Dennis... Things change...
-
Gaskleppie wrote:Is niet waar.
De bussen zitten op dezelfde afstand van de wand, volgens mij is dat bij de meeste Honda motoren identiek.
Plus een B16 zul je hoger moeten boosten om hetzelfde vermogen eruit te kunnen halen dan een B18, daarvoor een stukje 'onbetrouwbaarder'
En ik weet niet hoe het zit met de slag, maar daar moet je ook rekening mee houden als je gaat boosten. De ITR heeft een belachelijk hoge zuigersnelheid, en als de B16 dat ook heeft, zal deze door de kleine motor nog meer hitte te verwerken krijgen met minder raak oppervlak om het kwijt te kunnen.
Genoeg reden om de B16 niet te boosten!
Wel grappig dat iemand een stelling neemt terwijl hij zelf aangeeft niet alles te weten.....
Klinkt raar maar een B16B is theoretisch erg geschikt om te boosten!
De slag is kort, de drijfstangen zijn lang. 2 dingen die in elke motor er voor zorgen dat de interne wrijvingen laag zijn.
Je moet alleen geen standaard B16B nemen, daar is de compressie voor het mooie te hoog voor. Ook de drijfstangen zijn te dun om de druk aan te kunnen. En andere drijfstangen zijn niet te krijgen dus daar loop je dan een beetje op vast.
Maar als we alleen naar de normale B16a en de B18C5 kijken is de B16a ook het beste geschikt om te boosten. Breder draagvlak op de drijfstang lagerschalen, kleine slag van de zuiger waardoor de hoek tussen de cilinderwand en drijfstang klein blijft en ook de zuigersnelheid niet achtelijk hoog wordt.
Allemaal dingen die meetellen.
De B18c4 is dan in de B18 familie nog het beste te boosten, die heeft net als de B16a ook breede lagerschaal kappen waardoor hij zn druk beter kwijt kan.
Als je genoeg hebt aan 350pk is een B16a aan te bevelen boven de B18c5!
Dat dacht ik er ook al van, nu niet dat ik er alles van ken idd, maar ik zie er genoeg rijden met B16A motors die geboost zijn en dan de garagisten die turbokits steken die beweren dat de B18C6 de N/A motor is bij uitstek.
Volgens mij is het dus idd veiliger op een B16 blok te boosten dan een B18. Maar van mij part doe je maar maar mijn mening is dat die blokken sowieso N/A moeten blijven.
Ik wil namelijk wel is zien hoe je dat op de baan nuttig kunt gebruiken 300 pk op voorste wielen. Dat is 1 slip tot in 4de vitesse volgens mij.
Heb er zo al genoeg gezien, en dan is de fun er ook af als jet mij vraagt.
Tenzij je het koppel geleidelijk aan laat opkomen maar ik denk niet dat je het zomaar kan regelen.
Een 'gewone' B16 is idd wel goed te boosten, dat heb ik ook gehoord. De zuigerringen kunnen wat meer hitte hebben en breken/buigen minder snel is wat ik heb gelezen. Echter dacht ik dat je beter geen B16B kon hebben doordat alles gemaakt is voor toeren, en geen bruut geweld. Dat was mijn redenatie.
Bijvoorbeeld de zuigerringen die wellicht dunner zijn en zo zorgen voor minder interne weerstand, maar daardoor weer minder hitte kwijt kunnen wat bij turbo redelijk belangrijk is.
Wie nooit zijn mond open doet kan ook geen fouten maken, ik probeerde alleen mee te denken en leer iedere dag nog.
Bijvoorbeeld de zuigerringen die wellicht dunner zijn en zo zorgen voor minder interne weerstand, maar daardoor weer minder hitte kwijt kunnen wat bij turbo redelijk belangrijk is.
Wie nooit zijn mond open doet kan ook geen fouten maken, ik probeerde alleen mee te denken en leer iedere dag nog.
Uhmmm... best veel verandert de laatste tijd...
EK project gestopt en grotendeels verkocht (m'n hart ligt toch meer bij m'n rexjes :wink: ).
B18C met goodies gehouden en komt tzt in m'n ED9, waar voor volgend jaar een rebuilt in de planning staat. Voor de puristen onder ons, CRX zal wel N/A blijven 8)
Ow... gisteren een nieuwe daily ouwe lullen mobiel aangeschaft...
Merk: Honda
Model: Accord
Type: 1.8i LS
Bouwjaar: augustus 2000
Kleur: Zilvergrijs Metallic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: Handgeschakeld
Accessoires:
ABS, Airbags voor, Airconditioning, CD speler, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Deelbare achterbank (ongelijke delen), Elektrisch bedienbare buitenspiegels, Elektrisch bedienbare voorportierramen, In hoogte verstelbaar stuur, In hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Lichtmetalen velgen, Luidsprekers, Metallic lak, Middenarmsteun, Mistlampen voor, Startonderbreking, Stuurbekrachtiging, Trekhaak, Zij airbags voor.
Zo, dat was het wel een beetje :mrgreen:
EK project gestopt en grotendeels verkocht (m'n hart ligt toch meer bij m'n rexjes :wink: ).
B18C met goodies gehouden en komt tzt in m'n ED9, waar voor volgend jaar een rebuilt in de planning staat. Voor de puristen onder ons, CRX zal wel N/A blijven 8)
Ow... gisteren een nieuwe daily ouwe lullen mobiel aangeschaft...

Merk: Honda
Model: Accord
Type: 1.8i LS
Bouwjaar: augustus 2000
Kleur: Zilvergrijs Metallic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: Handgeschakeld
Accessoires:
ABS, Airbags voor, Airconditioning, CD speler, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Deelbare achterbank (ongelijke delen), Elektrisch bedienbare buitenspiegels, Elektrisch bedienbare voorportierramen, In hoogte verstelbaar stuur, In hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Lichtmetalen velgen, Luidsprekers, Metallic lak, Middenarmsteun, Mistlampen voor, Startonderbreking, Stuurbekrachtiging, Trekhaak, Zij airbags voor.
Zo, dat was het wel een beetje :mrgreen: