Benzine verbruik

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Beekie

Post by Beekie »

Arno wrote:Ik zal dan maar es overstappen of in ieder geval af en toe afwisselen want het geld groeid me niet op de rug.

Tsja dan heb je toch echt de verkeerde auto gekozen. Maakt verders niet uit maar volgens mij is het niet verstandig te blijven wisselen van brandstof (de ene keer 95 en de andere keer 98 ).

Kheb zelf een F20 blokkie, 55 liter en rijd daar tegenwoordig met 98 ongeveer 500 kilometer mee (denk dat dat licht aan open uitlaatsysteem, brandstofdrukregelaar, WAI en dat in combinatie met een redelijk zware rechtervoet).

Greetzz,
Jeroen.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hoeveel minder octaan 95 slechter is dan 98 merkte ik zelf afgelopen donderdag nog.
Toen moest ik een civic ESI 1.6 sohc vtec met turbo afstellen. Normaal begin ik altijd met mn standaard ontstekings mappen. Ding detoneerde als een dolle over het gehele toeren bereik. Na ernstig terug halen van de ontsteking stopte het detoneren maar lekker lopen deed hij niet. Na vragen bleek die gozer idd altijd gewoon 95 te tanken, en nu met turbo erop deed hij niet anders. Omdat de tank toch bijna leeg was en ik hem overtuigd had dat hij met zo'n motor toch echt 98 moest gaan tanken gooide hij er maar ultimate 98 is. Het resultaat was waanzinnig. Ik kon bijna alle vervroeging weer terug zetten zonder dat de motor ging detoneren! Het verschil kwam zelfs voor mij als een verrassing. Ik vrees dat die 95 nog van de witte pomp ofzo geweest moest zijn. Wat een pis water was dat zeg!

Nou rij jij natuurlijk niet met een turbo maar qua pk/liter verhouding zat deze esi nu op dezelfde waarde die uit jouw ITR komt. Dus toch wel een beetje vergelijkbaar....
itr-1895

Post by itr-1895 »

Arno wrote:Ik zal dan maar es overstappen of in ieder geval af en toe afwisselen want het geld groeid me niet op de rug.

dan moet je gewoon door blijven rijden op 95...
dan kan je vroeg of laat een nieuwe motor halen dat is natuurlijk veel goedkoper.
Katana

Post by Katana »

Wat voor merk euro95 gooi je er nu in?
Sinister

Post by Sinister »

Zelfs in 98 heb je hier in België grote verschillen en vertrouw ik het bij sommige merken niet eens. Dus als je dan maar eens 1 keer slechte 95 hebt dan heb je zware kosten. Beter constant met het goeie spul rijden zoniet had je maar een diesel moeten kopen he.
wilco

Post by wilco »

Not done, gewoon 98 tanken of niet zeuren en anders koop je je Civic coupe maar weer terug, dit had je van te voren moeten weten dat hij punt 1 niet zo zuinig is en punt 2 (98 octaan) MOET hebben......
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Zelfs in 98 heb je hier in België grote verschillen en vertrouw ik het bij sommige merken niet eens. Dus als je dan maar eens 1 keer slechte 95 hebt dan heb je zware kosten.

Helemaal waar!
Een tijd geleden reed een maat van me met zn gebouwde hoog compressie B19 naar duitsland en tankte nog even in Belgie. Hij was de snelweg nog niet op of hij begon te detoneren als een dolle! Nou was hij voorbereid en had octaan booster bij zich, juist voor dit soort gevallen.
Na toevoegen was het weg maar hij heeft nog steeds hele grote twijfels of het wel 98 was wat hij zogenaamd erin gegooid had....
Lucas79

Post by Lucas79 »

Probeer voor de gein maar eens BP Ultimate. Mijn FN2 rijdt ongeveer 8% zuiniger op deze brandstof, maar BP Ultimate is maar 4% duurder ofzo. Bij mijn FN2 is het dus zelfs goedkoper én beter! Ik rijd gemiddeld trouwens 1:11 (9,1/100L) met een stock FN2. (behalve op het circuit, daar reed ik 20 minuten een halve tank leeg :roll: )
Deus Ex Machina!
mr. X

Post by mr. X »

Met de BMW heb ik ook altijd aantoonbaar op BP ultimate gereden. Zelfs de dealer stond er van te kijken dat ik zo-veel bonnetjes erbij had. Het is ook een onderdeel van de auto goed onderhouden.
Zoveel mensen nemen het maar voor lief, die witte bezine pompen terwijl bijna niemand op de hoogte is wat dat met je motor na verloop van tijd doet.

Voor die paar centen moet je het niet laten.
Ben je toevallig lid van de ANWB?
Met dat pasje krijg je bij meer dan 500 benzine stations korting. Die kan wel oplopen tot 6 cent per liter.
Als je dan 98 tankt, komt die uit op de prijs van 95.
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

V-tje integra wrote:ik doe zeker 400 a 450 km met een tank en dan mag ik al wat in VTEC gaan ze...record staat op 495 km met een tank en het lampje brande op 490km :wink:

I second that !!

