Air/fuel ratio metertje
Air/fuel ratio metertje
ik heb onlangst een air/fuel meter aangeschaft nu is de
vraag waar moet ik de sensor plaatsen ?
Mvg Sven
vraag waar moet ik de sensor plaatsen ?
Mvg Sven
itr is life . all the rest is detail
Veronderstel dat het gaat om een wideband lambda sensor maw de bosch LSU 4.2 of LSU 4.9.
Belangrijke zaken zijn :
De maximum temperatuur van de sensorbehuizing niet overschrijden. Dit is logisch aangezien het systeem de sensor op temperatuur houd door te verwarmen en niet de mogelijkheid geeft om af te koelen. Is meer een probleem bij turbomotoren dan bij atmosferische.
De hoek waarmee de sensor wordt gemonteerd op de uitlaatcollector moet tussen 0° en 90° bevinden.
Zorg ervoor dat de sonde diep genoeg in de uitlaat terechtkomt.
De buitenkant van de connector (hierdoor ademt de sensor) moet aan "propere" vrije lucht hangen. Wordt gebruikt als referentie voor de Nernst cell.
Om samen te vatten plaats de sensor ongeveer op dezelfde plaats als de originele of iets verder downstream.
Zorg ervoor dat je alle vier de cylinders meet. Dan heb je een mooi gemiddelde. Dit is uiteraard geen indicatie voor de goede werking van een bepaalde cylinder. Als je dit wilt moet je er vier plaatsen. Goed voor op de dyno en om eventuele problemen te achterhalen.
Als je een systeem hebt dat calibreert aan de lucht (dit zijn niet de beste maar goed genoeg) doe dit dan op geregelde tijdstippen indien je motor niet meer in closed loop functioneert. Normale niet getunde honda rijdt bijna gans de tijd in closed loop rond lambda 1.
Indien nog vragen fire at will!
Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.
Belangrijke zaken zijn :
De maximum temperatuur van de sensorbehuizing niet overschrijden. Dit is logisch aangezien het systeem de sensor op temperatuur houd door te verwarmen en niet de mogelijkheid geeft om af te koelen. Is meer een probleem bij turbomotoren dan bij atmosferische.
De hoek waarmee de sensor wordt gemonteerd op de uitlaatcollector moet tussen 0° en 90° bevinden.
Zorg ervoor dat de sonde diep genoeg in de uitlaat terechtkomt.
De buitenkant van de connector (hierdoor ademt de sensor) moet aan "propere" vrije lucht hangen. Wordt gebruikt als referentie voor de Nernst cell.
Om samen te vatten plaats de sensor ongeveer op dezelfde plaats als de originele of iets verder downstream.
Zorg ervoor dat je alle vier de cylinders meet. Dan heb je een mooi gemiddelde. Dit is uiteraard geen indicatie voor de goede werking van een bepaalde cylinder. Als je dit wilt moet je er vier plaatsen. Goed voor op de dyno en om eventuele problemen te achterhalen.
Als je een systeem hebt dat calibreert aan de lucht (dit zijn niet de beste maar goed genoeg) doe dit dan op geregelde tijdstippen indien je motor niet meer in closed loop functioneert. Normale niet getunde honda rijdt bijna gans de tijd in closed loop rond lambda 1.
Indien nog vragen fire at will!
Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.
Aangezien ik niks kan vinden en het wel makkelijk is dat alles in eenzelfde topic blijft vraag ik het hier.
Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).
Zoiets:
Heeft drie draadjes (rood, zwart, paars en grijs).
Rood gaat naar de plus
Zwart naar de min
Paars naar de dimlicht schakelaar
Waar de grijze gaat weet ik niet precies. Je kan/moet hem op een van de draadjes aansluiten die in de ECU gaat (goh :lol: ).
Moet ik die op de Oxygen sensor draad zetten?
Zat op de site van Dodo naar de 'pin-out' te kijken.
Kan niks anders vinden en het lijkt me dat hij daar op gaat.
Iemand die dit zeker durft te zeggen?
Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).
Zoiets:

Heeft drie draadjes (rood, zwart, paars en grijs).
Rood gaat naar de plus
Zwart naar de min
Paars naar de dimlicht schakelaar
Waar de grijze gaat weet ik niet precies. Je kan/moet hem op een van de draadjes aansluiten die in de ECU gaat (goh :lol: ).
Moet ik die op de Oxygen sensor draad zetten?
Zat op de site van Dodo naar de 'pin-out' te kijken.
Kan niks anders vinden en het lijkt me dat hij daar op gaat.
Iemand die dit zeker durft te zeggen?