@ Racer,
Als je sneller wilt accelereren: lichter vliegwiel, pulley kit, achterbank eruit gooien, passagierszetel eruit gooien, deuren strippen, dashboard strippen, reservewiel eruit (+ andere rommel in de koffer eruit) en voor meer grip zorgen (slicks) kan al wonderen doen zonder dat het echt veel hoeft te kosten.
vermogen verhogen vooral het koppel
Een overmaat aan kopel heb je ook niet veel aan als je het enkel op de voorwielen loslaat. Dat een willekeurige Type-R het zo goed doet op het cirquit en relatief goed van zijn plek komt heeft denk ik de maken met een relatief laag koppel. En het is nog eens beter voor je banden ook. Overigens: dit is een voorbeeld van hoe een vermogens en koppelkromme er van een willekeurige diesel eruit ziet. Je hebt 80% van je maximale koppel over maar 63% van je totale toerenbereik, en het loopt na het maximum koppel meteen af. Doen Honda benzinemotoren het toch een heel stuk beter met minimaal 80%/80% in plaats van 80%/63%

roblom wrote:Dat een willekeurige Type-R het zo goed doet op het cirquit en relatief goed van zijn plek komt heeft denk ik de maken met een relatief laag koppel. En het is nog eens beter voor je banden ook.
Dus minder koppel is beter volgens jou....
Liever een iets lager koppel wat over een breder gebied zo constant mogelijk is. Als je toch iets meer koppel will hebben, dan schakel je toch één of meerdere versnellingen terug?
roblom wrote:Dat eerste ga ik volledig in mee, maar terugschakelen is niet echt een optie als je in zijn 1 zit of als je 200 in zijn 4 rijd...
Als je in z'n 1 koppel te kort komt dan heb je óf een groot motorisch probleem, óf je bent te zwaar beladen. En met 200 koppel te kort komen in z'n 4.... Als je bij dat tempo voelt dat 'ie nog redelijk goed versnelt dan lijkt mij dat voldoende.