Ik hoor hier zoveel goeds van BP ultimate, dat is in Belgie niet te tanken, of onder een andere naam ?
RemcoCTR

Post by RemcoCTR »

Nou weet ik niet wat er in het verleden met me CTR is getankt maar toen ik hem kocht gooide ik er 95 in.. de laatste 2 keer heb ik er 98 in gegooid(na het lezen van meerdere benzine topics), hij is veel rustiger en iets zuiniger. Ik ben nog aan het rekenen wat het verbruik is maar zeker wel minder dan toen ik er 95 in gooide. Ik heb ook niet de ECU gereset(geen problemen met stationair lopen), waarschijnlijk is er altijd 98 getankt?
slydawg

Post by slydawg »

RemcoCTR wrote:Nou weet ik niet wat er in het verleden met me CTR is getankt maar toen ik hem kocht gooide ik er 95 in.. de laatste 2 keer heb ik er 98 in gegooid(na het lezen van meerdere benzine topics), hij is veel rustiger en iets zuiniger. Ik ben nog aan het rekenen wat het verbruik is maar zeker wel minder dan toen ik er 95 in gooide. Ik heb ook niet de ECU gereset(geen problemen met stationair lopen), waarschijnlijk is er altijd 98 getankt?

De ctr mag 95 in, als je 98 tankt kan het alleen maar beter zijn voor de motor. Gewoon bij 95 of 98 blijven van een merk, Shell , BP of whatever en je zal geen problemen ondervinden.
Bij een itr is het een ander verhaal, daar MOET er minimaal 98 in!
VTEClover

95

Post by VTEClover »

IK CITEER uit instruktieboek itr pagina 91

"gebruik loodvrije superbenzine met een research-octaangetal(RON)van 98 of hoger.
indien u geen loodvrije superbenzine kunt vinden,kunt u in plaats daarvan loodvrije normale benzinegebruiken.de motor zal voor het lagere octaangetal kompenseren,hoewel het dan mogelijk is dat u een vermindering in vermogen gewaarwordt"

:-)
Arno

Post by Arno »

Ik vond het ook al allemaal zo overdreven dat de motor er kapot van gaat, tuurlijk is het minder goed maar het zal heus wel wat meevallen lijkt me. Ik bedoel, wat als er binnenkort geen 98 of anders te tanken valt? Maar goed, ik zal van het weekend 98,mss wel ultimate, proberen en een tijdje blijven tanken om verschil te merken.
mr. X

Post by mr. X »

Arno wrote:Ik bedoel, wat als er binnenkort geen 98 of anders te tanken valt?

Dan tank je de minimaal benodigde hoeveelheid om naar de andere dichtst bijzijnde benzine pomp te rijden waar ze wel 98 hebben. In die tijd zorg je ervoor dat je niet op een circuit gaat rijden. Je kunt op 95 rijden, natuurlijk, je moet dan alleen niet het onderste uit je auto willen pushen.
ITR639

Post by ITR639 »

Ik heb goeie ervaring met Total excellium in België. Dat rijdt toch een stuk vinniger dan Q8 Hi-Q waar ik eerder altijd mee reed.
Het verbruik is gemiddeld zo'n 0,5L/100km gezakt.
Katana

Post by Katana »

Arno wrote:Ik vond het ook al allemaal zo overdreven dat de motor er kapot van gaat, tuurlijk is het minder goed maar het zal heus wel wat meevallen lijkt me.

Dan wensen we je sterkte.

De K20A kan 95 en 98 hebben. De B18C en H22A7 MOETEN 98 hebben.

Als er 98 in je tankklepje staat is het toch duidelijk :dunno:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

tuurlijk is het minder goed maar het zal heus wel wat meevallen lijkt me.

Ga je echter een keer het circuit op of probeer je je top eens te halen in duitsland, wil ik je nog wel een keer horen. Dan zal je merken waarom een ITR 98 nodig heeft. Wil je de kans op verbrande kleppen en of andere schade vermijden, tank dan gewoon 98.

Wat jij wil......

ik ben klaar!
itr-1895

Post by itr-1895 »

een discussie aan gaan met een friez dat heeft toch geen zin.
die moeten toch eerst een keer op hun bek gaan voor dat ze in zien dat ze toch geen gelijk hebben :lol:
jochem dc2

Post by jochem dc2 »

Sorry hoor,..

Maar als je dan echt niet wilt luisteren, verkoop dan gewoon je ITR aan iemand die er wel mee overweg kan, en wil,.... Je moet je wagen gewoon goed onderhouden, en daar valt de juiste benzine tanken ook onder!

Greetz,
Locked