Stelling 'Olie verversen niet nodig' Waarheid of lariekoek?
Stelling 'Olie verversen niet nodig' Waarheid of lariekoek?
Ben benieuwd hoe jullie reacties zijn!
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?p=27,1
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?p=27,1
Kan best een kern van waarheid in zitten. De ontwikkeling van de olie heeft absoluut niet stilgestaan maar de verversingsinterval is naar mijn weten vrijwel niet verandert.
Denk alleen dat het een psychologisch probleem is als blijkt dat verversen inderdaad niet nodig blijkt te zijn. Ik ga het in ieder geval ook niet uitproberen.
Denk alleen dat het een psychologisch probleem is als blijkt dat verversen inderdaad niet nodig blijkt te zijn. Ik ga het in ieder geval ook niet uitproberen.
roblom wrote:De ontwikkeling van de olie heeft absoluut niet stilgestaan maar de verversingsinterval is naar mijn weten vrijwel niet verandert..
VAG kent al een tijdje longlife, dus daar zit wel degelijk verandering in. VW heeft zelfs voor bepaalde types de intervallen van 50000km terug gehaald naar 30000km, dit om de reden omdat de autos die kmstanden toch niet halen zonder gebreken.... 8)
Ook krijg je nu systeempjes voor oliekwaliteit/veroudering/conditie.
Die beste man probeert gewoon zijn oliestok te verkopen...
Als de olie werrkelijk zo lang kan meegaan in een motor zou de term black sludge ook niet bestaan.
Die man is weliswaar directeur van Castrol Nederland geweest, maar volgens mij heeft ie nog nooit motoren tot de laatste schroef uit elkaar gedraaid. Want dan kom je zandafslag uit het gietproces tegen, motorslijpel, koolaanslag, wasvorming door vocht in de olie, etc.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en doe er elk jaar nieuwe olie in. Zo duur is het niet als je de aanschafprijs van de auto in aanmerking neemt.
Die man is weliswaar directeur van Castrol Nederland geweest, maar volgens mij heeft ie nog nooit motoren tot de laatste schroef uit elkaar gedraaid. Want dan kom je zandafslag uit het gietproces tegen, motorslijpel, koolaanslag, wasvorming door vocht in de olie, etc.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en doe er elk jaar nieuwe olie in. Zo duur is het niet als je de aanschafprijs van de auto in aanmerking neemt.
Ik laat sinds vorig jaar mijn olie ontleden , waarbij blijkt dat er veel meer ijzer en andere afvalstoffen in de olie zit dan bij nieuwe olie.Zelf kan ik niet vertellen wat een gevaarlijke hoeveelheid afvalstoffen het max. is voor een PAO olie maar ik hou het stug vol wat de JW Engel zegt , en zal daarbij de olie vroegtijdig vervangen. 8)
wilco wrote:Ik laat sinds vorig jaar mijn olie ontleden , waarbij blijkt dat er veel meer ijzer en andere afvalstoffen in de olie zit dan bij nieuwe olie.Zelf kan ik niet vertellen wat een gevaarlijke hoeveelheid afvalstoffen het max. is voor een PAO olie maar ik hou het stug vol wat de JW Engel zegt , en zal daarbij de olie vroegtijdig vervangen. 8)
bij welk bedrijf kan je je olie ontleden?
en wat doe je met de gegevens die daar uitkomen?
itr-1895 wrote:wilco wrote:Ik laat sinds vorig jaar mijn olie ontleden , waarbij blijkt dat er veel meer ijzer en andere afvalstoffen in de olie zit dan bij nieuwe olie.Zelf kan ik niet vertellen wat een gevaarlijke hoeveelheid afvalstoffen het max. is voor een PAO olie maar ik hou het stug vol wat de JW Engel zegt , en zal daarbij de olie vroegtijdig vervangen. 8)
...
en wat doe je met de gegevens die daar uitkomen?
Lezen en in de schuif leggen. :lol:
mr. X wrote:Wat heeft iedereen het toch over jaarlijks olie verversen.
Het is meer km gebonden dan jaars gebonden lijkt me..
Dat heeft te maken met de additieven (dopes) die erin zitten.
Die "bederven" zeg maar. En dat heeft dan weer weinig met de kilometer stand te maken.
Dat zal wellicht ook het verschil zijn met een volsyntheet... maar zo veel kaas heb ik er dan ook niet van gegeten.
Maar dat verklaart wel waarom je vroegah je olie ook bij weinig kilometers moest vervangen na een bepaalde periode.
Dus zo gek is die opmerking niet....
... Heb in Juni ergens een infoavond bij Kroon Oil... zal eens wat vragen op papier gaan zetten.
