Hakkinen wrote:Op autobandenmarkt vind ik deze 2 RE050A
Bridgestone Zomerbanden Potenza RE 050 A 215/45 R17 87Y CZ Prijslijst*: EUR 153,50
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 131,80
Bridgestone Zomerbanden Potenza RE 050 A 215/45 R17 87W LZ Prijslijst*: EUR 153,50
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 135,00
Verschil zit hem dus in snelheidnotering W of Y. W volstaat want is tot 270 km/h, maar maakt het wat uit dat het geen ZR17 is maar gewoon R17?
W=270 km/h
Y=300km/h
ZR=>240km/h
Dus veel zal dat niet uit maken.
Mij is ooit verteld dat als je bvb. snelheidsindex W hebt, de band een konstante snelheid van 270km/h aan kan. En zeg nu zelf, wie rijdt er konstant 270.
mr. X wrote:Aangezien het in Nederland nogal eens wil regenen, denk ik dat je met een RE050(A) een betere all-rounder hebt dan met de RE070 als ik uit de verhalen mag concluderen dat hij niet zo goed is in het droog.
Maargoed nu gaan er weer een paar zeggen of denken: Je rijdt toch niet hard met nat weer, dat is onverantwoord.
Als jij er daar een van bent koop je de RE070 band, wil je met nat weer ook gummen ga je voor de RE050(a).
Denk dat je beide banden moet hebben gebruikt wil je er iets over kunnen zeggen. Zou heel erg graag een rondje doen met de RE070 banden!
Voornamelijk door mijn nieuwsgierigheid alleen al zou ik die RE070 er onder leggen.
Wie was dat ook al weer die hier op het forum zit die een subaru heeft gehad? Misschien kan hij voor mij aan wat (ex) subaru rijders vragen wat zij vinden..
Maar idd je hebt een goed punt, het regent vaak in Nederland, ook in de zomer wanneer ik dus geen winterbanden eronder heb. Nee ik zal in nat weer niet perse gummen. Maar wel gewoon rijden. En dat vind ik van de RE040 al tegenvallen.
ITR897 wrote:Mij is ooit verteld dat als je bvb. snelheidsindex W hebt, de band een konstante snelheid van 270km/h aan kan. En zeg nu zelf, wie rijdt er konstant 270.
Dan nog zou ik geen band kiezen die bv. slechts tot 210km/h berekend is, omdat je toch immers zelden op top rijdt. Ook acceleratiekrachten worden meegerekend, lijkt me!
Een auto die 270 kan, daar stelt de fabrikant ook hogere eisen aan de band, aangezien de auto ook sterk en snel kan accelereren. :razz:
ITR897 wrote:Mij is ooit verteld dat als je bvb. snelheidsindex W hebt, de band een konstante snelheid van 270km/h aan kan. En zeg nu zelf, wie rijdt er konstant 270.
Dan nog zou ik geen band kiezen die bv. slechts tot 210km/h berekend is, omdat je toch immers zelden op top rijdt. Ook acceleratiekrachten worden meegerekend, lijkt me!
Een auto die 270 kan, daar stelt de fabrikant ook hogere eisen aan de band, aangezien de auto ook sterk en snel kan accelereren. :razz:
Is ook zo. Maar wat ik wil zeggen is dat een band die bvb. konstant 270 aan kan heus wel een hogere snelheid, maar dan niet konstant, aan kan.
Die marge's op banden zijn ook ruimer berekent dan die max. 270 in dit geval.
Is ook zo. Maar wat ik wil zeggen is dat een band die bvb. konstant 270 aan kan heus wel een hogere snelheid, maar dan niet konstant, aan kan. Die marge's op banden zijn ook ruimer berekent dan die max. 270 in dit geval.
Is ook zo. Maar wat ik wil zeggen is dat een band die bvb. konstant 270 aan kan heus wel een hogere snelheid, maar dan niet konstant, aan kan. Die marge's op banden zijn ook ruimer berekent dan die max. 270 in dit geval.
In België wel. Daar wordt je op zowat alles afgekeurd. :twisted:
Als er in het gelijkvormigheidsattest staat dat er standaart een band op ligt die snelheidscode W heeft mag je niet lager gaan dan W. Zo is het ook met de loadindex.
maar als je een band neemt die maar tot 210 km/h is toe gestaan en je gaat er 260 meer rijden.
en dan moet je een noodstop maken dan heb je kans dat die band er afklapt.
omdat hij te warm wordt
Ze houden als maatstaaf aan dat je maximaal 2 stappen groter mag gaan.
Aangezien de banden maten in stapjes van 10 omhoog gaan (dus 185 naar 195, 205 etc etc) moet je ongeveertussen de 185 en 225 bandbreedte aanhouden.
Echter denk ik niet dat je veel breder moet gaan. Hooguit naar een 215 band.
*edit
Zie nu dat je vraagt welke breedte op de stock velg mag, had ik niet helemaal begrepen. Ik hou mn mond weer :wink: