Xenon verlichting inbouw-kit
HondArd wrote:Een zekering kun je toch niet zomaar vervangen door eentje met een hogere waarde? Ik dacht dat je daarmee het electrische systeem verderop te veel mee kon belasten.
Klopt, maar het gaat ie om een piekbelastig van een paar milliseconden, dus dat kan geen kwaad.
je elektrische bedrading kan wel een hoop ampere's aan hoor, bij het plaatsen van een hogere zekering loop je alleen kans dat het betreffende elektronische onderdeel eerder stuk gaat i.p.v de zekering mocht er wat mis gaan.
De xenon zit erin. Omdat ik de balastkastjes onder de bumper wilde hebben (onder de kap is weinig ruimte meer) zou ik toch de originele stekkers van de lampen moeten verlengen. Omdat ik het originele spul origineel laat heb ik dus uiteindelijk heb ik de boel aangesloten met de extra voedingsdraad. Alles goed weggewerkt achter de bumper (als je goed kijkt is het enige wat je kan zien een draad van accu naar rechter koplamp). De balastkastjes kon ik zelfs ophangen zonder te boren (zaten al gaten die er vast niet voor bedoeld waren maar het paste wel precies).
De Xenon is er dus evt weer uit te halen en alles is weer terug te brengen in originele staat.
Xenon is verder idd een wereld van verschil, mooi licht en met de 8000K niet te blauw (mooi wit). De handleiding is knap waardeloos en het montageplaatje van de balastkastjes had een wat ruw oppervlak door het slechte verzinken/verchromen. Verder zag alles er goed en degelijk uit en was ook de extra voedingsdraad netjes afgewerkt (in beschermende flexibele buis en afgewerkt met tape). Al met al best tevreden.
De Xenon is er dus evt weer uit te halen en alles is weer terug te brengen in originele staat.
Xenon is verder idd een wereld van verschil, mooi licht en met de 8000K niet te blauw (mooi wit). De handleiding is knap waardeloos en het montageplaatje van de balastkastjes had een wat ruw oppervlak door het slechte verzinken/verchromen. Verder zag alles er goed en degelijk uit en was ook de extra voedingsdraad netjes afgewerkt (in beschermende flexibele buis en afgewerkt met tape). Al met al best tevreden.
Zit zelf te denken aan http://www.xenonstore.nl/meerinfo.aspx?ProdId=130 en dan door hun te laten inbouwen(heb zelf altijd de mazzel dat het net niet goed gaat, vandaar
)
Paar vraagjes
wat heeft meer lichtopbrengst 6000 of 8000K?
Ik kan hem als xenon alswel bi-xenon nemen(beide zullen werken) wat raadden jullie aan?
Verder, als ik mijn dimlicht aandoe, gaat altijd het stadslicht mee aan...Is het niet erg lelijk als je xenon hebt, en zo'n klein gloeilampje doet ook mee?

Paar vraagjes
Ik kan hem als xenon alswel bi-xenon nemen(beide zullen werken) wat raadden jullie aan?
Verder, als ik mijn dimlicht aandoe, gaat altijd het stadslicht mee aan...Is het niet erg lelijk als je xenon hebt, en zo'n klein gloeilampje doet ook mee?
autodre wrote:Zit zelf te denken aan http://www.xenonstore.nl/meerinfo.aspx?ProdId=130 en dan door hun te laten inbouwen(heb zelf altijd de mazzel dat het net niet goed gaat, vandaar)
Paar vraagjes
De lichtsterkte word weergegeven in lumen, de kleur in kelvin (K). Tussen die twee zit wel een kleine verhouding, dit heeft geloof ik te maken met de 'constructie' van de lamp. Echter is in het geval van de 6000 of 8000 K de luchtopbrengst nauwelijks verschillend en is dus bijna alleen maar gerelateerd aan de kleur. 4000K is geel-achtig en 10000K is blauw-achtig. Ik zou 8000K nemen omdat die het dichtst bij wit licht zit.
Weet niet voor wat voor auto het is maar als er H4 lampen in zitten dan ontkom je er bijna niet aan om bi-xenon te nemen omdat je anders geen groot/dim licht meer hebt. Dit omdat bij H4 er 2 gloeidraden in 1 lamp zit.
