Air/fuel ratio metertje

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. k
Posts: 42
Joined: Wed Jun 13, 2007 7:00 pm

Air/fuel ratio metertje

Post by mr. k »

ik heb onlangst een air/fuel meter aangeschaft nu is de
vraag waar moet ik de sensor plaatsen ?


Mvg Sven
itr is life . all the rest is detail
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Uhm, in de de uitlaat?
Booster
Posts: 25
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:22 pm

Post by Booster »

volgens mij werkte die sensor net als een Lambda sensor. Moet zo dicht mogelijk bij de kop zitten, want bij lagere temperaturen werkt die niet. Als die verder langs de uitlaat zit gemoneteerd dan is die meestal voorverwarmd.
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Wat voor A/F meter is dat dan?
chris-r
Posts: 41
Joined: Fri May 26, 2006 4:38 pm

Post by chris-r »

Je kan ook het signaal uit je ecu pakken
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

chris-r wrote:Je kan ook het signaal uit je ecu pakken


Dat kan niet zomaar.
chris-r
Posts: 41
Joined: Fri May 26, 2006 4:38 pm

Post by chris-r »

slydawg wrote:
chris-r wrote:Je kan ook het signaal uit je ecu pakken


Dat kan niet zomaar.


Waarom niet?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Omdat hij niet heeft vermeld wat voor meter en sensor hij heeft.
chris-r
Posts: 41
Joined: Fri May 26, 2006 4:38 pm

Post by chris-r »

slydawg wrote:Omdat hij niet heeft vermeld wat voor meter en sensor hij heeft.


Uhhm ja, daar heb je eigenlijk wel een punt ja!
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Precies.

Hij heeft het over een 'metertje', maar wel met sensor?

Dus klinkt goedkoop, geen wideband

Maar wat dan wel?
Progger
Posts: 101
Joined: Sat Oct 21, 2006 10:44 pm

Post by Progger »

Wat voor soort van air fuel metertje? Wideband of narrowband? Plaatsing is nogal redelijk belangrijk vooral voor de widebands.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Progger wrote:Wat voor soort van air fuel metertje? Wideband of narrowband? Plaatsing is nogal redelijk belangrijk vooral voor de widebands.


Vertel..
Progger
Posts: 101
Joined: Sat Oct 21, 2006 10:44 pm

Post by Progger »

Veronderstel dat het gaat om een wideband lambda sensor maw de bosch LSU 4.2 of LSU 4.9.

Belangrijke zaken zijn :

De maximum temperatuur van de sensorbehuizing niet overschrijden. Dit is logisch aangezien het systeem de sensor op temperatuur houd door te verwarmen en niet de mogelijkheid geeft om af te koelen. Is meer een probleem bij turbomotoren dan bij atmosferische.

De hoek waarmee de sensor wordt gemonteerd op de uitlaatcollector moet tussen 0° en 90° bevinden.

Zorg ervoor dat de sonde diep genoeg in de uitlaat terechtkomt.

De buitenkant van de connector (hierdoor ademt de sensor) moet aan "propere" vrije lucht hangen. Wordt gebruikt als referentie voor de Nernst cell.

Om samen te vatten plaats de sensor ongeveer op dezelfde plaats als de originele of iets verder downstream.

Zorg ervoor dat je alle vier de cylinders meet. Dan heb je een mooi gemiddelde. Dit is uiteraard geen indicatie voor de goede werking van een bepaalde cylinder. Als je dit wilt moet je er vier plaatsen. Goed voor op de dyno en om eventuele problemen te achterhalen.

Als je een systeem hebt dat calibreert aan de lucht (dit zijn niet de beste maar goed genoeg) doe dit dan op geregelde tijdstippen indien je motor niet meer in closed loop functioneert. Normale niet getunde honda rijdt bijna gans de tijd in closed loop rond lambda 1.

Indien nog vragen fire at will!


Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ah,ok...makes sense.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Progger wrote:Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.


:o ops: :?: :o ops: :?:
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Mooie uitleg, kunnen we wat mee.

Maar dat laatste zinnetje snapte ik ook niet helemaaal.
Progger
Posts: 101
Joined: Sat Oct 21, 2006 10:44 pm

Post by Progger »

Met dat laatste zinnetje bedoel ik dat je nooit de sensor onverwarmd (zonder het bijhorende toestel dat de verwarming op zich neemt) mag achterlaten bij een draaiende motor.

Hopelijk is dit duidelijker.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Aangezien ik niks kan vinden en het wel makkelijk is dat alles in eenzelfde topic blijft vraag ik het hier.

Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).
Zoiets:
Image

Heeft drie draadjes (rood, zwart, paars en grijs).
Rood gaat naar de plus
Zwart naar de min
Paars naar de dimlicht schakelaar
Waar de grijze gaat weet ik niet precies. Je kan/moet hem op een van de draadjes aansluiten die in de ECU gaat (goh :lol: ).
Moet ik die op de Oxygen sensor draad zetten?
Zat op de site van Dodo naar de 'pin-out' te kijken.
Kan niks anders vinden en het lijkt me dat hij daar op gaat.

Iemand die dit zeker durft te zeggen?
Guest

Post by Guest »

mr. X wrote:Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).


zien dat ie niet in je gezicht ontploft bij een ongeval he :wink: :!:
ITR DC2
Posts: 1327
Joined: Thu Sep 06, 2007 7:46 am

Post by ITR DC2 »

T is maar een metertje... :-?

Buiten dat het informatie geeft kan je er hooguit een blauw plekje van oplopen....
Locked