Advies aanschaf helm

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Advies aanschaf helm

Post by VTECRob »

Misschien dat er mensen advies kunnen geven.

Voor op het circuit rij ik op dit moment nog met mijn helm rond, die ik destijds in mijn scooterperiode aangeschaft heb.

Eef die leent de helm altijd van haar vader...

Nu zitten we allebei eigenlijk te denken over het aanschaffen van een nieuwe helm.

Voor op het circuit dus en voor karten bijvoorbeeld.

Iemand die tips daarvoor heeft?

Ik heb hier en daar "rondgelezen" en ben zaken tegengekomen zoals:

  • Speciale goedkeuringen, geloof niet dat die echt van toepassing hoeft te zijn in dit geval.[/*:m:3l75rtvt]
  • Helmen voor het karten (grotere opening).[/*:m:3l75rtvt]
  • "Full Face" helmen worden aangeraden, dus geen "potjes"... Bij een ongeval waarbij de stuurophanging afbreekt hem je in dat geval geen stuurstang in je gezicht zitten...[/*:m:3l75rtvt]
  • En van Frans eigenlijk het belangrijkste advies:
    Een helm moet absoluut lastig op en af gaan!
    Als je hem eenmaal op hebt, dan moet ie als gegoten zitten.[/*:m:3l75rtvt]


Als dit niet het geval is, dan heb je een extra bufferzone gecreeerd van lucht, wat resulteerd in een grotere impact op je schedel bij een ongeval!

(Wellicht dat Frans zelf beter is in het verwoorden hiervan.)
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik heb sinds kort deze helm. In eerste instantie voor op de motor, maar ga 'em ook gebruiken voor karten en dergelijke. De Caberg Rhyno.
Image

Het is een systeemhelm (dus opzetten als een "potje", maar dicht is het net een integraalhelm). Maar als extra handigheidje zit er een naar beneden schuivende zonnebril in. Dus mocht je op het cirquit plotseling de zon tegen je inhebben dan schuif je de geïntergreerde zonneklep zo naar beneden. Het bevalt me erg goed tot nu toe, en de ingebouwde zonnebril heb ik al vaak nodig gehad.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Als je de helm alleen in een gesloten auto gebruikt, dus geen cabrio, dan is dit wel een voordelige keus: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2097

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2113

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2550

Voor karten kan je beter wel een full face nemen, ja. Dan maakt het niet zoveel uit welke.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

ITR1689 wrote:Als je de helm alleen in een gesloten auto gebruikt, dus geen cabrio, dan is dit wel een voordelige keus: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2097

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2113

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2550

Voor karten kan je beter wel een full face nemen, ja. Dan maakt het niet zoveel uit welke.


Ja, maar die worden dus ook afgeraden....
Niet zozeer omdat het wel of geen gesloten auto is...

Meer omdat je met zo´n helm WEL je stuur in je gezicht kan krijgen...
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECRob wrote:
ITR1689 wrote:Als je de helm alleen in een gesloten auto gebruikt, dus geen cabrio, dan is dit wel een voordelige keus: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2097

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2113

of dit: http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2550

Voor karten kan je beter wel een full face nemen, ja. Dan maakt het niet zoveel uit welke.


Ja, maar die worden dus ook afgeraden....
Niet zozeer omdat het wel of geen gesloten auto is...

Meer omdat je met zo´n helm WEL je stuur in je gezicht kan krijgen...


Ja, dat kan, maar bij rallywedstrijden zie je toch vaak zo'n open face helm.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens...

Dat was ook eigenlijk het enigste wat ik snapte in de open-face/full face discussie op H-T...

Toch maar eens navragen hoe dat zit...

Overigens kwam ik daar ook nog tegen dat de instrumentatie van een mini loskwam bij impact en vol in het gezicht kwam...
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECRob wrote:
Overigens kwam ik daar ook nog tegen dat de instrumentatie van een mini loskwam bij impact en vol in het gezicht kwam...

Dan is er een produktieprobleem bij Mini/BMW. Normaal gesproken schieten alle losse onderdelen in de auto naar voren bij een frontale botsing...
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

VTECRob wrote:Ja, maar die worden dus ook afgeraden....
Niet zozeer omdat het wel of geen gesloten auto is...

Meer omdat je met zo´n helm WEL je stuur in je gezicht kan krijgen...

