Type-R Dynodag-III 18 nov 2006

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

BugsM wrote:Maar meet deze bank nu koppel of vermogen?

Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....

P = K * 2 * 3.14~ * n

P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)


n is gewoon het aantal omw/sec heeft volgens mij weinig met een frequentie van doen.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:
ITR1689 wrote:
roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).


Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:

Waarom niet? Naar mijn weten is juist het koppel de redelijk stabiele factor in de autotechniek. En ik zie niet in waarom mijn motor dan plotseling een stuk minder koppel zou moeten hebben ivm de spec.

Een rollenbank is bedoeld om een voor en na meting te doen om te kijken of je mod iets oplevert. Het heeft geen zin om de waardes met de fabriek specs te vergelijken. Daar is ie niet nauwkeurig genoeg voor. Als je het echt wil meten, dan moet je de motor eruit halen en met een geijkte motortestbank het vermogen meten.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:
BugsM wrote:Maar meet deze bank nu koppel of vermogen?

Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....

P = K * 2 * 3.14~ * n

P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)


n is gewoon het aantal omw/sec heeft volgens mij weinig met een frequentie van doen.

omw/sec = rotatiefreq. = Hz
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

E=MC2!
Nana korobi ya oki
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

ken heeft gelijk
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

hehehe l*l... :lol:
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

ITR1689 wrote:Een rollenbank is bedoeld om een voor en na meting te doen om te kijken of je mod iets oplevert. Het heeft geen zin om de waardes met de fabriek specs te vergelijken. Daar is ie niet nauwkeurig genoeg voor. Als je het echt wil meten, dan moet je de motor eruit halen en met een geijkte motortestbank het vermogen meten.

Wat ik me idd afvraag is hoe nauwkeurig een rollenbank is. Vreemdgenoeg wordt daar nooit over gesproken. En als hij toch niet nauwkeurig zou zijn, waarom dan omrekenen naar een standaard (DIN) vermogen, lijkt mij dat die toch juist bedoeld is om vergelijkingen mogelijk te maken (das volgens mij het doel van standaardiseren).
En als een bank niet nauwkeurig is, waarom zou er dan na 2 runs achter elkaar wel een vergelijkbare situatie ontstaan en met 2 runs met een grote tussenpose niet?
Maargoed zoals al vaker gezegd, hier kan je eindeloos over discusseren :D
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

ITR1689 wrote:
omw/sec = rotatiefreq. = Hz

Begrijp ik, maar doelde meer op het feit dat er in deze situatie niet in frequenties gedacht wordt maar in omwentelingen. Ok het is het zelfde maar toch.... ok hou mn mond alweer :evil:
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:
ITR1689 wrote:Een rollenbank is bedoeld om een voor en na meting te doen om te kijken of je mod iets oplevert. Het heeft geen zin om de waardes met de fabriek specs te vergelijken. Daar is ie niet nauwkeurig genoeg voor. Als je het echt wil meten, dan moet je de motor eruit halen en met een geijkte motortestbank het vermogen meten.

Wat ik me idd afvraag is hoe nauwkeurig een rollenbank is. Vreemdgenoeg wordt daar nooit over gesproken. En als hij toch niet nauwkeurig zou zijn, waarom dan omrekenen naar een standaard (DIN) vermogen, lijkt mij dat die toch juist bedoeld is om vergelijkingen mogelijk te maken (das volgens mij het doel van standaardiseren).
En als een bank niet nauwkeurig is, waarom zou er dan na 2 runs achter elkaar wel een vergelijkbare situatie ontstaan en met 2 runs met een grote tussenpose niet?
Maargoed zoals al vaker gezegd, hier kan je eindeloos over discusseren :D


Je hebt het antwoord al gegeven. Het heeft allemaal geen zin. Het is een leuk uitje voor de club, zo'n dyno day.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

ken heeft weer gelijk
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Martin.O wrote:ken heeft weer gelijk

Shut up :twisted:

:wink:
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

waarom dan omrekenen naar een standaard (DIN) vermogen

Omrekenen naar DIN vermogen gebeurd om zoveel mogelijk de weersinvloeden uit te filteren. Een (tweetakt en viertakt)motor zal bij een hoge luchtdruk en lage temperatuur beter presteren dan bij een hoge temperatuur en lage luchtdruk. Zonder deze compensatie zou je van de ene op de andere dag zomaar enkele pk's verschil kunnen meten, alleen veroorzaakt door (extreme) weersomstandigheden.

Bij het tunen van tweetakt motoren keken we voor aanvang van het testen ook altijd eerst naar de barometer, om te voorkomen dat we onszelf voor de gek zouden houden bij een (te) gunstig resultaat.

En inderdaad is het zo dat HOE je meet mede zal bepalen WAT je meet.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

MPG heeft gelijk!
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

iedereen heeft gelijk,kunnen we het nu over tieten hebben
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Klinkt als Tieten-R :lol:
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Zijn die ook weersafhankelijk dan?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

VTECRob wrote:Zijn die ook weersafhankelijk dan?


Jazeker, temperatuur kan ze beinvloeden :!:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nooit opgevallen wat koud weer met tieten doet dan? Beetje beter opletten hoor!!
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Ijsklontjes 8)
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Daar heb ik geen ijsklontjes voor nodig :mrgreen:
Locked