Boikel. Spa Francorchamps

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
boikel

Post by boikel »

Bedankt voor alle (verschillende) adviesen. :D

Ik ga de eerste kilometers maar gewoon normaal/ rustig rijden. Het is toch 200+ km naar Spa voor mij, dus dat komt wel goed.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

haha dude!

rondjes 8 draaien met een max stuur links/rechts voor een 15 tot 30 min met een max van 20m/h = 36km/u (die ik toch niet haal :wink: )

zoals het er staat:

After installation
●Break in
A break in is essential after the installment. A full powered track run without break in might cause early wear
and tear and less than 100 % performance.
How to break in?
1) Use 1st or 2nd gear / 10 to 20 miles/hour and drive
figures 8’s for 15 minutes to 30 minutes.
2) Drive on a street for around 200 miles without high power,
but the straight driving on a highway does not provide proper break in.

word dus optie 1 :D
Katana

Post by Katana »

boikel wrote:Bedankt voor alle (verschillende) adviesen. :D

Ik ga de eerste kilometers maar gewoon normaal/ rustig rijden. Het is toch 200+ km naar Spa voor mij, dus dat komt wel goed.

Wel veel schakelen. 200km kan je rijden zonder te schakelen :lol:
mr. X

Post by mr. X »

Inderdaad, neem de TomTom lekker mee, trek 2 uur langer uit voor je reis en selecteer dan de optie: "Vermijd snelwegen" :D
boikel

Post by boikel »

Vandaag de nieuwe spulletjes erin laten hangen. Duurde iets langer als normaal omdat mijn header voor een paar boutjes zat.

Daarna proefritje gemaakt. En het is echt een goed merkbaar verschil, vooral met snel schakelen. Dat gaat nu weer een stuk soepeler. Had de laatste tijd vaak dat er tandjes gepoetst werden van zijn 3 naar 4, dat is nu weer helemaal weg. :D
De koppeling is iets zwaarder geworden maar niet irritant zwaar.

Veertjes van de oude koppeling zijn een stuk weggesleten. 1 van de veertjes kan ik zonder veel moeitje uit de plaat halen.

Image

Image

Ben dus blij dat ik het voor de circuitdag vervangen heb. :D
Katana

Post by Katana »

zo dat was net op tijd :shock:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Die was er wel uitgekomen op Spa. Dat is zeker!
Jo&

Post by Jo& »

Hoe berekend / meet de ITR zn snelheid?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Via de versnellingsbak. Er zit een tel wieltje met sensor die mee loopt met het dif.
De stekker wordt nog wel eens vergeten na het wisselen van de bak. Doet hij het niet meer?

De stekker zit grofweg recht onder de gasklep. Kijk langs de gasklep recht naar beneden en je ziet op de bak een stekker zitten. Dat is je speed sensor.
Jo&

Post by Jo& »

Gaskleppie wrote:Via de versnellingsbak. Er zit een tel wieltje met sensor die mee loopt met het dif.
De stekker wordt nog wel eens vergeten na het wisselen van de bak. Doet hij het niet meer?

De stekker zit grofweg recht onder de gasklep. Kijk langs de gasklep recht naar beneden en je ziet op de bak een stekker zitten. Dat is je speed sensor.

Tnx voor de uitleg!

Klinkt erg simpel.... Maar misschien zit het stekkertje verkeerd om of kan dat niet?
eteuben

Post by eteuben »

Gaskleppie wrote:Via de versnellingsbak. Er zit een tel wieltje met sensor die mee loopt met het dif.

Is hier niet hetzelfde aan de hand? Topic van een paar dagen geleden... :-?

http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... highlight=
boikel

Post by boikel »

Al weer 2 weken geleden naar Spa Francorchamps geweest met een trackday van de BMW circuitclub. Hier een klein verslagje.

Zoals verwacht was de baan 's ochtends erg nat en hing er een beetje mist. De weersvoorspellingen waren redelijk voor de rest van de dag, dus iedereen hoopte dat de baan nog enigszins zou opdrogen.

De dag begon met een instructie sessie voor onervaren rijders. De bedoeling was om achter een safetycar aan te rijden om de ideale lijn + rempunten te leren. Elk rondje sluit de voorste auto achteraan en wordt het tempo wat opgevoerd. Dat dit niet ideaal is bleek al snel, de eerste auto na de safetycar doet het al niet helemaal goed, de auto daarachter stuur nog slechter en de laatste in de rij bakt er helemaal niks van. Bovendien bleek de baan zo glad te zijn dat de safetycar (BMW) driftend door de meeste bochten ging. Leuk voor hem maar niet makkelijk om zo iets te leren.

Bij het 2e rondje mocht ik achter de safetycar en de snelheid werd wat opgevoerd. Net voorbij Bruxelles stak er ineens een kat over (ja, een zwarte) :shock: , ik kon daar goed remmen en uitwijken dus de kat bleef gespaard. Wel was de SC van me weggereden dus ik gaf wat extra gas. Daarna te hard Double Gauge in, onderstuur, gas te abrupt los en daar ging de achterkant. Toch nog kunnen corrigeren, maar wel een eerste waarschuwing gekregen niet te gek te doen.