Je hebt toch airbags :D
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

Mijn vader rijdt al jaren met zo'n 'open' Sparco helm en hij heeft al best wat crashes achter de rug en z'n gezicht zit nog op z'n plek ;)

Toen hij nog fanatiek racete, reden er veel met die helm.

Ook een paar met een Simpson, maar die zijn niet FIA goedgekeurd. Wel mooi btw ;)
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

niet als je je stuur vervangt...

en dat was ook iets dat ik tegenkwam... waar het met zo´n open face helm een keer misging met de airbag...

Kracht bij impact van de airbag op het gezicht/helm was zo groot dat de kaak naar beneden geslagen werd...
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

ja dat kan gebeuren... mensen breken ook wel eens hun neus door een airbag.

Je kunt ook beter je stuur vervangen en een paar goede gordels kopen, dat is een stuk veiliger!
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Post by itr-1895 »

jij hebt toch ook 4-punts gordels als je je zelf daarmee strak in je stoel zet kan je toch niet meer met je hoofd tot aan het stuur komen.
dus mij lijkt een open face ook wel goed genoeg.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

ja, klopt... alleen als je stuurstang breekt, dan hoef je geen mm naar voren te komen om toch wat in je gezicht te krijgen...

Vriend van mij heeft overigens een ongeluk gekregen terwijl hij in z´n 4 punts gordels zat...

Auto was een stukkie korter aan de voorkant... En toch had hij een klap op z´n neus gehad van z´n stuur....
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

apart...

Ga maar eens een rondje met m'n pa mee, snoer je goed vast en ik verzeker je dat je geen kant op gaat. Goede stoelen en de soort gordels spelen natuurlijk ook een rol
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Lijkt mij het handigste als je naar een motor zaak gaat en daar de simpelste uitzoekt die wel full face is.
Vizier ga je toch nauwelijks gebruiken dus ook die hoeft niet speciaal is.

Een simpele goedpassende is al lang goed.
En passen kan je ook in die winkel :)
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Als je kaak naar beneden geslagen wordt als de plofzak ploft dan kloppen de instellingen niet. stuur staat dan verkeerd en het is iig geen stage2 airbag. (wat de meeste moderne auto's tegenwoordig wel hebben)

Voor degene die het niet weten:

Stage 2 airbagsystemen meten de hoogte en gewicht van de berijder/bijrijder en passen de hoeveelheid lucht aan in de zak om een optimale opvanging te creeeren.
Nana korobi ya oki
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Wat is jullie budget per helm Rob?

Ik heb zelf een Airoh Mathisse systeemhelm, en dat is fijn als je de helm niet af hoeft te zetten om even met je race-instructeur of bijrijder te praten, of om even iets te drinken voordat je weer verder gaat. Of in mijn geval, mijn bril weer op kan zetten nadat ik de helm op heb gezet (werkt ook met jouw eigen zonnebrill dan). Een systeemhelm is gewoon het beste uit beide ontwerpen, zowel open als dicht voordelen.


Image

Ik heb de mijne gehaald bij http://www.ruiterboschmotoren.nl/ in de zaak zelf (goede tip van Frank overigens :agree :) , maar je kan ook kijken bij http://www.jossmit.nl in Haarlem, die hebben thans acties op de Airoh modellen, of bij http://www.motorgoedkoop.nl/merk-5-10-78-223.htm

Alle genoemde zaken hebben ook integraalhelmen overigens.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Dat ligt een beetje aan wat voor advies gegeven wordt...

Als we 300-400 euro uit moeten geven voor een helm dan geven we dat uit...
Als het meer moet zijn, dan wordt dat meer...

Wordt dat minder, dan is dat mooi meegenomen.... 8)

Wat me op dit moment opvalt is dat niet specifiek "autorace" helmen genoemd worden...
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Omdat die niet echt bestaan? :dunno:
Of omdat ze niet zoveel voor dat doeleinde gekocht worden?

Als het in een auto zo fout gaat dat je een hele dure helm nodig hebt, dan kan het weleens zo zijn dat je geen dure helm op wil hebben :idea:

Een ECE goedgekeurde helm die goed zit en voldoet aan je wensen is wat je nodig hebt, voor de beste prijs. (let op: niet laagste prijs!)
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

sneakie hoor... je post aanpassen... 8)
Locked