Type-R diesel op komst

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Ik ben het volledig met je eens.

Trouwens, ook een turbo benzine motor met zelfs een fractie minder topvermogen als een NA benzine motor zal het in een race altijd winnen van de NA motor.
Maarja, een turbo diesel is kansloos tegen een turbo benzine motor, dus heeft men het verzonnen dat de benzine versie dan maar zonder turbo moet rijden.

Turbo en NA motoren horen gewoonweg niet in dezelfde klasse te rijden. Het stadium van de appels en de peren zijn we wat dat betreft al lang gepasseerd in auto land...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ze krijgen het niet eens voor elkaar om de BMW's met achterwiel aandrijving gelijk te krijgen met de voorwiel aandrijvers....... En dat is niet gek ook!
maar die diesels gaan ze nooit gelijk krijgen.

Andy priaulx was al zichtbaar ernstig geirriteerd over de geblazen diesels. Die stond met nog een paar races te gaan bovenaan in het kampioenschap en ziet nu ineens die Seat diesels voorbij vliegen. Voel je je dan even bedrogen door de wedstrijd leiding!
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

MPG wrote:Ik ben het volledig met je eens.

Trouwens, ook een turbo benzine motor met zelfs een fractie minder topvermogen als een NA benzine motor zal het in een race altijd winnen van de NA motor.
Maarja, een turbo diesel is kansloos tegen een turbo benzine motor, dus heeft men het verzonnen dat de benzine versie dan maar zonder turbo moet rijden.

Turbo en NA motoren horen gewoonweg niet in dezelfde klasse te rijden. Het stadium van de appels en de peren zijn we wat dat betreft al lang gepasseerd in auto land...


volledig met eens : een turbo tegen een NA zetten.. echt slecht.

zet op alle NA auto's die ergens rijden in een klasse maar es een turbo
AileStrike
Posts: 19
Joined: Thu Aug 02, 2007 9:59 am

Post by AileStrike »

Heeft het niet met de koppelkromme enz te maken? Ik dacht ergens iets te hebben gelezen in trant van:

Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

D_ToXx wrote:zet op alle NA auto's die ergens rijden in een klasse maar es een turbo

Pas toen in 1988 de 1.5 liter turbo's met maximaal 2,5 bar overdruk mochten rijden konden de NA 3,5 liters het een beetje bijhouden. Maar toen werden op andere vlakken de NA motoren bevoordeeld dacht ik. Iets met een brandstoftank die groter mocht zijn qua inhoud.... maar tóch won toen de Mc-Laren Honda 1.5liter turbo het constructeurskampioenschap.
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

AileStrike wrote:Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)


Turbo auto's hebben versnellingsbakken die bij turbo motoren passen.
Wil je gasgeven (vanaf een gas los situatie), dan zit je bij een turbo motor met een vreselijk irritant turbogat, en dat kan net genoeg zijn dat je de boel gewoon verliest. Vandaar dat je met een turbo auto niet zo lekker door de bocht kan.

Althans, dat is wat ik voel...
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

AllGo wrote:
AileStrike wrote:Op een circuit met lange stukken heeft de F/I voordeel. Maar op een circuit met veel bochten heeft een N/A auto voordeel omdat die beschikt over een vlakkere koppelkromme. (uiteraard hebben ze evenveel vermogen)


Turbo auto's hebben versnellingsbakken die bij turbo motoren passen.
Wil je gasgeven (vanaf een gas los situatie), dan zit je bij een turbo motor met een vreselijk irritant turbogat, en dat kan net genoeg zijn dat je de boel gewoon verliest. Vandaar dat je met een turbo auto niet zo lekker door de bocht kan.

Althans, dat is wat ik voel...

je hebt niet bij elke auto een turbogat
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Nee klopt, NA powered auto's hebben dit niet.

Vreemd......
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

mr. X wrote:Nee klopt, NA powered auto's hebben dit niet.

Vreemd......


ik bedoel dus auto's met turbo's, niet alle auto's MET turbo hebben een turbogat of kraam ik nu onzin uit
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nee, je kraamt geen onzin uit. Ze hebben echt nouwelijks een turbogat. Er zijn zat truuken die je kan gebruiken om dat ding op gang te houden.

Ze rijden echt niet met dat soort turbo's waar ze in de drag races mee rijden.
IK heb al op zitten letten bij onboard beelden en ze hebben geen tot nouwelijks een turbogat.
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Je hebt 2 turbogaten:
1. vanaf stationair acceleratie naar het moment waarop je turbodruk opbouwt, (dus vanaf 0-2000 toeren voor een gemiddelde turbodiesel). Hierbij doen ze leuke dingen met variabele schoepenwielen en weet ik niet wat allemaal, zodat je turbo er vrij geleidelijk inkomt.
2. Vanaf gas los naar vollast/deellast situatie. Hierop zijn nog niet echt handige oplossingen gevonden (wel ALS/bangbang en dat soort grapjes), maar niet echt iets waar een productie-auto iets aan heeft.

Van 2 heb je dan ook last op het circuit, terwijl de fabrikanten zeggen turbogat nummer '1' weggewerkt te hebben.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nou, als ik mn eigen volkswagen diesel turbo als voorbeeld neem kan ik zeggen dat er GEEN turbo gat is als je op toeren bent.

Als ik bij bv 2500rpm mn gas (diesel) los laat valt de druk helemaal weg. Trap ik dan mn gas weer in staat die meter voor ik met mn ogen kan knipperen al weer op 0.8bar.
Nou zullen ze daar wel iets grotere turbo's gebruiken maar zelfs als hij 2 keer zo sloom is hebben ze er nog geen last van.
Guest

Post by Guest »

Die 130pk 1900 TDi's van VAG zijn zo krachtig en snel op kracht , bij 1700 toeren spurt dat ding als een idioot weg!

Helaas kakken ze 1000 toeren later volledig in, maar dat heeft niets met de motor of turbo te maken maar de afregeling door het motormanagement!
Sinan
Posts: 433
Joined: Sat Apr 14, 2007 6:55 pm

Post by Sinan »

meestal schroeven ze er ook twee kleine turbo's erop ipv een grote, heeft ook nut
Locked