Type-R Dynodag-III 18 nov 2006
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
ITR1689 wrote:Een aantal van jullie hebben niet goed gelezen wat er aan de hand is met de koppelmeting......
Dit is NA de toerental correctie. Heb een 2e run gedaan.
Op de 1e run had ik 142,2 Nm. Maar denk dat de kans groot is dat het aan de bank ligt (toerental afwijking oid).
Het max vermogen ligt op 8545 rpm, terwijl dat standaard op 7900 ligt.
Max rpm ligt 8935 rpm, en das volgens mij ook wat te hoog voor een standaard ITR.
Daarom denk ik dat het koppel wat afwijkt.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Gaskleppie wrote:Als je een foute toerental ijking hebt kan je zelf het juiste koppel uitrekenen.
Het is even rekenen maar je kan het zelf corrigeren.
gaat als volgt:
Neem je eigen vermogenslijn en zet in een xl sheet de vermogens waarden tegen de toerentallen die volgens jou wel kloppen. Dus als de meting een te hoog toerental gegeven heeft haal je overal dat verschil vanaf en vul dat toerental in je sheet in.
Daarna wordt het een beetje rekenen.
Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.
In een XL sheetje kan je dan met de uitkomst een nieuwe lijn laten berekenen in een grafiek.
Ff een oude koe

Als je dat uitzet in een grafiek dan is dat volgens mij niet echt nauwkeurig. Want hoe weet je nu welke toerentallen WEL kloppen?
En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal? waarom is bij dat toerental het koppel gelijk aan het vermogen?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Maar meet deze bank nu koppel of vermogen?
Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....
P = K * 2 * 3.14~ * n
P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)
P= 175,25 * 2 * 3.14 * 80 = 88045.6W ~ 88.05kW * 1.36 = 119.74pk
Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....
P = K * 2 * 3.14~ * n
P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)
Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.
P= 175,25 * 2 * 3.14 * 80 = 88045.6W ~ 88.05kW * 1.36 = 119.74pk
Naar mijn weten meet hij vermogen.
Dit wordt ondersteund door het feit dat hij bij meting 1) 142,2 Nm en 182.8 pk aangaf en na de toerental correctie bij meting 2) 158.6 Nm en 184.9 pk.
het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil). Maar het koppel wijkt relatief veel af (10,9%). Wat ik dus probeer te achterhalen is of dit nu door de bankt komt of dat het echt aan mijn auto ligt.
Dit wordt ondersteund door het feit dat hij bij meting 1) 142,2 Nm en 182.8 pk aangaf en na de toerental correctie bij meting 2) 158.6 Nm en 184.9 pk.
het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil). Maar het koppel wijkt relatief veel af (10,9%). Wat ik dus probeer te achterhalen is of dit nu door de bankt komt of dat het echt aan mijn auto ligt.
roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).
Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:
ITR1689 wrote:roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).
Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:
Waarom niet? Naar mijn weten is juist het koppel de redelijk stabiele factor in de autotechniek. En ik zie niet in waarom mijn motor dan plotseling een stuk minder koppel zou moeten hebben ivm de spec.