Type-R Dynodag-III 18 nov 2006

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik heb in ieder geval gevonden waar een deel van die 10pk van mij gebleven zijn.
Mn filter was bagger vuil! Er zaten zelfs complete bladeren in mn airbox!
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Dan zit je dus op 250pk??
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

op de oude waarde ja. Uitgaande dat die bladeren 10pk tegen hielden dan....
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:op de oude waarde ja. Uitgaande dat die bladeren 10pk tegen hielden dan....


Zeker bananen bladeren :lol:
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

BugsM wrote:
roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...

hoe bedoel je?
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

roblom wrote:
BugsM wrote:
roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...

hoe bedoel je?


Nou een ITR moet toch wel minimaal 170Nm halen, als standaard 178 is opgegeven?
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Is soms een G-TECH PRO niet beter want als ik lees over de ditjes & datjes bij een afstelling van een bank , denk ik ook van 9 van de 10 keer klopt er iets niet .

Ik had met stock motor 170,..NM 184PK.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Een aantal van jullie hebben niet goed gelezen wat er aan de hand is met de koppelmeting......
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

ITR1689 wrote:Een aantal van jullie hebben niet goed gelezen wat er aan de hand is met de koppelmeting......


Dit is NA de toerental correctie. Heb een 2e run gedaan.
Op de 1e run had ik 142,2 Nm. Maar denk dat de kans groot is dat het aan de bank ligt (toerental afwijking oid).

Het max vermogen ligt op 8545 rpm, terwijl dat standaard op 7900 ligt.
Max rpm ligt 8935 rpm, en das volgens mij ook wat te hoog voor een standaard ITR.
Daarom denk ik dat het koppel wat afwijkt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

idd. Ook bij jou was er dus een afwijking op toeren wat je terug ziet in de koppel berekening.

Lees maar een stukje terug, daar staat hoe je je werkelijke koppel kan uitrekenen.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Gaskleppie wrote:Als je een foute toerental ijking hebt kan je zelf het juiste koppel uitrekenen.
Het is even rekenen maar je kan het zelf corrigeren.

gaat als volgt:
Neem je eigen vermogenslijn en zet in een xl sheet de vermogens waarden tegen de toerentallen die volgens jou wel kloppen. Dus als de meting een te hoog toerental gegeven heeft haal je overal dat verschil vanaf en vul dat toerental in je sheet in.
Daarna wordt het een beetje rekenen.

Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.
In een XL sheetje kan je dan met de uitkomst een nieuwe lijn laten berekenen in een grafiek.

Ff een oude koe :D
Als je dat uitzet in een grafiek dan is dat volgens mij niet echt nauwkeurig. Want hoe weet je nu welke toerentallen WEL kloppen?

En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal? waarom is bij dat toerental het koppel gelijk aan het vermogen?
drifter
Posts: 67
Joined: Wed Aug 02, 2006 3:13 pm

Post by drifter »

roblom wrote:Ff een oude koe :D

Zal ik ook nog ff een koe uit de sloot trekken.
Hoe zit het met de opnames die gemaakt zijn tijdens deze Dyno dag?
Zijn deze al ergens te downloaden? of Youtube/googlevids?
CTR #16636
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal?
Al sla je me dood! Rekentechnisch heb ik het nog niet rond, maar het klopt wel.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal? waarom is bij dat toerental het koppel gelijk aan het vermogen?


Koppel wordt in Nm weergegeven, vermogen in pk of KW. Die twee kan je niet met elkaar vergelijken...
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Maar meet deze bank nu koppel of vermogen?

Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....

P = K * 2 * 3.14~ * n

P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)

Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.


P= 175,25 * 2 * 3.14 * 80 = 88045.6W ~ 88.05kW * 1.36 = 119.74pk
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Naar mijn weten meet hij vermogen.
Dit wordt ondersteund door het feit dat hij bij meting 1) 142,2 Nm en 182.8 pk aangaf en na de toerental correctie bij meting 2) 158.6 Nm en 184.9 pk.

het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil). Maar het koppel wijkt relatief veel af (10,9%). Wat ik dus probeer te achterhalen is of dit nu door de bankt komt of dat het echt aan mijn auto ligt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).


Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

ITR1689 wrote:
roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).


Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:

Waarom niet? Naar mijn weten is juist het koppel de redelijk stabiele factor in de autotechniek. En ik zie niet in waarom mijn motor dan plotseling een stuk minder koppel zou moeten hebben ivm de spec.
Locked