Dank je,
Wat ik probeerde uit te leggen is waarom mensen vaak na een bepaalde leeftijd hun olie willen vervangen.
Je hebt mij niet horen zeggen dat de kilometer stand er niet toe doet.
Sterker nog, het lijkt me sterk dat een volsyntheet ook slecht wordt met tijd.
Dus wellicht expliciet: De kilometers die je draait hebben ook, en waarschijnlijk meer, invloed ja.
... en het hele 350.000 kilometer verhaal van deze 89 jarige met zijn Mondeo 1.8.... tja... ik noem het lariekoek.
Wat ik probeerde uit te leggen is waarom mensen vaak na een bepaalde leeftijd hun olie willen vervangen.
Je hebt mij niet horen zeggen dat de kilometer stand er niet toe doet.
Sterker nog, het lijkt me sterk dat een volsyntheet ook slecht wordt met tijd.
Dus wellicht expliciet: De kilometers die je draait hebben ook, en waarschijnlijk meer, invloed ja.
... en het hele 350.000 kilometer verhaal van deze 89 jarige met zijn Mondeo 1.8.... tja... ik noem het lariekoek.
In Engeland is een CRV een keer na 64.000KM mee opgehouden.
Die man had nooit een servicebeurt gehad, noch olie bijgevuld. De motor heeft 64.000 gelopen op de initiele vulling! :shock:
Stel je voor als hij het wel had bijgevuld :idea:
Honda UK heeft in ieder geval die motor op laten halen voor onderzoek.
Natuurlijk probeert hij zijn peilstok te verkopen, maar daardoor is zijn verhaal niet meteen onwaar geworden. Wij denken heel veel beter te weten, maar eigenlijk zijn allerlei zaken ons aangeleerd. Men dacht ooit ook dat de aarde plat was, en wie anders zei werd zelf voor ketterij opgehangen.
Het feit dat er allerlei afvalstoffen in oude olie zitten is volgens mij nog geen reden om te stellen dat de olie niet goed is. Zolang de olie smeert is er volgens mij niks aan de hand. Ik ga het wel uitproberen denk ik.
Die man had nooit een servicebeurt gehad, noch olie bijgevuld. De motor heeft 64.000 gelopen op de initiele vulling! :shock:
Stel je voor als hij het wel had bijgevuld :idea:
Honda UK heeft in ieder geval die motor op laten halen voor onderzoek.
Natuurlijk probeert hij zijn peilstok te verkopen, maar daardoor is zijn verhaal niet meteen onwaar geworden. Wij denken heel veel beter te weten, maar eigenlijk zijn allerlei zaken ons aangeleerd. Men dacht ooit ook dat de aarde plat was, en wie anders zei werd zelf voor ketterij opgehangen.
Het feit dat er allerlei afvalstoffen in oude olie zitten is volgens mij nog geen reden om te stellen dat de olie niet goed is. Zolang de olie smeert is er volgens mij niks aan de hand. Ik ga het wel uitproberen denk ik.
- Gaskleppie
Als je het 350.000km uithoud in een Modeo 1.8 zegt dat wel wat over je rijstijl.
Dat onze rijstijl en zeker type motor met geen mogenlijkheid is te vergelijken met de zijne is ook zijn conclusie niet te spiegelen met onze omstandigheden.
Door de veel hogere belastingen en toerentallen (lees: zuigersnelheiden) is er een veel grotere kans op vervuiling van de olie. Dit deels door lek langs de zuiger veren. Resten van uitlaatgassen en benzine vervuilen of verdunnen de olie wat uiteindelijk de schade gaat veroorzaken. Door het verversen verschoon je dus je motor van deze schadelijke resten.
Het gaat bij verversen van de olie dus niet alleen om de olie weer in topconditie te brengen maar ook om het verwijderen van de afval stoffen.
Lekker blijven verversen dus!
Vinden ze heeerlijk........
Dat onze rijstijl en zeker type motor met geen mogenlijkheid is te vergelijken met de zijne is ook zijn conclusie niet te spiegelen met onze omstandigheden.
Door de veel hogere belastingen en toerentallen (lees: zuigersnelheiden) is er een veel grotere kans op vervuiling van de olie. Dit deels door lek langs de zuiger veren. Resten van uitlaatgassen en benzine vervuilen of verdunnen de olie wat uiteindelijk de schade gaat veroorzaken. Door het verversen verschoon je dus je motor van deze schadelijke resten.
Het gaat bij verversen van de olie dus niet alleen om de olie weer in topconditie te brengen maar ook om het verwijderen van de afval stoffen.
Lekker blijven verversen dus!
Vinden ze heeerlijk........
Het is het bloed van het beestje, neem je voor die paar tientjes dan het risico? Nieuw blok is een stuk duurder hoor!
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007