4th gen klein bommetje bouwen

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

4th gen klein bommetje bouwen

Post by RedSun »

Luitjes en hondagoeroe's.

Ik en mijn broertje hebben een 4th gen Civic opgehaald gister.
De vraag is ff of het blok nog heel is (warm gelopen, radiateur gesprongen, afdekking distr. riem gesmolten hopelijk door de koelvloeistof) maar deze is misschien een gesmeed geheel.

De carrosserie is in een zeer goede staat interieur ook.
Mijn vraag is nu (mocht het blok overleden zijn) hoe je hier redelijk goedkoop een pittig karretje van kan maken.

Uiteraard roepen sommigen "hang er een B-series in!"
ja leuk maar te duur en teveel aanpassingen.
Zit zelf te denken aan een pk of 130.

Wat is een "makkelijke" mogelijkheid om dit te verwezenlijken.

Tips,trucs en hints van harte welkom :)

Tenks alvast
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Dat is een makkelijke! D16Z6 erin lepelen.
Die heb ik momenteel ook liggen.
Dingen zijn helemaal niet duur, je hebt 125 pk en ideaal om te boosten.
Ze schijnen ook erg sterk te zijn (wellicht sterker zelfs dan de B).

Volgens mij is het ook een 1 op 1 fit dus geen gezeik met motorsteunen etc etc en zijn niet moeilijk te krijgen.

Je moet denken aan een 500-600 euro voor zo'n motor neer te leggen. Voordeel daarvan is ook dat het lekker standaard oogt en betrouwbaar is.
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

een 130 pk in een 4th gen zal idd niet slecht presteren, maar vergeet niet je remmen en ophanging :wink:
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ik twijfel over die 1600 uit de CRX destijds, die met die bobbel op de kap.
Die heeft stock toch 130 pk?
Weet de motorcode alleen niet.

Waar heb jij je blok vandaag Maarten?
Nana korobi ya oki
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

D16z6 sterker dan B serie? Dream on!
Buiten chargen is het zelfs moeilijk om extra vermogen uit de D16z6 te krijgen. Wil je gaan boosten, neem dan een D15. Die heeft betere verhoudingen en daarmee de sterkste D serie motor.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Luitjes, ik heb het niet over boosten hoor.

Gewoon N/A en dan een leuk blok wat makkelijk past in de 4th gen met een pk-tje of 130.
Nana korobi ya oki
S.J.
Posts: 1410
Joined: Sat Jan 13, 2007 1:29 am

Post by S.J. »

B16a1 kost tegenwoordig ook niet meer heel erg veel.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

130 is nooit genoeg om een bommetje te worden, al is hij 800kilo nog niet.
Neem dan een B16a. stock 160pk schoon aan de haak en potentie tot meer.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Bommetje is wat overdreven misschien maar leuk speelgoed.

B16A dan moet er teveel aangepast worden lijkt me.
Aandrijfassen,bak. Weet uberhaupt niet of het chassis dat trekt.

De EE9 is 1030 kilo en de standaard 4th gen is 750 kg.
En dat verschil zit hem niet in het blok.
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ahja klopt je hebt gelijk Frank. Haalde even 2 dingen door elkaar. De EG5 die standaard met een D16z6 afgeleverd wordt en de D15 welke vaak geboost wordt.

Was de D15B2 de sterkste variant?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De B2 is volgens mij de D(i)XI en in de basis wel het zelfde maar die heeft dual point injectie en draaid op een obd0 ecu. Niet handig. Neem dan een (ik meen) LS. Die heeft ook die D15 maar dan met multi point injectie en draaid op een odb1 ecu.

Die 4th gen is juist super voor een B16a! Die kan je gewoon op obd0 later lopen en met een paar hasport motor steunen lepel je hem er zo in! Kabelboom van een ee9 of ee8 erin en knallen!
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

@gaskleppie

Damn je maakt me warm hahahaha
Heb al een afsteladresje begrijp ik ;)

Verdere aanpassingen waar ik op kan komen:

-tellerbak (no big deal)
-aandrijfassen?
-remmen (niet onhandig lijkt me)
-.....verder nog iets?
Nana korobi ya oki
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

4e generatie civic mooiste model vind ik,heb er al 3 gehad,en mn eerste auto. Oppassen voor rotterij binnenkant wielkast onderindus waar de dorpel eindigt (kan apk afkeur zijn). Buitenwielkasten kunnen er nog zo mooi uit zien... Leuk projectje,paar leuke crx stoelen erin... Succes
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

[quote="RedSun"]@gaskleppie

Damn je maakt me warm hahahaha
Heb al een afsteladresje begrijp ik ]

Mooiste is een schade crx over te nemen voor weinig en dan rustig 1 op 1 uitwisselen,en lopend vaak nog te horen...
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

RedSun wrote:Ik twijfel over die 1600 uit de CRX destijds, die met die bobbel op de kap.
Die heeft stock toch 130 pk?
Weet de motorcode alleen niet.

Waar heb jij je blok vandaag Maarten?


Jij bedoelt de D16Z5 of de D16A9.

En check idd de carrosserie eens goed, haal de dorpelkappen er eens af bijvoorbeeld.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Goed idee :D Ga je er het circuit mee op? Het is al een paar keer gezegd, maar zorg voor goede remmen! De standaard remmen faden heel snel als je op het circuit gaat rijden. Ferodo's DS2500 zijn niet duur (± € 125,00 voor een setje voorremmen en ± 115,00 voor de achterremmen) Wil je een beetje mee kunnen doen op het circuit, is het vermogen niet het belangrijkste (helpt wel :twisted: ), maar de wegligging, dus de nodige aanpassingen aan het onderstel kan ook geen kwaad lijkt me. Ik ben vooral geen Civic 4th gen specialist, maar op hondafanatics forum zitten er volgens mij genoeg die dat wel hebben.

Succes ermee in ieder geval
Deus Ex Machina!
S.J.
Posts: 1410
Joined: Sat Jan 13, 2007 1:29 am

Post by S.J. »

Gaskleppie wrote:
Die 4th gen is juist super voor een B16a! Die kan je gewoon op obd0 later lopen en met een paar hasport motor steunen lepel je hem er zo in! Kabelboom van een ee9 of ee8 erin en knallen!

Inderdaad de EE9 was niet voor niets de 1e civic VTEC.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

-tellerbak (no big deal)
-aandrijfassen?
-remmen (niet onhandig lijkt me)
-.....verder nog iets?


het makkelijkste is om een 2e hands rotte ee8 te vinden (crx vtec) Dan heb je alles. Soms vind je van de apk loze gevalletjes voor echt weinig. Dan heb je gelijk alles, assen, bak, schakelstangen, ecu en kabelboom, eventueel remmenswap (ee8 is al een stuke beter remmen dan wat je nu hebt) etc etc
Tellerbak heb ik toen laten zitten. Altijd leuk om de toerenteller tot buiten de schaal te laten lopen ;)
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Thx voor de info boys.

Ik ga eens op zoek naar een leuke swap.

wordt waarschijnlijk wel mijn daily drive (tis al een stuk mannelijker dan mijn huidige swift 5 drs uit 92...)
Nana korobi ya oki
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Post by Knite Force »

Ik weet nog een EE9 met werk. Bone stock, wel veel gelopen. Geen schade oid...
Locked