Stelling 'Olie verversen niet nodig' Waarheid of lariekoek?
Olie verversen? :?:
Nog ff en we hebben geen olie meer nodig:
Luchtgekoeld en spiegelglad (soort super teflon..) gemaakt met
Nanotechniek...
We gaan het nog mee maken.
En tot die tijd netjes olie verversen als het nodig is, dus tijdens de garantie periode en wanneer "het" op is. Meten is weten.
Zoals met alles de waarheid ligt altijd in het midden.
Nog ff en we hebben geen olie meer nodig:
Luchtgekoeld en spiegelglad (soort super teflon..) gemaakt met
Nanotechniek...
We gaan het nog mee maken.
En tot die tijd netjes olie verversen als het nodig is, dus tijdens de garantie periode en wanneer "het" op is. Meten is weten.
Zoals met alles de waarheid ligt altijd in het midden.
Ik heb contact gehad met de olie-guru , die ons de vorige keer ook duidelijk de verschillen van PAO olieën kan aangeven.
Hoi,
Dat verhaal is gewoon onzin. Iedere olie heeft een onbeperkte levensduur, zolang je vervuiling en verzuring door verbrandingsresiduen kan uitsluiten en daar zit nu net het probleem. Er komt altijd vervuiling in de olie en de olie kan dit zeer lang aan, maar een keer zijn de additieven uitgewerkt. Wij analyseren duizenden monsters per jaar en weten echt wel waar we over praten. Sinds 1975 gebruiken wij ons laboratorium om voor klanten de maximale interval te halen. Zo schreef men destijds voor om na 5.000 kilometer de olie te verversen en zaten wij al op het viervoudige. Door de strengere milieu eisen wordt de olie echter zwaarder belast en neemt de vervuiling toe. De nieuwe EGR motoren, waar een deel van de uitlaatgassen weer de motor ingaat, heeft als nadeel dat er meer roerdeeltjes in de olie terecht komen. Wij zien regelmatig roetwaarden die de 5% halen. De olie wordt erg dik door roet en dus moeilijk te verpompen. De motor komt op enig moment op bepaalde delen olie tekort en de schade is er al. Wil jij deze olie dan nog eens 100.000km laten zitten? Of wat te denken van brandstof verdunning, de olie wordt steeds dunner, je gaat steeds meer verbruiken en dus bijvullen, is dus stiekem een beetje verversen.
Dan nog de grootste lacher, hij zegt dat je nooit meer hoeft te verversen, maar verkoopt wel een peilstok die zegt wanneer je moet verversen……???
Neem van mij aan dat het onzin is, er is zeker wel meer rek in de intervallen dan de meesten denken, maar Mobil en Castrol zijn een paar jaar geleden enorm onderuit gegaan met soortgelijke verhalen en de bijbehorende motorschades..
Met vriendelijke groet,
J.W.A. Engel
Hoi,
Dat verhaal is gewoon onzin. Iedere olie heeft een onbeperkte levensduur, zolang je vervuiling en verzuring door verbrandingsresiduen kan uitsluiten en daar zit nu net het probleem. Er komt altijd vervuiling in de olie en de olie kan dit zeer lang aan, maar een keer zijn de additieven uitgewerkt. Wij analyseren duizenden monsters per jaar en weten echt wel waar we over praten. Sinds 1975 gebruiken wij ons laboratorium om voor klanten de maximale interval te halen. Zo schreef men destijds voor om na 5.000 kilometer de olie te verversen en zaten wij al op het viervoudige. Door de strengere milieu eisen wordt de olie echter zwaarder belast en neemt de vervuiling toe. De nieuwe EGR motoren, waar een deel van de uitlaatgassen weer de motor ingaat, heeft als nadeel dat er meer roerdeeltjes in de olie terecht komen. Wij zien regelmatig roetwaarden die de 5% halen. De olie wordt erg dik door roet en dus moeilijk te verpompen. De motor komt op enig moment op bepaalde delen olie tekort en de schade is er al. Wil jij deze olie dan nog eens 100.000km laten zitten? Of wat te denken van brandstof verdunning, de olie wordt steeds dunner, je gaat steeds meer verbruiken en dus bijvullen, is dus stiekem een beetje verversen.
Dan nog de grootste lacher, hij zegt dat je nooit meer hoeft te verversen, maar verkoopt wel een peilstok die zegt wanneer je moet verversen……???
Neem van mij aan dat het onzin is, er is zeker wel meer rek in de intervallen dan de meesten denken, maar Mobil en Castrol zijn een paar jaar geleden enorm onderuit gegaan met soortgelijke verhalen en de bijbehorende motorschades..
Met vriendelijke groet,
J.W.A. Engel
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm
Die man wil op zijn oude dag nog een storm in een glas water produceren.. en dan de Telegraaf.. wat daar in staat neem ik tegenwoordig niet een korreltje zout maar met complete zoutdepots tegelijk!!
Die brave borst kan nog zo lang in de olie gezeten hebben maar zou voor de gein eens een moderne diesel tegen het licht moeten houden.. de pk's per liter zijn enorm gestegen alsmede de belasting van de smeermiddelen. En wat Frank terecht zegt eea hangt samen met de rij-omstandigheden..
