Voor sportiviteit hoef je tegenwoordig niet per se meer op benzinemotoren terug te vallen. Zelfs Honda, dat tot voor kort alleen benzinemotoren leverde, lijkt zich op een snelle diesel te storten.
Dit heeft Honda-ingenieur Kenichi Nagahiro in een interview met het Britse Autocar gezegd. Het blok krijgt het exclusieve Type-R label mee en heeft de tweede generatie Honda-diesel als basis. De topdiesel krijgt volgens Nagahiro een vermogen van ‘tenminste 180 pk en 430 Nm koppel’.
Honda maakt het zichzelf echter niet makkelijk: de diesel moet –net als de benzine Type-R’s- een hoogtoerig karakter krijgen. De tweede generatie diesel van het Japanse merk verschijnt volgend jaar voor het eerst in de Accord. Wanneer de Type-R diesel het levenslicht ziet, is nog niet bekend.
Mag wat mij betreft de prullenbak in, diesel rommel, maakt niet uit hoe snel en hoeveel koppel.
En dan het lef hebben het een type-r te gaan noemen......
slydawg wrote:Mag wat mij betreft de prullenbak in, diesel rommel, maakt niet uit hoe snel en hoeveel koppel. En dan het lef hebben het een type-r te gaan noemen......
Mee eens.
AllGo wrote:Wat de markt vraagt, zal de markt krijgen...
En de Europese markt word ontzien van alle 'goodie's' zoals de FD2.
Hetgeen dat ze er een hoogtoerige diesel van willen maken klinkt me wel goed in de oren. Hopelijk slaan ze de concurrenten hiermee in het rond.
Maar toch, uit principe, koop ik geen diesel.. Het ruikt niet eens lekker.
Tijd voor een Type-D zal ik zeggen en de Type-R gewoon op 98 laten lopen. De associatie Diesel en Race kan ik nog steeds niet plaatsen, ondanks dat diesels tegenwoordig bovengemiddeld presteren.
Daarentegen zal een diesel (om zo goed te presteren) een turbo nodig hebben, zoals zovele. En in mijn ogen hoort een Type-R N/A te zijn en niet opgepompt met een turbo!
eteuben wrote:Tijd voor een Type-D zal ik zeggen en de Type-R gewoon op 98 laten lopen. De associatie Diesel en Race kan ik nog steeds niet plaatsen, ondanks dat diesels tegenwoordig bovengemiddeld presteren.
Daarentegen zal een diesel (om zo goed te presteren) een turbo nodig hebben, zoals zovele. En in mijn ogen hoort een Type-R N/A te zijn en niet opgepompt met een turbo!
"S.J.":1pbm9hh7 wrote:Achja Honda europa wil met de europese merken meelopen he. Dan krijg je dit soort taffarelen.
Krijgen we dan straks ook een Civic Stationwagon... :shock:
Bestaat al. Alleen dat was alleen voor de japanse markt in 1977[/quote:1pbm9hh7]
U heeft ongelijk.
Van 1979 - 1983 en van 1998 - 2001 zijn er wel Civic stations leverbaar geweest in Nederland.
Van 1998 - 2001 zelfs een Honda Civic Aero Deck 1.8 VTi welke met 8,8 naar de 100 gaat...!
Joanne wrote:Van 1998 - 2001 zelfs een Honda Civic Aero Deck 1.8 VTi welke met 8,8 naar de 100 gaat...!
En dat was best een wreed masjien, was nog ontwikkeld door Lotus ook. Echt een auto voor een bezorgbakker.... met haast :twisted:
Maar de Type-R diesel: op zich knap dat ze deze een hoogtoerig karakter willen geven, maar blijf a.u.b. met je klauwen van de naam Type-R af. Maak daar maar de VTD van, als hommage aan de VTI-tjes van de jaren '90.
de diesel moet –net als de benzine Type-R’s- een hoogtoerig karakter krijgen
Een diesel en toeren maken, over tegenstrijdigheden gesproken!
Dat Honda ook turbo diesels op de markt wil brengen met veel vermogen, dat kan ik volledig begrijpen. Om er maar gelijk een "R" van te maken, dat gaat mij te ver.
Wanneer ik werkelijk een performance auto met turbo had willen rijden, dan stond er al lang een Evo voor de deur en zeker geen turbo diesel.
Goed bezig Honda...
de diesel moet –net als de benzine Type-R’s- een hoogtoerig karakter krijgen
Een diesel en toeren maken, over tegenstrijdigheden gesproken!
Dat Honda ook turbo diesels op de markt wil brengen met veel vermogen, dat kan ik volledig begrijpen. Om er maar gelijk een "R" van te maken, dat gaat mij te ver.
Wanneer ik werkelijk een performance auto met turbo had willen rijden, dan stond er al lang een Evo voor de deur en zeker geen turbo diesel. Goed bezig Honda...
Ik zal deze thread afdrukken en over 20 jaar aan jullie laten lezen.
Dan zal je lachen om hoe kortzichtig je toen was! :idea:
Dit is ongeveer dezelfde discussie als wel of geen ABS, wel of geen traction control, FWD kan nooit een goede auto leveren voor op het circuit, etc.
Of een vergelijking met de computerwereld: In de jaren 80 was de Apple Mac de machine om grafisch werk op te doen, en de PC was voor spreadsheets.
Ik zei in begin jaren negentig tegen iemand: binnenkort hebben ze technologie om films te maken waarbij alleen je stemgeluid van belang is. Nooit van je leven zei hij. Jaren later zijn we al aan Shrek 3 toe, en ook Final Fantasy X is een voorbeeld van wat ik toen bedoelde.
Denk eens verder dan waar je mee opgegroeid bent! Kijkt er dan niemand naar de WTCC of naar Le Mans? :idea:
Een diesel Type R is een auto voor straat en circuit, met een goede setup en veel vermogen en koppel, die voor de verandering op een andere brandstof loopt dan wij gewend zijn. Als dat door Honda geleverd kan worden, waarom nu al afkraken omdat het niet strookt met ons huidg ideaalbeeld?
IvoG wrote:Een diesel Type R is een auto voor straat en circuit, met een goede setup en veel vermogen en koppel, die voor de verandering op een andere brandstof loopt dan wij gewend zijn. Als dat door Honda geleverd kan worden, waarom nu al afkraken omdat het niet strookt met ons huidg ideaalbeeld?
Is het niet zo dat de meeste dieselmotoren probleemloos op biodiesel kunnen rijden? Ik ben geen biodiesel expert, maar volgens mij was juist het hele biodiesel concept gebaseerd op het feit dat bestaande motoren erop konden rijden. Als alleen speciaal aangepaste motoren ermee overweg kunnen is er niks aan denk ik. :dunno:
En voorts is het niet zo raar dat ze er nu pas mee komen: de performance dieseltechniek is pas de laatste jaren verder ontwikkeld, en Honda zelf loopt maar sinds kort met de dieselboys mee. Nu zit Honda op het punt dat ze denken een auto te kunnen maken met alle eigenschappen die we in een echte Type-R verwachten, welke van een diesel motor voorzien is.
"S.J.":m59vj3p4 wrote:Achja Honda europa wil met de europese merken meelopen he. Dan krijg je dit soort taffarelen.
Van 1998 - 2001 zelfs een Honda Civic Aero Deck 1.8 VTi welke met 8,8 naar de 100 gaat...!
[/quote:m59vj3p4]
Ja klopt
Ben erg op een Civic station uit 1977 minded, Ligt hier een fotoalbum van een voormalig Honda dealer die toen uitgenodigd was naar Honda Japan. Daar staat zo een vette station in.