Advies aanschaf helm
I cant read 99% of the text. I can jsut give some insight from my AutoX days in the US.
There are 2 types of helmets. The ones for cars and the ones for motorcycles.
to make it short:
Motorcycle: Not fireproof, only tested for ONE hit
Cars: have to be fireproof (several levels), are suppose to withstand SEVERAL hits.
It is really up to you how much you want to spend, motorcycle helmets are cheaper.
There are 2 types of helmets. The ones for cars and the ones for motorcycles.
to make it short:
Motorcycle: Not fireproof, only tested for ONE hit
Cars: have to be fireproof (several levels), are suppose to withstand SEVERAL hits.
It is really up to you how much you want to spend, motorcycle helmets are cheaper.

The thing is that there next to no shops selling track/car helmets in the Netherlands, as there isn't a big demand at all.
Although the hits-factor is important, I'd rather have a cheaper helmet replaced after a big hit than rely on a helmet that should be able to withstand multiple hits but may not. :idea:
Same goes for the fire-proof aspect, on our track outings fireproof clothing is never a requirement, neither is a fireproof helmet.
For these reasons we tend to buy motorcycle helmets for use in cars on track outings. The question the topic starter is contemplating is whether to buy a full face helmet (covering the chin area as well, either through a solid chin piece or an integrated flap down piece), or a jet helmet (open faced, no chin protector, like jet fighter pilots wear).
Although the hits-factor is important, I'd rather have a cheaper helmet replaced after a big hit than rely on a helmet that should be able to withstand multiple hits but may not. :idea:
Same goes for the fire-proof aspect, on our track outings fireproof clothing is never a requirement, neither is a fireproof helmet.
For these reasons we tend to buy motorcycle helmets for use in cars on track outings. The question the topic starter is contemplating is whether to buy a full face helmet (covering the chin area as well, either through a solid chin piece or an integrated flap down piece), or a jet helmet (open faced, no chin protector, like jet fighter pilots wear).
Pasvorm moet goed/perfect zijn, deze word voor je bij Arai perfect op maat aangepast. Ik heb mijn helm perfect op mijn hoofd laten aanpassen( ok, kom maar op met de opmerkingen :roll: ) bij Arai NL. Super service!
Ik heb 1 maal een systeem helm gehad van Porsche en nooit meer. Een systeem helm is gewoon minder sterk dan een integraal en zwaarder. Verder heb je veel meer last van windgeruis op de motor (maar daar gaat het hier niet om).
Op dit moment is er op het circuit "een"helm toegestaan. Dit kan alles zijn van kart-, brommer-, motor- tot autohelm.
Ik hoef denk ik niet te uitleggen dat er tussen deze klasse aardig wat verschil zit. Een brommer helm is zelfs van plastic, dit kan je heel makkelijk met de hand samen drukken rond de nekring.
Let goed op dat je geen appels met peren vergelijkt en naar de winkel gaat om je te laten voorlichten. Stel je een vraag en men weet het niet, zoek verder.
Ja, in de rally rijd men vaak met een jet helm. Vergeet alleen niet dat deze meer dwars als recht door rijden dus meer zicht nodig hebben.
Als je een veiligheids hulpmiddel gebruikt moet je naar mijn mening voor de beste gaan die er bestaat en niet "een helm". Hoe kleiner de opening van het vizier hoe veiliger, ik mag aannemen dat niemand Senna vergeten is...
Ik heb zelf de Arai RX-7 motor helm:
Hiervoor heb ik ervaring met Nolan, Porsche-systeem, Lazer (leuke naam voor een helm :lol: )gehad. Heb nu meer dan 10 jaar Arai en geld net als met alle zaken uit Japan. Het beste ..
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Autosport Arai GP-5K
Ik heb Arai Europa net even gebeld met de vraag wat het verschil is tussen hun auto en motor intergraal helm:
Motor:
- Keuring ECE Europa/ Snel USA/ JIT Japan
- Grotere vizier opening
- Binnen schaal bestaat uit 3 verschillende samenstellingen
Auto:
- Keuring Snel USA
- Nomex brandwerende voering
- Nomex brandwerende kinband
- Kleinere vizier opening
- Binnen schaal bestaat uit 2 verschillende samenstellingen
De schaal van RX-7 (motorhelm) en GP-5K zijn beide gemaakt van SCLC.
Als iemand een andere helm gaat komen zou ik me persoonlijk afvragen waarvoor(=auto), dus auto helm, voor de veiligheid (=integraal), regels (="een"helm).
Verder zou het me niet verbazen als de regels ooit ineens aangepast worden. Momenteel zijn er steeds meer circuit evenmenten in Europa.
