vermogen verhogen vooral het koppel

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Arbeid (vermogen) is een produkt van kracht (koppel) en tijd (toeren (waarbij toeren de krachtinspanning per omwenteling is) / minuut in dit geval).
acceleratie is een produkt van vermogen (en niet van kracht/koppel, want in acceleratie zit een tijdselement, wat je uit kracht/koppel nooit kan halen) plus nog een heleboel andere factoren (versnellingsbak/gewicht/andere weerstand).

Dus acceleratie wordt DIRECT bepaald door je vermogen, en INDIRECT door je koppel.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ben ik het niet helemaal mee eens, want als je dus je koppel verhoogt, verhoog je automatisch je vermogen, dus versnel je je acceleratie tijd.
Daarmee staat koppel wel in verband met je 0-100 tijd.

Maar je hebt het wel mooi gebracht :wink:
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Dat zeg ik dus....
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Begrijp de hele discussie niet zo goed, want bij een motor zijn koppel en vermogen behoorlijk van elkaar afhankelijk. Dus zowel degene die roepen dat je meer koppel moet hebben als degene die roepen dat meer vermogen beter is hebben gelijk....
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Sinister wrote:Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.

Dat is precies wat Mr. X vertelde en waarvan jij zei dat hij uit z'n nek kletste. Er is hier niemand die zegt dat je hierin dus geen gelijk hebt. Juist JIJ bent degene die van je eigen uitspraak zegt dat hij niet klopt..... :!:
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ik was eerst met mijn stelling en toen zei hij dat het mijn uitspraak niet juist was dus er is niets verkeerd aan wat ik zei.
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

no offence, maar hoeveel gelijk jij ook hebt... jij hebt never nooit niet gelijk ;)
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Misschien een domme vraag, maar wat zijn hernemingen trouwens?
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

opschakelen of zo?
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

roblom wrote:Misschien een domme vraag, maar wat zijn hernemingen trouwens?


Van remmen/gas los naar volgas...
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Staat ook beschreven op kempower site
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

je kunt op internet ook de definitie van idioot vinden
Nana korobi ya oki
Guest

Post by Guest »

Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.

Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

J-Parts wrote:Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.

Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..

We? :roll:
racer
Posts: 71
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Contact:

Post by racer »

Wat kunnen sommigen toch lief zijn voor elkaar.Rijden die misschien met een Ford ,Opel,Bmw of zor
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

J-Parts wrote:Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.

Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..

Een goede bandbreedte (oftewel een zo constant mogelijk koppel op een zo breed mogelijk toerengebied) is zeker zo belangrijk. Wat heb je aan een koppel dat aan het begin van je toerenbereik piekt, om daarna als een kaartenhuis in elkaar te donderen? De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm, maar een Type-R dondert qua koppel pas in elkaar vlak voor het maximum toerental. Heb je wel minder koppel in een Type-R, maar je hebt er over een groter bereik veel meer aan 8)
Guest

Post by Guest »

Ik, We... ik generaliseer.. komt een beetje door forums als Extreme Machines , daar hebben ze er een handje van dat koppel zaligmakend is..

De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm


klopt maar bijvoorbeeld de 150pk 1900TDi heeft het max. vermogen ook bij 4000 tpm! En deze motor kakt ook niet in , blijft trekken tot max toerental!

max. vermogen 110 kW (150 pk)
4000tpm
max. koppel 320 Nm
1900tpm
topsnelheid 216 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
1276kg leeggewicht

Erg leuk golfje trouwens, vorig jaar een tijdje meegehad..
BZRKbb2
Posts: 684
Joined: Thu Dec 14, 2006 11:25 am
Contact:

Post by BZRKbb2 »

De Prelude, toen die nog de 2.3 er in had liggen.
Image
Bijna constant boven de 200Nm koppel... lekker inhalen in z'n 5 ipv terugschakelen hehe.

De H22a heeft voelbaar wel een ander koppelpatroon, maar die is ook nog niet afgesteld o.i.d. en heeft een klote spruitstuk.
HondaDelsol
Posts: 82
Joined: Fri Jul 27, 2007 6:55 pm

Post by HondaDelsol »

Ik heb ooit eens op een site gelezen (ik dacht www.howstuffworks.com) dat vermogen belangrijker is om te sprinten dan koppel. En het is gewoon zo, vergelijk eens een ITR en een Corrado VR6 Synchro, de corrado heeft veel meer max koppel maar is wel belachelijk veel trager dan de ITR terwijl ze beiden 190pk hebben.

Bij mij op school zaten ze vroeger ook altijd bezig van "honda heeft geen koppel, blabla..." maar tijdens een sprintje zie je hun gezicht meteen veranderen... :lol:

Als je veel koppel wilt (waar ik het nut niet van inzie om te racen) moet je niet bij honda zijn, wil je een hoogtoerige sprintmachine waar je veel plezier aan hebt en bijna elke keer weer opnieuw als eerste over de streep gaat, dan koop je een honda. Kortweg, slimme mensen kopen honda.

Gr.
Locked