B18C6 Project ( Setup )

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Raido

B18C6 Project ( Setup )

Post by Raido »

Hallo beste leden,

Deze topic is mayb vast eerder naar voren gekomen, sorry dat ik er een nieuwe van aanmaak maar ik heb een aantal concrete vragen :o ops:

Heb een Civic HB uit 95 1.6 esi, ik ga volgende week een JDM b18c6 halen, nu de vraag : wat moet ik verder aanpassen aan me wagen, nieuwe remmen, onderstel, maar ik wil ook nog eens extra vermogen eruit gaan halen, meer koppel en meer pk's, dus van beide wat extra, heb gelezen om andere inlaat en uitlaat systeem te gaan nemen, mayb andere comp erin? eventueel extra brandstof inspuiting? ik ben hier niet helemaal bekend mee met alles :o ops: shame on me haha, maar ik zou graag willen weten wat ik het beste kan kopen en merken, budget is er wel alleen nu nog de merken en setup, betreft geluid wil ik diep zwaar geluid en in hoog toere richting racey geluid, ik vertrouw op jullie kenners,

Greetz Raido :D
Sinister

Post by Sinister »

Is 190 pk en 180 koppel niet genoeg dan met een B18C6?
Voor het geluid zou ik een buddyclub spec 3 aanraden dan 8)
Een CAI erop en een header van avb en dat komt wel in orde dan :D
Raido

Post by Raido »

hmm mij werd verteld dat die ik ga hale 210 pk is :-? of probeert die vent me nou te neppe? :P tis wel een JDM uitvoering
HONDA

Post by HONDA »

Even voorstellen in het daarvoor bedoelde gedeelte Raido. Wel zo netjes, niet?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Raido

Post by Raido »

ga ik meteen doen, bedankt voor het melde :D
MLM

Post by MLM »

Raido wrote:hmm mij werd verteld dat die ik ga hale 210 pk is :-? of probeert die vent me nou te neppe? :P tis wel een JDM uitvoering

in japan zal ie wel rond de 210 pk kunnen zijn. in nl zal het minder zijn.
Raido

Post by Raido »

jaa denk rond de 200, japan rijden ze op octaan 100, weet jij mayb een lekkere en goeie uitlaat? zat te denke aan buddy club, sommige roepe tanabe, of de spoon n1, wil wel weten wat de ervaring is met spoon n1 en de buddy club 3 en de pro street :D
mr. X

Post by mr. X »

JDM B18c6 heeft 197 pk.

Leer eerst maar eens rijden met zo'n motor in zo'n auto :-)
Zal hard genoeg gaan.

Wat je verder moet aanpassen, weet ik niet.
baRt

Post by baRt »

welke gozer verteld je dingen? ik heb een idee als jij in noord brabant woont, maar wil het ff van jou horen...
Raido

Post by Raido »

Jeroentj 25 jaar uit eindhoven :lol:
baRt

Post by baRt »

mmmm dan kan ik niet zeggen of je naar zijn verhaal moet luisteren... maar wat ie tot nu toe heeft verteld klopt wel...

een b18c6, met de juiste intake/uitlaat en daarna afstelling, kan zonder al te veel problemen rond de 200 - 210pk uitkomen...

JDM maakt verder niet superveel verschil, zeker niet als je toch gaat afstellen...

wat jij verder moet doen: schijfremmen conversie achter, als je nu nog trommelremmen hebt. Wellicht kun je ook naar grotere remmen voor overstappen, maar je kunt het voorlopig ook proberen met je standaard onderstel (ik neem aan dat de diameter van je schijven aan de voorkant 262mm is, net als de VTi. Als ze kleiner zijn, moet je ook die aanpakken). En pak Ferodo DS2500 remblokken.

Qua vering is het slim om inderdaad ook wat aanpassingen te maken, aangezien je waarschijnlijk last gaat krijgen van wheel hop als je een keer stevig gaat stampen (vooral vanuit stilstand).

Computer neem ik aan dat je bij de swap koopt, zo niet, dan MOET dat zeker, om je auto aan de gang te krijgen. Ik ken de esi kabelboom niet, maar wellicht moet je daar nog aanpassingen aan doen, of in ieder geval een conversion-harnass kopen (verlengstukje van de kabelboom naar de computer, die ervoor zorgt dat alle kabeltjes bij de computer uitkomen zoals die dat wil hebben)

Mja, verder verzin ik het zo ff niet. Wellicht krijg je weer meer vragen door dit verhaal. Stel ze en je krijgt daarop weer antwoord :)
RedSun

Post by RedSun »

