Nieuwe kleur voor de Honda RA107 F1 auto..
Water zet uit als het is bevriest. In ijs-vorm krijgt het door de moleculaire samenstelling een hexagonale structuur (een zeshoek) omdat de waterstofatomen van het ene watermolecuul een soort van brug vormen met zuurstofatomen van een ander molecuul. In vloeibare vorm zijn die bruggen er ook maar kunnen de moelcuelen nog relatief vrij bewegen. Daarom heeft water voor zo'n relatief simpel molecuul bestaande uit maar 3 atomen (twee waterstof en één zuurstof) een vrij hoog kookpunt. Propaan (wat per molecuul een héél stuk zwaarder is dan een watermolecuul) is al gasvormig onder 0. Grappig detail: water heeft de grootste dichtheid (meeste massa per liter) rond 3 graden celcius, daarboven en daaronder daalt de massa per liter. Daarom blijft ijs ook drijven op water, omdat de dichtheid van ijs lager is dan water.
Joanne wrote:Denk maar aan je ijsblokjes in de vriezer, bakje tot de rand gevuld met water, in de vriezer en de ijsblokjes zijn altijd kleiner dan het bakje...
dat beetje water verdampt en zet zich weer af aan de binnenkant van je vriezer.
door de uitzetting kan je blok bijv. ook scheuren als er niet genoeg antivries inzit al hebben ze (meestal) voor de zekerheid de krachtten die dan onstaan af laten vloeien door stoppen
:shock:
IK vind de kleurtjes maar niks. En ook een beetje vaag dat ze zo aandacht vragen.. Is een beetje zoeits als lobbyen voor dierenrechten op een jagersbijeenkomst
Anyways, ik denk dat we als mensheid toch wel een beetje moeten letten op wat we allemaal dumpen in grond/water/lucht. Beter wordt het er iig niet van. Dus als we de natuur kunnen ontzien, vooral doen.
Greetz Vincent

Anyways, ik denk dat we als mensheid toch wel een beetje moeten letten op wat we allemaal dumpen in grond/water/lucht. Beter wordt het er iig niet van. Dus als we de natuur kunnen ontzien, vooral doen.
Greetz Vincent