De prijs van een GP-5K zit zo rond de 699,-, group-buy? :lol:
Ik heb 1 maal een systeem helm gehad van Porsche en nooit meer. Een systeem helm is gewoon minder sterk dan een integraal en zwaarder. Verder heb je veel meer last van windgeruis op de motor (maar daar gaat het hier niet om).
Op dit moment is er op het circuit "een"helm toegestaan. Dit kan alles zijn van kart-, brommer-, motor- tot autohelm.
Ik hoef denk ik niet te uitleggen dat er tussen deze klasse aardig wat verschil zit. Een brommer helm is zelfs van plastic, dit kan je heel makkelijk met de hand samen drukken rond de nekring.
Let goed op dat je geen appels met peren vergelijkt en naar de winkel gaat om je te laten voorlichten. Stel je een vraag en men weet het niet, zoek verder.
Ja, in de rally rijd men vaak met een jet helm. Vergeet alleen niet dat deze meer dwars als recht door rijden dus meer zicht nodig hebben.
Als je een veiligheids hulpmiddel gebruikt moet je naar mijn mening voor de beste gaan die er bestaat en niet "een helm". Hoe kleiner de opening van het vizier hoe veiliger, ik mag aannemen dat niemand Senna vergeten is...
Ik heb zelf de Arai RX-7 motor helm:

Hiervoor heb ik ervaring met Nolan, Porsche-systeem, Lazer (leuke naam voor een helm :lol: )gehad. Heb nu meer dan 10 jaar Arai en geld net als met alle zaken uit Japan. Het beste ..
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Autosport Arai GP-5K

Ik heb Arai Europa net even gebeld met de vraag wat het verschil is tussen hun auto en motor intergraal helm:
Motor:
- Keuring ECE Europa/ Snel USA/ JIT Japan
- Grotere vizier opening
- Binnen schaal bestaat uit 3 verschillende samenstellingen
Auto:
- Keuring Snel USA
- Nomex brandwerende voering
- Nomex brandwerende kinband
- Kleinere vizier opening
- Binnen schaal bestaat uit 2 verschillende samenstellingen
De schaal van RX-7 (motorhelm) en GP-5K zijn beide gemaakt van SCLC.
Als iemand een andere helm gaat komen zou ik me persoonlijk afvragen waarvoor(=auto), dus auto helm, voor de veiligheid (=integraal), regels (="een"helm).
Verder zou het me niet verbazen als de regels ooit ineens aangepast worden. Momenteel zijn er steeds meer circuit evenmenten in Europa.
De prijs van een GP-5K zit zo rond de 699,-, group-buy? :lol:
That's right...
Although there are a few Motorsport shops here in the Netherlands(Biesheuvel for instance, which is a big store for both RallySport, Karting and other), there are far more Motorstores...
The reason I started this topic, was to make a "helmet- topic" with as much information as possible, to help anyone who needs to buy a Helmet.
Although there are a few Motorsport shops here in the Netherlands(Biesheuvel for instance, which is a big store for both RallySport, Karting and other), there are far more Motorstores...
The reason I started this topic, was to make a "helmet- topic" with as much information as possible, to help anyone who needs to buy a Helmet.
Autohelmen zijn altijd zo saai (lees: glad).
Motorhelmen, hebben altijd van die ventilatie "uitsteeksels" wat de helm meteen een stuk aggresiever maakt.
Frans, weet jij dat toevallig?
Met oogpunt op het lucht tussen hoofd en helm, die ventilatie uitsteeksel zorgen toch juist weer voor extra kreukelzone?
Motorhelmen, hebben altijd van die ventilatie "uitsteeksels" wat de helm meteen een stuk aggresiever maakt.
Frans, weet jij dat toevallig?
Met oogpunt op het lucht tussen hoofd en helm, die ventilatie uitsteeksel zorgen toch juist weer voor extra kreukelzone?
Ahh ok.
I would say open face, because:
There have been several incidents, where people had their NECK broken after the airbag opened and basically pulled the helmet upward very quick and snapped the drivers neck :shock:
So depending if your steering wheel has a airbag or not, wether you have 4-6 point harness, etc.
Of course, this doesnt mean, that it will be the case for everyone, bust just some food for thought.
In the US, at some major autoX events, you cannot use motorcycle helmets, but those are the very competitive events where people are happy to break things, after all you can only be fast if you break things.
I would say open face, because:
There have been several incidents, where people had their NECK broken after the airbag opened and basically pulled the helmet upward very quick and snapped the drivers neck :shock:
So depending if your steering wheel has a airbag or not, wether you have 4-6 point harness, etc.
Of course, this doesnt mean, that it will be the case for everyone, bust just some food for thought.
In the US, at some major autoX events, you cannot use motorcycle helmets, but those are the very competitive events where people are happy to break things, after all you can only be fast if you break things.

