vermogen verhogen vooral het koppel
Arbeid (vermogen) is een produkt van kracht (koppel) en tijd (toeren (waarbij toeren de krachtinspanning per omwenteling is) / minuut in dit geval).
acceleratie is een produkt van vermogen (en niet van kracht/koppel, want in acceleratie zit een tijdselement, wat je uit kracht/koppel nooit kan halen) plus nog een heleboel andere factoren (versnellingsbak/gewicht/andere weerstand).
Dus acceleratie wordt DIRECT bepaald door je vermogen, en INDIRECT door je koppel.
acceleratie is een produkt van vermogen (en niet van kracht/koppel, want in acceleratie zit een tijdselement, wat je uit kracht/koppel nooit kan halen) plus nog een heleboel andere factoren (versnellingsbak/gewicht/andere weerstand).
Dus acceleratie wordt DIRECT bepaald door je vermogen, en INDIRECT door je koppel.
Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
Sinister wrote:Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
Dat is precies wat Mr. X vertelde en waarvan jij zei dat hij uit z'n nek kletste. Er is hier niemand die zegt dat je hierin dus geen gelijk hebt. Juist JIJ bent degene die van je eigen uitspraak zegt dat hij niet klopt..... :!:
J-Parts wrote:Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.
Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..
Een goede bandbreedte (oftewel een zo constant mogelijk koppel op een zo breed mogelijk toerengebied) is zeker zo belangrijk. Wat heb je aan een koppel dat aan het begin van je toerenbereik piekt, om daarna als een kaartenhuis in elkaar te donderen? De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm, maar een Type-R dondert qua koppel pas in elkaar vlak voor het maximum toerental. Heb je wel minder koppel in een Type-R, maar je hebt er over een groter bereik veel meer aan 8)
Ik, We... ik generaliseer.. komt een beetje door forums als Extreme Machines , daar hebben ze er een handje van dat koppel zaligmakend is..
klopt maar bijvoorbeeld de 150pk 1900TDi heeft het max. vermogen ook bij 4000 tpm! En deze motor kakt ook niet in , blijft trekken tot max toerental!
max. vermogen 110 kW (150 pk)
4000tpm
max. koppel 320 Nm
1900tpm
topsnelheid 216 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
1276kg leeggewicht
Erg leuk golfje trouwens, vorig jaar een tijdje meegehad..
De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm
klopt maar bijvoorbeeld de 150pk 1900TDi heeft het max. vermogen ook bij 4000 tpm! En deze motor kakt ook niet in , blijft trekken tot max toerental!
max. vermogen 110 kW (150 pk)
4000tpm
max. koppel 320 Nm
1900tpm
topsnelheid 216 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
1276kg leeggewicht
Erg leuk golfje trouwens, vorig jaar een tijdje meegehad..
-
- Posts: 82
- Joined: Fri Jul 27, 2007 6:55 pm
Ik heb ooit eens op een site gelezen (ik dacht www.howstuffworks.com) dat vermogen belangrijker is om te sprinten dan koppel. En het is gewoon zo, vergelijk eens een ITR en een Corrado VR6 Synchro, de corrado heeft veel meer max koppel maar is wel belachelijk veel trager dan de ITR terwijl ze beiden 190pk hebben.
Bij mij op school zaten ze vroeger ook altijd bezig van "honda heeft geen koppel, blabla..." maar tijdens een sprintje zie je hun gezicht meteen veranderen... :lol:
Als je veel koppel wilt (waar ik het nut niet van inzie om te racen) moet je niet bij honda zijn, wil je een hoogtoerige sprintmachine waar je veel plezier aan hebt en bijna elke keer weer opnieuw als eerste over de streep gaat, dan koop je een honda. Kortweg, slimme mensen kopen honda.
Gr.
Bij mij op school zaten ze vroeger ook altijd bezig van "honda heeft geen koppel, blabla..." maar tijdens een sprintje zie je hun gezicht meteen veranderen... :lol:
Als je veel koppel wilt (waar ik het nut niet van inzie om te racen) moet je niet bij honda zijn, wil je een hoogtoerige sprintmachine waar je veel plezier aan hebt en bijna elke keer weer opnieuw als eerste over de streep gaat, dan koop je een honda. Kortweg, slimme mensen kopen honda.
Gr.