Al weer 2 weken geleden naar Spa Francorchamps geweest met een trackday van de BMW circuitclub. Hier een klein verslagje.
Zoals verwacht was de baan 's ochtends erg nat en hing er een beetje mist. De weersvoorspellingen waren redelijk voor de rest van de dag, dus iedereen hoopte dat de baan nog enigszins zou opdrogen.
De dag begon met een instructie sessie voor onervaren rijders. De bedoeling was om achter een safetycar aan te rijden om de ideale lijn + rempunten te leren. Elk rondje sluit de voorste auto achteraan en wordt het tempo wat opgevoerd. Dat dit niet ideaal is bleek al snel, de eerste auto na de safetycar doet het al niet helemaal goed, de auto daarachter stuur nog slechter en de laatste in de rij bakt er helemaal niks van. Bovendien bleek de baan zo glad te zijn dat de safetycar (BMW) driftend door de meeste bochten ging. Leuk voor hem maar niet makkelijk om zo iets te leren.
Bij het 2e rondje mocht ik achter de safetycar en de snelheid werd wat opgevoerd. Net voorbij Bruxelles stak er ineens een kat over (ja, een zwarte) :shock: , ik kon daar goed remmen en uitwijken dus de kat bleef gespaard. Wel was de SC van me weggereden dus ik gaf wat extra gas. Daarna te hard Double Gauge in, onderstuur, gas te abrupt los en daar ging de achterkant. Toch nog kunnen corrigeren, maar wel een eerste waarschuwing gekregen niet te gek te doen.
Na de langzame (instructie) sessie begon de snelle sessie. Omdat ik niet helemaal zeker was door dat glijpartijtje heb ik een instructeur aan zijn jas getrokken om een paar rondjes met me mee te rijden.
Omdat hij da auto niet kende wou hij graag zelf een paar rondjes proberen om te kijken wat de ITR kon. Ik moet zeggen, hij was erg voorzichtig met andermans eigendom en was enthousiast over de ITR. Dat enthousiasme werd een stuk groter toen ik zei dat hij niet perse hoefde te schakelen bij 6500 toeren maar dat 8500 ook goed is.
Daarna was het mijn beurt, terwijl de M3's, M5's, porsches en een Marcos om mijn oren vlogen moest ik me focussen op de ideale lijn. Dat ging al snel een stuk beter en al gauw kon ik enigszins mee met de rest van de recreatieve rijders.
Aan het eind van de ochtend waren er al 3-4 rode vlaggen geweest door ongevallen. Een groot aantal van hen reed met semislicks, omdat de baan nat en koud bleef kwam er geen warmte in banden en vlogen ze er met bosjes af.
's middags nogmaals een instructiesessie gehad (met safetycar). Deze werd met rood afgevlagd omdat een gast hard met zijn auto de vangrail was ingereden.
Bij de 2e snelle sessie kwamen er meer profs de baan op met serieus materiaal. Opeens leek iedereen op full wet banden te staan. Het tempo ging serieus omhoog en ik probeerde af en toe te volgen. FOUT! na een paar keer glijden kreeg ik wel door dat ik zo niet kon doorgaan.
Mijn grote fout is dat ik steeds te hard een bocht in ga, gas minder en dat dan de kont uitbreekt.
Ik ben er toen maar mee gestopt die dag. Het was nog maar net na 2 uur 's middags, maar ik vond schadevrij thuiskomen toen belangrijker.
Er waren toen al 7-8 ongelukken geweest, waarvan sommigen met veel schade.
Deze civic reed ook mee, ben hem alleen niet tegengekomen op de baan.
Dit zijn verder nog wat auto's die die dag ook meereden.
