4th gen klein bommetje bouwen
4th gen klein bommetje bouwen
Luitjes en hondagoeroe's.
Ik en mijn broertje hebben een 4th gen Civic opgehaald gister.
De vraag is ff of het blok nog heel is (warm gelopen, radiateur gesprongen, afdekking distr. riem gesmolten hopelijk door de koelvloeistof) maar deze is misschien een gesmeed geheel.
De carrosserie is in een zeer goede staat interieur ook.
Mijn vraag is nu (mocht het blok overleden zijn) hoe je hier redelijk goedkoop een pittig karretje van kan maken.
Uiteraard roepen sommigen "hang er een B-series in!"
ja leuk maar te duur en teveel aanpassingen.
Zit zelf te denken aan een pk of 130.
Wat is een "makkelijke" mogelijkheid om dit te verwezenlijken.
Tips,trucs en hints van harte welkom
Tenks alvast
Ik en mijn broertje hebben een 4th gen Civic opgehaald gister.
De vraag is ff of het blok nog heel is (warm gelopen, radiateur gesprongen, afdekking distr. riem gesmolten hopelijk door de koelvloeistof) maar deze is misschien een gesmeed geheel.
De carrosserie is in een zeer goede staat interieur ook.
Mijn vraag is nu (mocht het blok overleden zijn) hoe je hier redelijk goedkoop een pittig karretje van kan maken.
Uiteraard roepen sommigen "hang er een B-series in!"
ja leuk maar te duur en teveel aanpassingen.
Zit zelf te denken aan een pk of 130.
Wat is een "makkelijke" mogelijkheid om dit te verwezenlijken.
Tips,trucs en hints van harte welkom
Tenks alvast
Nana korobi ya oki
Dat is een makkelijke! D16Z6 erin lepelen.
Die heb ik momenteel ook liggen.
Dingen zijn helemaal niet duur, je hebt 125 pk en ideaal om te boosten.
Ze schijnen ook erg sterk te zijn (wellicht sterker zelfs dan de B).
Volgens mij is het ook een 1 op 1 fit dus geen gezeik met motorsteunen etc etc en zijn niet moeilijk te krijgen.
Je moet denken aan een 500-600 euro voor zo'n motor neer te leggen. Voordeel daarvan is ook dat het lekker standaard oogt en betrouwbaar is.
Die heb ik momenteel ook liggen.
Dingen zijn helemaal niet duur, je hebt 125 pk en ideaal om te boosten.
Ze schijnen ook erg sterk te zijn (wellicht sterker zelfs dan de B).
Volgens mij is het ook een 1 op 1 fit dus geen gezeik met motorsteunen etc etc en zijn niet moeilijk te krijgen.
Je moet denken aan een 500-600 euro voor zo'n motor neer te leggen. Voordeel daarvan is ook dat het lekker standaard oogt en betrouwbaar is.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
De B2 is volgens mij de D(i)XI en in de basis wel het zelfde maar die heeft dual point injectie en draaid op een obd0 ecu. Niet handig. Neem dan een (ik meen) LS. Die heeft ook die D15 maar dan met multi point injectie en draaid op een odb1 ecu.
Die 4th gen is juist super voor een B16a! Die kan je gewoon op obd0 later lopen en met een paar hasport motor steunen lepel je hem er zo in! Kabelboom van een ee9 of ee8 erin en knallen!
Die 4th gen is juist super voor een B16a! Die kan je gewoon op obd0 later lopen en met een paar hasport motor steunen lepel je hem er zo in! Kabelboom van een ee9 of ee8 erin en knallen!
RedSun wrote:Ik twijfel over die 1600 uit de CRX destijds, die met die bobbel op de kap.
Die heeft stock toch 130 pk?
Weet de motorcode alleen niet.
Waar heb jij je blok vandaag Maarten?
Jij bedoelt de D16Z5 of de D16A9.
En check idd de carrosserie eens goed, haal de dorpelkappen er eens af bijvoorbeeld.
Goed idee Ga je er het circuit mee op? Het is al een paar keer gezegd, maar zorg voor goede remmen! De standaard remmen faden heel snel als je op het circuit gaat rijden. Ferodo's DS2500 zijn niet duur (± € 125,00 voor een setje voorremmen en ± 115,00 voor de achterremmen) Wil je een beetje mee kunnen doen op het circuit, is het vermogen niet het belangrijkste (helpt wel :twisted: ), maar de wegligging, dus de nodige aanpassingen aan het onderstel kan ook geen kwaad lijkt me. Ik ben vooral geen Civic 4th gen specialist, maar op hondafanatics forum zitten er volgens mij genoeg die dat wel hebben.
Succes ermee in ieder geval
Succes ermee in ieder geval
Deus Ex Machina!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-tellerbak (no big deal)
-aandrijfassen?
-remmen (niet onhandig lijkt me)
-.....verder nog iets?
het makkelijkste is om een 2e hands rotte ee8 te vinden (crx vtec) Dan heb je alles. Soms vind je van de apk loze gevalletjes voor echt weinig. Dan heb je gelijk alles, assen, bak, schakelstangen, ecu en kabelboom, eventueel remmenswap (ee8 is al een stuke beter remmen dan wat je nu hebt) etc etc
Tellerbak heb ik toen laten zitten. Altijd leuk om de toerenteller tot buiten de schaal te laten lopen
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm