Stationair schommelende lambda

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
HondArd

Stationair schommelende lambda

Post by HondArd »

Mocht er al een topic over zijn dan heb ik deze zo snel niet kunnen vinden :o ops: . In ieder geval: afgelopen APK bleek de lambda niet lang genoeg constant te zijn om goedgekeurd te worden. Deze moet volgens de keurmeesters op een bepaald toerental (ik dacht stationair) gedurende een seconde of 10 constant zijn, maar wat ze ook deden met de gasstand: binnen die tijd zakte het alweer in of steeg deze.
Ze hebben hem uiteindelijk toch goedkeurd omdat ze weten dat ik een liefhebber ben en het toch op zou laten knappen, plus dat het zoekwerk om een lambda weer goed te krijgen nogal een tijdrovende en dure aangelegenheid is.
Het viel me trouwens wel op dat, terwijl ik met de motor achter de ATR aanreed, ik af en toe een scherpe uitlaatgeur rook, maar deze was niet constant en deed zicht zo af en toe maar voor onder wisselende omstandigheden (constante snelheiden, optrekken). Zou dit er iets mee te maken hebben? Zelf zat ik te denken aan de bougie die destijds gesprongen was en dat deeltjes ervan tegen de katalysator zijn aangesmolten, en zodoende de gasstroom door de kat een beetje ontregelen, maar voor de rest tast ik een beetje in het duister.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Lijkt op een beginnend lambda probleem.

Kijk eens of je hem desnoods tijdelijk kan wisselen met een ander.
HondArd

Post by HondArd »

Oh, dus je bedoelt dat de lambda sonde misschien niet helemaal okselfris meer is? Als iemand nog een Lambda sonde over heeft om mee te testen, en dat gecombineerd met een uitlaatgasmeter ben ik een heel eind neem ik aan?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

idd.
Even een ritje terug naar je APK meneer en je weet of je lambda goed is.
HondArd

Post by HondArd »

Oké, nu nog iemand die een lambda sonde (of twee, eentje voor en ná de kat) en ik kan gaan testen.
mr. X

Post by mr. X »

Als ze van een ITR hetzelfde zijn, heb ik er eentje voor je die je mag proberen :thumbs:
HondArd

Post by HondArd »

Dat zou mooi zijn, bedankt :thumbs:
BugsM

Post by BugsM »

Volgens mij moet je ATR op toeren lambda tussen 0,97 en 1,03 zijn. Stationair is niet van belang...
Denk waarschijnlijk dat je eerste lambda niet meer goed is. Maar dit kunnen ze bij de dealer zo zien. Of is je ATR niet bij een honda-dealer in onderhoud?...
HondArd

Post by HondArd »

BugsM wrote:Volgens mij moet je ATR op toeren lambda tussen 0,97 en 1,03 zijn. Stationair is niet van belang...
Denk waarschijnlijk dat je eerste lambda niet meer goed is. Maar dit kunnen ze bij de dealer zo zien. Of is je ATR niet bij een honda-dealer in onderhoud?...

ATR is inderdaad niet bij een dealer in onderhoud
HondArd

Post by HondArd »

Oké, ATR staat te koop, maar ik dat wil niet zeggen dat ik dit probleem niet op ga lossen. Nu heb ik ergens gelezen dat je lamda sondes ééns in de zoveel km (tussen de 60.000-100.000km) toch moet vervangen, dus dan wordt het ineens een heel stuk begrijpelijker. Ook heb ik ergens gelezen dat je ze eigenlijk helemaal niet hoeft te vervangen, en dat je ze heel goed met aceton of wat voor heftig (maar niet vettig) organisch oplosmiddel ook schoon kunt krijgen (persoonlijk denk ik dan aan ultrasoonen, of sloop je daar dan meer mee?), en dat je ze daarna schoon kan branden. In de uitlaat kan het toch heet worden dus tegen hitte moeten ze wel kunnen.
Nu vroeg ik me af: is het verwijderen van de lambda-sondes een beetje te doen en waar moet ik dan op letten? En als je ze daarna weer terugplaatst en ze zijn goed (of je vervangt ze door nieuwe), is het dan gewoon insteken en rijden maar? Dus zonder dat je er van uit moet gaan dat er een motorstoring op kán treden? En wat áls ze vervangen moeten worden, wat kosten die dingen dan?
Via deze joekel van een PDF link van NGK ben ik er wel achter welke twee ik moet hebben (vreemd genoeg staat de ITR DC2 er niet tussen), maar over de kosten wordt met geen woord gerept.
mr. X

Post by mr. X »

Bij mijn ITR hebben ze het toen der tijd in Belgie gedaan bij Mullens.