Verversen niet nodig? Ok de dopings zijn stukken beter dan 10-15 jaar geleden en de olie kan veel langer mee maar met bijv. een Renault 2.2DCi hoef je echt niet te proberen meer dan 30000km op dezelfde olie te laten draaien , die gaat absoluut stuk. Pompverstuivers van VAG 50000km laten draaien met dezelfde olie? Al die sufferds die 2000 km per jaar rijden van huis naar de Kerk of winkel.. die olie zit vol met sludge , benzine & onverbrande deeltjes die ontstaan bij korte ritjes waarbij de motor + olie niet goed op temperatuur komen. Gaat die olie ook 350dkm mee?
De meest gunstige gebruikersomstandigheden zijn : elke dag gebruiken en elk ritje minstens 300km rijden bij gelijkblijvende belasting.. nou welterusten..ik denk dat die Mondeo ondertussen elke 5000 km een liter olie er bij kreeg, nee geen wonder dat je dan niet hoeft te verversen !! Na 20000km heb je al nieuwe olie !!!!!!!!
Niet verversen = utopie
Die brave borst kan nog zo lang in de olie gezeten hebben maar zou voor de gein eens een moderne diesel tegen het licht moeten houden.. de pk's per liter zijn enorm gestegen alsmede de belasting van de smeermiddelen. En wat Frank terecht zegt eea hangt samen met de rij-omstandigheden..
Verversen niet nodig? Ok de dopings zijn stukken beter dan 10-15 jaar geleden en de olie kan veel langer mee maar met bijv. een Renault 2.2DCi hoef je echt niet te proberen meer dan 30000km op dezelfde olie te laten draaien , die gaat absoluut stuk. Pompverstuivers van VAG 50000km laten draaien met dezelfde olie? Al die sufferds die 2000 km per jaar rijden van huis naar de Kerk of winkel.. die olie zit vol met sludge , benzine & onverbrande deeltjes die ontstaan bij korte ritjes waarbij de motor + olie niet goed op temperatuur komen. Gaat die olie ook 350dkm mee?
De meest gunstige gebruikersomstandigheden zijn : elke dag gebruiken en elk ritje minstens 300km rijden bij gelijkblijvende belasting.. nou welterusten..ik denk dat die Mondeo ondertussen elke 5000 km een liter olie er bij kreeg, nee geen wonder dat je dan niet hoeft te verversen !! Na 20000km heb je al nieuwe olie !!!!!!!!
Niet verversen = utopie
-
- Posts: 49
- Joined: Wed Apr 02, 2008 2:19 pm
De voorgeschreven intervallen voor het "verversen" kunnen in de meeste gevallen veel ruimer genomen worden. Dat is ook de kern van het verhaal. Om nu gelijk tot het extreme door te rijden met "dezelfde" olie is weer een ander verhaal. Dat de omstandigheden, soort brandstof en het type motor heel veel invloed hebben op de levensduur van de olie is door iedereen met een beetje motorkennis te begrijpen.
Het mag echter inmiddels wel duidelijk zijn dat de gemiddelde automobilist teveel betaald aan het vervangen van nog bruikbare olie.
Het mag echter inmiddels wel duidelijk zijn dat de gemiddelde automobilist teveel betaald aan het vervangen van nog bruikbare olie.
-
- Posts: 471
- Joined: Mon Mar 17, 2008 12:37 pm
Sincx wrote:Keung wrote:Renault's zijn ook gemaakt om kapot te gaan...
Geldt vrijwel voor alle Franse auto's.
:cry: aaah maan that hurts..Mijn clio rsi is mss een uitzondering dan, rijd al ruim een ton zonder problemen en nog altijd als een trein (190k op teller nu)
Kon niet laten te reageren![]()
komt ie ook in de toeren dan? zoals met een honda op temperatuur?
als dat zo is vind ik het zelfs netjuss..

@ Sincx: Ik zeg ook "vrijwel alle Franse auto's" > niet allemaal dus.
Heb in het verleden (noodgedwongen) half jaar bij Citroën gewerkt, kreeg een splinternieuwe ongekentekende Citroën C4 binnen met 2 defecte achterportiersloten...ik moest nog beginnen met afleverings klaarmaken van deze auto.... :shock:
Heb in het verleden (noodgedwongen) half jaar bij Citroën gewerkt, kreeg een splinternieuwe ongekentekende Citroën C4 binnen met 2 defecte achterportiersloten...ik moest nog beginnen met afleverings klaarmaken van deze auto.... :shock:
Keung wrote:@ Sincx: Ik zeg ook "vrijwel alle Franse auto's" > niet allemaal dus.
Heb in het verleden (noodgedwongen) half jaar bij Citroën gewerkt, kreeg een splinternieuwe ongekentekende Citroën C4 binnen met 2 defecte achterportiersloten...ik moest nog beginnen met afleverings klaarmaken van deze auto.... :shock:
Zal vast ook niet het laatste probleem zijn geweest daar