Image

Na de langzame (instructie) sessie begon de snelle sessie. Omdat ik niet helemaal zeker was door dat glijpartijtje heb ik een instructeur aan zijn jas getrokken om een paar rondjes met me mee te rijden.
Omdat hij da auto niet kende wou hij graag zelf een paar rondjes proberen om te kijken wat de ITR kon. Ik moet zeggen, hij was erg voorzichtig met andermans eigendom en was enthousiast over de ITR. Dat enthousiasme werd een stuk groter toen ik zei dat hij niet perse hoefde te schakelen bij 6500 toeren maar dat 8500 ook goed is. :D
Daarna was het mijn beurt, terwijl de M3's, M5's, porsches en een Marcos om mijn oren vlogen moest ik me focussen op de ideale lijn. Dat ging al snel een stuk beter en al gauw kon ik enigszins mee met de rest van de recreatieve rijders.

Image
Image
Image

Aan het eind van de ochtend waren er al 3-4 rode vlaggen geweest door ongevallen. Een groot aantal van hen reed met semislicks, omdat de baan nat en koud bleef kwam er geen warmte in banden en vlogen ze er met bosjes af.

's middags nogmaals een instructiesessie gehad (met safetycar). Deze werd met rood afgevlagd omdat een gast hard met zijn auto de vangrail was ingereden.

Bij de 2e snelle sessie kwamen er meer profs de baan op met serieus materiaal. Opeens leek iedereen op full wet banden te staan. Het tempo ging serieus omhoog en ik probeerde af en toe te volgen. FOUT! na een paar keer glijden kreeg ik wel door dat ik zo niet kon doorgaan.
Mijn grote fout is dat ik steeds te hard een bocht in ga, gas minder en dat dan de kont uitbreekt.

Ik ben er toen maar mee gestopt die dag. Het was nog maar net na 2 uur 's middags, maar ik vond schadevrij thuiskomen toen belangrijker.
Er waren toen al 7-8 ongelukken geweest, waarvan sommigen met veel schade.

Deze civic reed ook mee, ben hem alleen niet tegengekomen op de baan.
Image

Dit zijn verder nog wat auto's die die dag ook meereden.

Image
Image
Image
Image
Jo&

Post by Jo& »

Ik rij nooit zelf op circuit, maar wat ik fijn vind op de weg is keihard remmen, zacht de bocht in, in sturen, meer gas, recht sturen en nog meer gas en hard eruit. Als je in een bocht vaart minderd dan merk ik dat je grip verliest, je raakt uit je 'smooth ride'. Waarom precies weet ik niet...
Heeft iemand hier technische uitleg?
Roy

Post by Roy »

Jo& wrote:Ik rij nooit zelf op circuit, maar wat ik fijn vind op de weg is keihard remmen, zacht de bocht in, in sturen, meer gas, recht sturen en nog meer gas en hard eruit. Als je in een bocht vaart minderd dan merk ik dat je grip verliest, je raakt uit je 'smooth ride'. Waarom precies weet ik niet...
Heeft iemand hier technische uitleg?

Door de voorwiel aandrijving.

anders zou je heal en toe moeten toepassen. :wink:

p.s De rijgedrag wat jij hier beschrijft is wel goed maar dat wordt moeilijk met een natte baan.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Katana

Post by Katana »

Fijn je weer "in one piece" teurg te zien Michiel.

Het is een hogesnelheids circuit en dat is zeer spannend in de regen.

Een wijs besluit, stoppen als je het voelt als ik ga nu stoppen :thumbs:
Lucas79

Post by Lucas79 »

Sluit me aan bij Katana, nooit doorrijden als je er geen goed gevoel bij hebt! Ik neem aan dat je de rest van de dag erg veel plezier hebt gehad daar en veel geleerd hebt over je auto?

Het verbaasd me trouwens te horen dat bij een ITR de kont zo "snel" omkomt. :shock: Misschien iets niet optimaal aan je onderstel? versleten scholdempers, vering of zoiets?
Deus Ex Machina!
wilco

Post by wilco »

Eigenschap ITR
Katana

Post by Katana »

Een voorwiel aangedreven auto die aanvoelt als een achterwiel aangedreven auto
boikel

Post by boikel »

unicorn wrote:Sluit me aan bij Katana, nooit doorrijden als je er geen goed gevoel bij hebt! Ik neem aan dat je de rest van de dag erg veel plezier hebt gehad daar en veel geleerd hebt over je auto?

Het verbaasd me trouwens te horen dat bij een ITR de kont zo "snel" omkomt. :shock: Misschien iets niet optimaal aan je onderstel? versleten scholdempers, vering of zoiets?

Heb zeker veel plezier gehad, ben na het rijden bij Eau rouge omhoog gelopen om te kijken hoe de meeste auto's daar de bocht uitkwamen.
Best indrukwekkend trouwens hoe stijl het daar omhoog loopt.

Wat me trouwens ook verbaasde is dat het op een nat circuit veel gladder is dan op een natte openbare weg. Zal wel door het rubber komen dat door anderen is achtergelaten.

btw. maandag 30 maart is er weer een circuitdag op Spa. Denk dat ik daar dan weer mijn rondjes ga rijden. Misschien nog andere geinteresseerden?
JDMTEG

Post by JDMTEG »

misschien wel...
Locked