De ITR heeft H4B (ookwel 9006 genoemd) (1 gloeidraad per lamp) hierbij is de buitenste lampunit dimlicht en gaat bij grootlicht de lamp in de binnenste lampunit ook branden. Wil je dus zowel groot als klein licht in xenon zul je twee setjes moeten kopen. Omdat ik met gewoon licht al bijna nooit mijn grootlicht aan had hoeft dat met de xenon al helemaal niet meer, en dus is alleen mijn dimlicht nu met xenon.
Wat betreft de stadslichtjes heb je speciale gloeilampjes (wedges) die veel witter licht afgeven als de gewone. Ik heb ze er nu in zitten en die kleuren een stuk beter bij de xenon.
roblom wrote:autodre wrote:Zit zelf te denken aan http://www.xenonstore.nl/meerinfo.aspx?ProdId=130 en dan door hun te laten inbouwen(heb zelf altijd de mazzel dat het net niet goed gaat, vandaar)
Paar vraagjes
De lichtsterkte word weergegeven in lumen, de kleur in kelvin (K). Tussen die twee zit wel een kleine verhouding, dit heeft geloof ik te maken met de 'constructie' van de lamp. Echter is in het geval van de 6000 of 8000 K de luchtopbrengst nauwelijks verschillend en is dus bijna alleen maar gerelateerd aan de kleur. 4000K is geel-achtig en 10000K is blauw-achtig. Ik zou 8000K nemen omdat die het dichtst bij wit licht zit.
Weet niet voor wat voor auto het is maar als er H4 lampen in zitten dan ontkom je er bijna niet aan om bi-xenon te nemen omdat je anders geen groot/dim licht meer hebt. Dit omdat bij H4 er 2 gloeidraden in 1 lamp zit.
De ITR heeft H4B (ookwel 9006 genoemd) (1 gloeidraad per lamp) hierbij is de buitenste lampunit dimlicht en gaat bij grootlicht de lamp in de binnenste lampunit ook branden. Wil je dus zowel groot als klein licht in xenon zul je twee setjes moeten kopen. Omdat ik met gewoon licht al bijna nooit mijn grootlicht aan had hoeft dat met de xenon al helemaal niet meer, en dus is alleen mijn dimlicht nu met xenon.
Wat betreft de stadslichtjes heb je speciale gloeilampjes (wedges) die veel witter licht afgeven als de gewone. Ik heb ze er nu in zitten en die kleuren een stuk beter bij de xenon.
Dankje. Dacht trouwens dat 8000 naar blauw ging, en 6000 juist hel wit was...Hmm zal het nog eens in het 'eggie' bekijken. Heb geen zin in een bekeuring omdat ik te blauw ben

Je hoeft geen Bi-xenon te nemen, gewoon voor dimlicht is al voldoende en je houdt groot licht er gewoon bij, echter is dit gewoon halogeen.
Hoe vaak zal je met groot licht aan rijden? Seinen met groot licht als die ook xenon is, verkort alleen maar de levensduur van de lampen.
Tevens is me opgevallen dat H4 Bi-xenon gewoon 1 lamp is met daarom heen een soort reflector en bij aanzetten van groot licht verdraait deze wat een ander lichtbeeld geeft, meer bewegende delen die stuk kunnen gaan en heb er een aantal van zien gaan.
Hoe vaak zal je met groot licht aan rijden? Seinen met groot licht als die ook xenon is, verkort alleen maar de levensduur van de lampen.
Tevens is me opgevallen dat H4 Bi-xenon gewoon 1 lamp is met daarom heen een soort reflector en bij aanzetten van groot licht verdraait deze wat een ander lichtbeeld geeft, meer bewegende delen die stuk kunnen gaan en heb er een aantal van zien gaan.
autodre wrote:Dankje. Dacht trouwens dat 8000 naar blauw ging, en 6000 juist hel wit was...Hmm zal het nog eens in het 'eggie' bekijken. Heb geen zin in een bekeuring omdat ik te blauw ben![]()
De xenon die standaard in de 'nieuwere' auto's zit is ook 8000K dus een bekeuring zal je echt niet krijgen.
@slydawg, als je dus H4 xenon koopt zit er op de xenon lamp een gewone gloeilamp? Als dat zo is dan zou ik idd ook om dezelfde redenen die jij geeft geen bi-xenon nemen.
roblom wrote:autodre wrote:Dankje. Dacht trouwens dat 8000 naar blauw ging, en 6000 juist hel wit was...Hmm zal het nog eens in het 'eggie' bekijken. Heb geen zin in een bekeuring omdat ik te blauw ben![]()
De xenon die standaard in de 'nieuwere' auto's zit is ook 8000K dus een bekeuring zal je echt niet krijgen.
