dat je af 'fabriek' een mugen versie kan kopen met 240 pk ofzo

En heel veel koppel natuurlijk

Zou mooi zijn, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren als we naar het nieuws kijken dat Honda momenteel afgeeft.
Jo&

Post by Jo& »

bastiaan45 wrote:Volkswagen geeft op ABT gewoon garantie, net zoals ABT sets in de folder van VW staan.

Zo ook met de Renault Sport getunede Megane, dat is allemaal eigen merk dus daarop zit gewoon garantie. Dit is een Renault R26R-Radicale Megane, met rolkooi, titanium uitlaat, chiptuning enz allemaal door Renault sport.

En een CTR is een geweldige auto, maar of je het fjin vindt of niet, en Renault is ook zeker niet mijn merk, maar die Megane is bewezen zeer snel. Deze heeft 8:17 op de Nordschleife gedaan. Dat ga jij met je CTR zomaar niet verbeteren, hoe goed die ook is, er zijn namelijk ook andere merken die óok goede auto's maken.

Dat zou gaaf zijn, dat je af 'fabriek' een mugen versie kan kopen met 240 pk ofzo

En heel veel koppel natuurlijk

Zou mooi zijn, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren als we naar het nieuws kijken dat Honda momenteel afgeeft.

Als ze alleen nog maar willen focussen op hybrides en dergelijke groene auto's, dan zie ik zowiezo weinig toekomst in het Type-R concept...
Locked