Dennis... Things change...

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
D-Rex

Post by D-Rex »

B16A kun je ook prima boosten hoor. De B16B is gewoon de N/A motor bij uitstek.
RedSun

Post by RedSun »

Ja precies, daarom snapte ik X niet.

B16B is (gaan we weer) geil!
Nana korobi ya oki
Sinister

Post by Sinister »

B16 krijg je nog rapper geboost als een B18 hoor.
Die heeft kleindere boring en moet minder rap verstevigd worden voor de krachten uit te houden.
mr. X

Post by mr. X »

D-Rex wrote:De B16B is gewoon de N/A motor bij uitstek.

En dat is juist de reden waarom we die NIET gaan boosten :lol:

B16b boosten is heiligschennis omdat ze ook nog eens redelijk zeldzaam zijn.
De B18c6 motoren zijn er meerdere te verkrijgen plus "there is no replacement for displacement"
Het verschil wat je uit de B18 tov de B16 haalt zal aanzienlijk zijn.
mr. X

Post by mr. X »

Sinister wrote:B16 krijg je nog rapper geboost als een B18 hoor.
Die heeft kleindere boring en moet minder rap verstevigd worden voor de krachten uit te houden.

Is niet waar.
De bussen zitten op dezelfde afstand van de wand, volgens mij is dat bij de meeste Honda motoren identiek.

Plus een B16 zul je hoger moeten boosten om hetzelfde vermogen eruit te kunnen halen dan een B18, daarvoor een stukje 'onbetrouwbaarder'

En ik weet niet hoe het zit met de slag, maar daar moet je ook rekening mee houden als je gaat boosten. De ITR heeft een belachelijk hoge zuigersnelheid, en als de B16 dat ook heeft, zal deze door de kleine motor nog meer hitte te verwerken krijgen met minder raak oppervlak om het kwijt te kunnen.

Genoeg reden om de B16 niet te boosten!
RedSun

Post by RedSun »

Mij is ooit verteld dat een b16 eigenlijk een b18 is maar Honda heeft er wat langere drijfstangen ingezet om er een 1600 van te maken.
Met een strokerkit van spoon heb je een b18a

maar nu ik dit zit te typen twijfel ik of het wel waar is :lol:
Nana korobi ya oki
D-Rex

Post by D-Rex »

Is het geval bij de B16B. B18C6 en B16B onderblok zijn hetzelfde, door de krukas en drijfstangen word het 1600cc.
RedSun

Post by RedSun »

Ok mooi, dan had ik het goed.

Dus als je de kop van een ITR pakt en op een B16a plakt met stroker kit heb je een b18c6? of ligt het wat ingewikkelder?(los van ecu etc)
Nana korobi ya oki
D-Rex

Post by D-Rex »

Er zit wel verschil tussen een B16A en een B16B/B18C onderblok. B16A is lager.
RedSun

Post by RedSun »

Ah ok, weer wat geleerd!
Nana korobi ya oki
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Update?

This is going to be a beast! Im not really a fan of turbo Hondas because it goes against my vtec religion but this thing is going to be nutty!

Nice work!
skooter

Post by skooter »

Ziet er veelbelovend uit 8) . Veel suc6 met je project.
BugsM

Post by BugsM »

D-Rex wrote:Er zit wel verschil tussen een B16A en een B16B/B18C onderblok. B16A is lager.

b16b is dacht ik een b18c6 (b18c spec R) met andere internals, dus kortere slag. Dus b16b ook hoge blokhoogte...
Dimer

Post by Dimer »

Hoe dan ook, b18's zijn veel gevoeliger qua tuning en zeker met boosten...

Ik weet niet of hij hier nog wel eens rondhangt, maar FredjeNos kan ons daar veel meer over vertellen denk ik... (500pk @ B18)
BugsM

Post by BugsM »

Dimer wrote:Hoe dan ook, b18's zijn veel gevoeliger qua tuning en zeker met boosten...

Ik weet niet of hij hier nog wel eens rondhangt, maar FredjeNos kan ons daar veel meer over vertellen denk ik... (500pk @ B18)

b18 gsr was toch juist ideaal voor boosten? Als je naar een stock motor kijkt? Deze heeft sterkere drijfstangen dan een b16. En als je boost hoeft je toch niet perse veel toeren te draaien, wat het enige voordeel is van b16 ivm de lagere zuigersnelheid...
Dimer

Post by Dimer »

ik dacht dat we het over de b18c6 hadden, my bad
vtec rider

Post by vtec rider »

Als ik het dus goed zie wil jij dus met een GT40 op een inwendig standaard b18 blok gaan rijden???... Waarom dan zo'n turbo? (en setup)
Beetje waste of money... (of je moet je blok gaan bouwen...maar dan nog is een gt40 voor straatgebruik geen doen, onder de 7000rpm zal er weinig tot niks gebeuren).
mr. X

Post by mr. X »

Ahum

Alsjeblieft
Aangezien lezen moeilijk voor je blijkt te zijn.
Katana

Post by Katana »

vtec rider wrote:Als ik het dus goed zie wil jij dus met een GT40 op een inwendig standaard b18 blok gaan rijden???... Waarom dan zo'n turbo? (en setup)
Beetje waste of money... (of je moet je blok gaan bouwen...maar dan nog is een gt40 voor straatgebruik geen doen, onder de 7000rpm zal er weinig tot niks gebeuren).

@vtec rider: Stel je eerst even voor in het daar voor bestemde gedeelte.

We weten graag met wie we praten.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Is niet waar.
De bussen zitten op dezelfde afstand van de wand, volgens mij is dat bij de meeste Honda motoren identiek.

Plus een B16 zul je hoger moeten boosten om hetzelfde vermogen eruit te kunnen halen dan een B18, daarvoor een stukje 'onbetrouwbaarder'

En ik weet niet hoe het zit met de slag, maar daar moet je ook rekening mee houden als je gaat boosten. De ITR heeft een belachelijk hoge zuigersnelheid, en als de B16 dat ook heeft, zal deze door de kleine motor nog meer hitte te verwerken krijgen met minder raak oppervlak om het kwijt te kunnen.

Genoeg reden om de B16 niet te boosten!

Wel grappig dat iemand een stelling neemt terwijl hij zelf aangeeft niet alles te weten.....

Klinkt raar maar een B16B is theoretisch erg geschikt om te boosten!
De slag is kort, de drijfstangen zijn lang. 2 dingen die in elke motor er voor zorgen dat de interne wrijvingen laag zijn.
Je moet alleen geen standaard B16B nemen, daar is de compressie voor het mooie te hoog voor. Ook de drijfstangen zijn te dun om de druk aan te kunnen. En andere drijfstangen zijn niet te krijgen dus daar loop je dan een beetje op vast.

Maar als we alleen naar de normale B16a en de B18C5 kijken is de B16a ook het beste geschikt om te boosten. Breder draagvlak op de drijfstang lagerschalen, kleine slag van de zuiger waardoor de hoek tussen de cilinderwand en drijfstang klein blijft en ook de zuigersnelheid niet achtelijk hoog wordt.
Allemaal dingen die meetellen.
De B18c4 is dan in de B18 familie nog het beste te boosten, die heeft net als de B16a ook breede lagerschaal kappen waardoor hij zn druk beter kwijt kan.

Als je genoeg hebt aan 350pk is een B16a aan te bevelen boven de B18c5!
Locked