ops: . In ieder geval: afgelopen APK bleek de lambda niet lang genoeg constant te zijn om goedgekeurd te worden. Deze moet volgens de keurmeesters op een bepaald toerental (ik dacht stationair) gedurende een seconde of 10 constant zijn, maar wat ze ook deden met de gasstand: binnen die tijd zakte het alweer in of steeg deze.
Ze hebben hem uiteindelijk toch goedkeurd omdat ze weten dat ik een liefhebber ben en het toch op zou laten knappen, plus dat het zoekwerk om een lambda weer goed te krijgen nogal een tijdrovende en dure aangelegenheid is.
Het viel me trouwens wel op dat, terwijl ik met de motor achter de ATR aanreed, ik af en toe een scherpe uitlaatgeur rook, maar deze was niet constant en deed zicht zo af en toe maar voor onder wisselende omstandigheden (constante snelheiden, optrekken). Zou dit er iets mee te maken hebben? Zelf zat ik te denken aan de bougie die destijds gesprongen was en dat deeltjes ervan tegen de katalysator zijn aangesmolten, en zodoende de gasstroom door de kat een beetje ontregelen, maar voor de rest tast ik een beetje in het duister.