Hiervoor heb je wel een speciale dop nodig. Er zit een gleuf in waardoor het draadje van je Lambda kan, anders krijg je er natuurlijk geen dop overheen :!:
En met een steek sleutel kun je er met geen mogelijkheid bij omdat je gewoonweg de ruimte niet hebt.

Over het schoon maken. Misschien Rem reiniger? Ik gebruik het bijna overal voor.

Met eventueel een nieuwe lambda is het idd gewoon plug and play, dus geen rare fratsen.

En op de vraag wat ze kosten sla je stijl achterover. Ik moest (origineel Honda wel te verstaan) er een 230 euro voor neer leggen..
Frank schijnt ze te halen uit america waar ze maar een 75 euro zijn, klopt toch?
HondArd

Post by HondArd »

Rem reiniger is in de basis gewoon een heftig organish oplosmiddel wat alle aan de remschjf aangekoekte rotzooi los moet krigen. Wat er nog meer in zit weet ik niet, maar ik denk dat de werking niet anders zal zijn als de mij bekende heftige goedjes (Aceton, Ether, MethoxyPropanol) die allemaal ook nog eens erg vluchtig zijn dus laten geen sporen na. Vreemd trouwens dat je er (bij een ITR neem ik aan?) met een steeksleutel niet bij kan, maar met een dop(sleutel?) weer wel :-?
mr. X

Post by mr. X »

Ja idd bij de ITR.
Hij deed het met een dopsleutel, heb er verder niet zoveel aandacht aan besteed. Maar nu je het zegt, die ratel moet ook ergens gelaten worden :lol:

Ik weet niet hoe het bij de ATR zit, maar het stelt niets voor. was binnen 10 min van de brug terwijl de auto super heet was, wat de monteur vooral erg leuk vond :razz:
HondArd

Post by HondArd »

Gisteren en vandaag bezig geweest met de lambda-sondes. Bij de ATR kun je er redelijk makkelijk bij en heb je aan een paar stevige assteunen (of nog beter: een brug of een werkput) voldoende voor genoeg werkruimte.
De voorste sonde ging er nog redelijk makkelijk af met een bako en een hamer (dat laatste om 'em de eerste tikken los te maken). Was een beetje wit uitgeslagen, en volgens die link van NGK bleek dat het gevolg te zijn van oliebrand. Niet zo vreemd, hij verbruikt ongeveer 1 liter op 1900-2700km. Een beetje schoon kunnen maken met een heftig goedje, maar niet alles ging eraf. Als hij een paar dagen stil kan blijven staan dan nog waar eens eronderuit halen en op mijn werk ultrasoon reinigen.
De achterste zat écht muurvast, en de tikken met de hamer zorgden er alléén maar voor dat de bek van de bako verder uit elkaar ging (en dat mijn linkerduim nu een beetje blauw ziet, erg moeilijk pijn lijden zo onder die auto), daarnaast ligt het niet lekker zo onder de auto, terwijl deze met assteunen omhoog gekrikt staat. Een 22mm steeksleutel van mijn overbuurman deed wel wat 'ie moest doen. Ook deze was een beetje wilt uitgeslagen en zal een verdere ultrasoonreiniging goed kunnen gebruiken.

Overigens: wat het precieze merk van de OEM sondes is weet ik niet. Ik zag alléén maar wat vage codes op de sondes staan.
Voor: OHB:::421-H1
Achter: OHA:::333-H19

Nadat ik beide sondes een beetje onder handen had genomen deze teruggeplaatst en de motor gestart. Geen foutmeldingen, en de motor liep mooi rond.
Heb van het hele klusje een paar foto's gemaakt en maak er nog wel een mooie "how to" van. Achteraf gezien had ik dit gelijk met het reinigen van de injectoren moeten doen
Locked