Ik zou eerst dat blok zoals hij is er maar eens inhangen en je onderstel/remmen/ophanging aanpassen zodat je het maximale vermogen op de straat krijgt. (Zoals Bart aangeeft)

Daarna kun je altijd nog diverse aftermarket performance goodies erop plakken.

al zou het blok "maar" 190 pk hebben dan is het nog een of je mach 3 gaat in een ESI-tje. Wat weegt zon ding? 850 kg ofzo?
Nana korobi ya oki
baRt

Post by baRt »

mwa, de VTi weegt 1060... dus met een B erin zal ie rond de 1000 wel halen denk ik... tenminste, de wielophanging is het enige wat ik me zo kan bedenken wat echt zwaarder kan zijn dan wat ie nu heeft, dus zou dat verschil wel erg veel zijn...
RedSun

Post by RedSun »

De EE9 (1030kg) weegt in verhouding veel meer dan een standaard Civic uit dat jaar (850). Die hebben ze zwaarder (veiliger) gemaakt heb ik me laten vertellen.

Dat is volgens mij bij de VTI ook zo.
Nana korobi ya oki
baRt

Post by baRt »

4e generatie mag je eigenlijk niet echt naar kijken... de GEHELE neus is anders bij die dingen (plaatwerk onderhuids zit verschil in boutgaten en zo, maar vooral de GEHELE wielophanging is daar anders aan de voorkant...)

dus daar zal inderdaad een groter verschil optreden.

Ook heb je bij de EEx extra balken in de deuren zitten etc (maar daar ben ik dan weer niet 100% zeker van)
RedSun

Post by RedSun »

Dat verhaal heb ik inderdaad ook gehoord van die extra balken.
Voor de Veiligheid gedaan.

Ander front gaat niet opeens 250 kg meer wegen lijkt me.
Van de wielophanging weet ik het niet maar kan ik me goed voorstellen met 150 pk in dat jaar. Dan moet je wel aanpassen als hadden ze de homokineten wel wat sterker mogen maken :roll:
Nana korobi ya oki
Raido

Post by Raido »

Bart super voor je info man :D

maar idd ik moet onderstel en wat andere dingen aan laten passen om er optimaal vermogen van kan gebruiken, heb je een bepaalde voorkeur kwa onderstel? springs etc, andere draag armen, ik ben ook van plan om idd die extra balken aan te passen voor exta veiligheid en steun,

betreft gewicht van me civic weegt die rond de 850/900 kg
krijg er standaard de kabelboom en de computer bij, maar denk dat ik er een hondata erin wil hebben, verstandig of een afrader?

en betreft inlaat en uitlaat systeem dat is denk ik het max wat ik verrander kwa vermoge, wil er een Buddy club onder hebbe spec 3 of Pro spec, mayb dat jullie nog een betere weten kwa vermoge, kwa inlaat weet ik niet veel, hoop dat je me daarmee een goeie setup kan geven :twisted:
Martin Omi Performance

Post by Martin Omi Performance »

zet de b18 eerst erin en investeer in een goede set remmen. Ik bouw regelmatig autos en motoren voor mensen en geloof me dat het eng is als je 200pk in je wagen hebt maar niet de remmen die het aan kunnen. ik persoonlijk vind the bigger the beter. Dus rotora big brake 292mm zou ik persoonlijk nemen. heb er zelf hele goede ervaringen mee.
baRt

Post by baRt »

@RedSun: andere fuseestukken etc bedoel ik voornamelijk... en die 250 is INCLUSIEF blok etc... en daarbij, het is geen 250 kilo, maar slechts 108 (getallen van de CRX: ed9 = 902kg, ee8=1010)

dus lijkt me dat er niet NOG 150kilo extra verschil zit in andere modellen... bij de civic kan het zijn dat de 850 kilo gebakjes de 1.4 waren en dat je die dan vergelijkt met de ee9... en 1030 - 850 != 250... maar 180...

@Raido: voor jou geldt het volgende:
1. blok erin met juiste computer gebeuren, zorgen dattie rijdt
2. remmen / ophanging aanpakken
3. vering aanpakken

daarna ga je eens bedenken of je met je inlaat/uitlaat wilt spelen...
RedSun

Post by RedSun »

mjah ik zat ff snel uit mijn hoofd te rekenen maar vergat dat het vrijdag is.

Een 1.6 weegt 920kg volgens autotrader en een EE9 1030. Dat is puur het front en de twee balken dan neem ik aan?

110 kilo is best veel en kan me niet voorstellen dat een VTEC blok + fusee stukken zoveel extra weegt t.o.v een standaard 1.6.

Conclusie: er zitten balken in de portieren :wink:
Nana korobi ya oki
Locked