VTECRob wrote:Autohelmen zijn altijd zo saai (lees: glad).
Motorhelmen, hebben altijd van die ventilatie "uitsteeksels" wat de helm meteen een stuk aggresiever maakt.
Frans, weet jij dat toevallig?
Met oogpunt op het lucht tussen hoofd en helm, die ventilatie uitsteeksel zorgen toch juist weer voor extra kreukelzone?
Een optimale helm zou geen ventilatie hebben. Dit kost juist kreukelzone.
Die "uitsteeksels zitten er niet voor niets, een motor coureur heeft het zeer warm dus heeft men wat comfort opgeoffert voor ventilatie. De RX-7 voelt harder aan op het hoofd maar heeft betere ventilatie. Voor de autohelm zijn hier ook verschillende mogelijkheden voor.
De ventilatie uitsteeksels zorgen niet voor extra kreukelzone maar vertilatie. Zo mogen de veiligheid van de helm niet aantasten. In geval van een ongeval zullen deze dus afbreken.
Auto en motorhelmen kun je aanpassen naar smaak en wens. De ventilatie openingen bij Arai ook. Gewoon even langs gaan en aangeven wat de wensen zijn.
I don't think guys like us need helmets which can withstand multiple hits.
When u chrash and your helmet takes a severe hit your car'll be wrecked anyway. So what's the point of a helmet when u dont have a car anymore...
As for the airbag issue, good point, never thought of that but it's definetly something to bare in mind.
When u chrash and your helmet takes a severe hit your car'll be wrecked anyway. So what's the point of a helmet when u dont have a car anymore...
As for the airbag issue, good point, never thought of that but it's definetly something to bare in mind.
Nana korobi ya oki
Frans,
700 euro voor een helm! :shock: :roll:
Je zit in een auto, geloof mij, als je 700 euro aan helm nodig hebt in die auto dan wou je dat je hoofd er ook aan was gegaan! :idea:
Serieus, veel geld uitgeven aan iets doet het vaak goed en degelijk overkomen. Maar er is ook overkill, en dat is dit toch echt hoor! Senna reed in een open plank met 300+KM/u tegen een wand aan, dat is toch echt iets anders dan wat wij met onze Type-R'tjes doen hoor.
Je kraakt voorts de systeemhelm die je had af maar geeft niet echt goed aan waarom, of onder welke omstandigheden de ene die je had niet goed genoeg was om trackdays in een auto te doorstaan.
700 euro voor een helm! :shock: :roll:
Je zit in een auto, geloof mij, als je 700 euro aan helm nodig hebt in die auto dan wou je dat je hoofd er ook aan was gegaan! :idea:
Serieus, veel geld uitgeven aan iets doet het vaak goed en degelijk overkomen. Maar er is ook overkill, en dat is dit toch echt hoor! Senna reed in een open plank met 300+KM/u tegen een wand aan, dat is toch echt iets anders dan wat wij met onze Type-R'tjes doen hoor.
Je kraakt voorts de systeemhelm die je had af maar geeft niet echt goed aan waarom, of onder welke omstandigheden de ene die je had niet goed genoeg was om trackdays in een auto te doorstaan.
Ik moet Frans wel gelijk geven als het op geluidsniveau aankomt met een systeemhelm, maar als je een helm gebruikt op de motor moet je eigenlijk altijd oordopjes indoen. Constant windgeruis (zelfs met een volledige integraalhelm) is op de lange duur funest voor je gehoor. Als ik de snelweg op ga doe ik die dopjes altijd in en wordt het geruis naar een niet schadelijk niveau teruggebracht, maar je hoort het verkeer rondom je nog zeer goed. Plus je bent meteen een stuk socialer als je enkel maar het kinstuk omhoog hoeft te doen zodat iedereen je gezicht kan zien. Dus de voordelen die Ivo aanhaalde een paar posts terug.
IvoG wrote:Frans,
Je kraakt voorts de systeemhelm die je had af maar geeft niet echt goed aan waarom, of onder welke omstandigheden de ene die je had niet goed genoeg was om trackdays in een auto te doorstaan.
Het was niet mijn bedoeling een of iemand zijn helm af te kraken. Ik vind een systemen helm persoonlijk niet de eerste keuze voor een track-day.
Ik heb 1 maal een systeem helm gehad van Porsche en nooit meer. Een systeem helm is gewoon minder sterk dan een integraal en zwaarder.
Je zou er wel een trackday mee kunnen doorstaan hoor. Mijn mening ging over veiligheid. Als er iets gebeurd is een integraal sterker dan systeem plus deze is iets zwaarder aan de voorkant wat als hinderlijk kan worden ervaart met steeds remmen.
Gr