@slydawg, als je dus H4 xenon koopt zit er op de xenon lamp een gewone gloeilamp? Als dat zo is dan zou ik idd ook om dezelfde redenen die jij geeft geen bi-xenon nemen.
Bij normaal xenon, dan heb je idd gewoon je halogeen ernaast.
http://www.xenonstore.nl/info.aspx?page=faq#9
Echter snap ik niet waarom de levensduur van Xenon verkort wordt als je even groot licht geeft? De lamp zelf hoeft toch weinig extra te doen? Het is alleen een filtertje ofzo wat iets 'doet'
roblom wrote:@slydawg, als je dus H4 xenon koopt zit er op de xenon lamp een gewone gloeilamp? Als dat zo is dan zou ik idd ook om dezelfde redenen die jij geeft geen bi-xenon nemen.
Yup, klopt, op de set die ik heb wel.
Je hebt dus de H4 fitting met daarop een xenon lamp en op dezelfde fitting een halogeen lamp voor grootlicht.
autodre wrote:roblom wrote:autodre wrote:Dankje. Dacht trouwens dat 8000 naar blauw ging, en 6000 juist hel wit was...Hmm zal het nog eens in het 'eggie' bekijken. Heb geen zin in een bekeuring omdat ik te blauw ben![]()
Bij normaal xenon, dan heb je idd gewoon je halogeen ernaast.
http://www.xenonstore.nl/info.aspx?page=faq#9
Echter snap ik niet waarom de levensduur van Xenon verkort wordt als je even groot licht geeft? De lamp zelf hoeft toch weinig extra te doen? Het is alleen een filtertje ofzo wat iets 'doet'
Als je xenon inschakeld kan je duidelijk zien dat ie bij het aangaan van kleur veranderd, hij moet dus opwarmen.
Het aan en uit schakelen ervan (seinen) verkort dus de levensduur van de lamp.
Ik heb net ff op die site gekeken en dat bi-xenon setje is datgene waar ik het dus over had, met dat draaiende reflectortje.
Strict gezien is dat eigenlijk geen bi, want je hebt gewoon 1 xenon lamp. Bij deze heb je dat probleem met groot licht dus niet, want bij seinen met groot licht blijft de lamp gewoon aan en draait de reflector. Wel moet er waarschijnlijk dan wat bedrading worden aangepast, want bij inschakelen van je groot licht valt de voeding voor je dimlicht weg.
Strict gezien is dat eigenlijk geen bi, want je hebt gewoon 1 xenon lamp. Bij deze heb je dat probleem met groot licht dus niet, want bij seinen met groot licht blijft de lamp gewoon aan en draait de reflector. Wel moet er waarschijnlijk dan wat bedrading worden aangepast, want bij inschakelen van je groot licht valt de voeding voor je dimlicht weg.
Persoonlijk vind ik het in het echt helemaal niet storend dat je met 2 verschillende kleuren licht zit.
Het groot licht is ook niet dezelfde kleur als dimlicht bij mij.
En ook al heb je stadslicht en dimlicht in precies dezelfde kleur, de mistlampen hebben ook weer een andere kleur.
Lekker voor een makkelijk setje gaan en die stadslichtjes laten zitten :wink:
Het groot licht is ook niet dezelfde kleur als dimlicht bij mij.
En ook al heb je stadslicht en dimlicht in precies dezelfde kleur, de mistlampen hebben ook weer een andere kleur.
Lekker voor een makkelijk setje gaan en die stadslichtjes laten zitten :wink:
slydawg wrote:Ik heb net ff op die site gekeken en dat bi-xenon setje is datgene waar ik het dus over had, met dat draaiende reflectortje.
jups inbouw ervan is ietsje duurder...Denk dat ik voor apart ga dan
ik heb er met twee gasontladingslampjes in en dus totaal 4 van die balasten in. Ik heb deze dus gepakt omdat de baby stug is en met de telescopisch spiegeltje dat voor groot en klein licht is dus met 1 gasontladingslamp ging naar mijn mening dan sneller kapot door het stuiteren.Maar nou lees ik dat er veel zijn met deze methode dus zal dat wel meevallen. Die ik heb pak ik de volgende keer ook niet meer omdat je met schakelen van klein naar groot licht elke keer dat opstarten heb van de lampen... dus als ik er nu zou halen zou ik die telescopische halen voor groot en klein licht..