Type-R diesel op komst
Ik ben het volledig met je eens.
Trouwens, ook een turbo benzine motor met zelfs een fractie minder topvermogen als een NA benzine motor zal het in een race altijd winnen van de NA motor.
Maarja, een turbo diesel is kansloos tegen een turbo benzine motor, dus heeft men het verzonnen dat de benzine versie dan maar zonder turbo moet rijden.
Turbo en NA motoren horen gewoonweg niet in dezelfde klasse te rijden. Het stadium van de appels en de peren zijn we wat dat betreft al lang gepasseerd in auto land...
Trouwens, ook een turbo benzine motor met zelfs een fractie minder topvermogen als een NA benzine motor zal het in een race altijd winnen van de NA motor.
Maarja, een turbo diesel is kansloos tegen een turbo benzine motor, dus heeft men het verzonnen dat de benzine versie dan maar zonder turbo moet rijden.
Turbo en NA motoren horen gewoonweg niet in dezelfde klasse te rijden. Het stadium van de appels en de peren zijn we wat dat betreft al lang gepasseerd in auto land...
- Gaskleppie
Ze krijgen het niet eens voor elkaar om de BMW's met achterwiel aandrijving gelijk te krijgen met de voorwiel aandrijvers....... En dat is niet gek ook!
maar die diesels gaan ze nooit gelijk krijgen.
Andy priaulx was al zichtbaar ernstig geirriteerd over de geblazen diesels. Die stond met nog een paar races te gaan bovenaan in het kampioenschap en ziet nu ineens die Seat diesels voorbij vliegen. Voel je je dan even bedrogen door de wedstrijd leiding!
maar die diesels gaan ze nooit gelijk krijgen.
Andy priaulx was al zichtbaar ernstig geirriteerd over de geblazen diesels. Die stond met nog een paar races te gaan bovenaan in het kampioenschap en ziet nu ineens die Seat diesels voorbij vliegen. Voel je je dan even bedrogen door de wedstrijd leiding!
MPG wrote:Ik ben het volledig met je eens.
volledig met eens : een turbo tegen een NA zetten.. echt slecht.
zet op alle NA auto's die ergens rijden in een klasse maar es een turbo
-
Heeft het niet met de koppelkromme enz te maken? Ik dacht ergens iets te hebben gelezen in trant van:
Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)
Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)
D_ToXx wrote:zet op alle NA auto's die ergens rijden in een klasse maar es een turbo
Pas toen in 1988 de 1.5 liter turbo's met maximaal 2,5 bar overdruk mochten rijden konden de NA 3,5 liters het een beetje bijhouden. Maar toen werden op andere vlakken de NA motoren bevoordeeld dacht ik. Iets met een brandstoftank die groter mocht zijn qua inhoud.... maar tóch won toen de Mc-Laren Honda 1.5liter turbo het constructeurskampioenschap.
AileStrike wrote:Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)
Turbo auto's hebben versnellingsbakken die bij turbo motoren passen.
Wil je gasgeven (vanaf een gas los situatie), dan zit je bij een turbo motor met een vreselijk irritant turbogat, en dat kan net genoeg zijn dat je de boel gewoon verliest. Vandaar dat je met een turbo auto niet zo lekker door de bocht kan.
Althans, dat is wat ik voel...
AllGo wrote:AileStrike wrote:Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)
Turbo auto's hebben versnellingsbakken die bij turbo motoren passen.
Wil je gasgeven (vanaf een gas los situatie), dan zit je bij een turbo motor met een vreselijk irritant turbogat, en dat kan net genoeg zijn dat je de boel gewoon verliest. Vandaar dat je met een turbo auto niet zo lekker door de bocht kan.
Althans, dat is wat ik voel...
je hebt niet bij elke auto een turbogat
- Gaskleppie
Nee, je kraamt geen onzin uit. Ze hebben echt nouwelijks een turbogat. Er zijn zat truuken die je kan gebruiken om dat ding op gang te houden.
Ze rijden echt niet met dat soort turbo's waar ze in de drag races mee rijden.
IK heb al op zitten letten bij onboard beelden en ze hebben geen tot nouwelijks een turbogat.
Ze rijden echt niet met dat soort turbo's waar ze in de drag races mee rijden.
IK heb al op zitten letten bij onboard beelden en ze hebben geen tot nouwelijks een turbogat.
Je hebt 2 turbogaten:
1. vanaf stationair acceleratie naar het moment waarop je turbodruk opbouwt, (dus vanaf 0-2000 toeren voor een gemiddelde turbodiesel). Hierbij doen ze leuke dingen met variabele schoepenwielen en weet ik niet wat allemaal, zodat je turbo er vrij geleidelijk inkomt.
2. Vanaf gas los naar vollast/deellast situatie. Hierop zijn nog niet echt handige oplossingen gevonden (wel ALS/bangbang en dat soort grapjes), maar niet echt iets waar een productie-auto iets aan heeft.
Van 2 heb je dan ook last op het circuit, terwijl de fabrikanten zeggen turbogat nummer '1' weggewerkt te hebben.
1. vanaf stationair acceleratie naar het moment waarop je turbodruk opbouwt, (dus vanaf 0-2000 toeren voor een gemiddelde turbodiesel). Hierbij doen ze leuke dingen met variabele schoepenwielen en weet ik niet wat allemaal, zodat je turbo er vrij geleidelijk inkomt.
2. Vanaf gas los naar vollast/deellast situatie. Hierop zijn nog niet echt handige oplossingen gevonden (wel ALS/bangbang en dat soort grapjes), maar niet echt iets waar een productie-auto iets aan heeft.
Van 2 heb je dan ook last op het circuit, terwijl de fabrikanten zeggen turbogat nummer '1' weggewerkt te hebben.
- Gaskleppie
Nou, als ik mn eigen volkswagen diesel turbo als voorbeeld neem kan ik zeggen dat er GEEN turbo gat is als je op toeren bent.
Als ik bij bv 2500rpm mn gas (diesel) los laat valt de druk helemaal weg. Trap ik dan mn gas weer in staat die meter voor ik met mn ogen kan knipperen al weer op 0.8bar.
Nou zullen ze daar wel iets grotere turbo's gebruiken maar zelfs als hij 2 keer zo sloom is hebben ze er nog geen last van.
Als ik bij bv 2500rpm mn gas (diesel) los laat valt de druk helemaal weg. Trap ik dan mn gas weer in staat die meter voor ik met mn ogen kan knipperen al weer op 0.8bar.
Nou zullen ze daar wel iets grotere turbo's gebruiken maar zelfs als hij 2 keer zo sloom is hebben ze er nog geen last van.