Benzine

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
autodre

Post by autodre »

Joanne wrote:Dus 98 in een standaard CTR kan geen kwaad, kan alleen maar beter?
Geen nadelen?

Nee kwaad kan het niet....Maar of het nut heeft :D Zoals je ziet, zijn de meningen verdeeld...Maar kwaad kan het niet nee
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dat is het hem nou juist. Je hoort zat verhalen dat een motor schade oploopt door slechte benzine. Dus waar bespaar je eigenlijk op als je gewone witte pomp of octaan 95 tankt?

We hebben hele hoogwaardige motoren en die hebben hoogwaardige benzine nodig.
Een paar jaar geleden was de benzine nog stabiel genoeg om zo maar even 95 te kunnen tanken. Nu is dat wel anders......

Enne, waarom wordt een voordeel alleen gezien als: meer kilometers uit een tank? Dan moet je gewoon een andere auto kopen en de Type R aan de kant laten staan!
autodre

Post by autodre »

Gaskleppie wrote:Dat is het hem nou juist. Je hoort zat verhalen dat een motor schade oploopt door slechte benzine. Dus waar bespaar je eigenlijk op als je gewone witte pomp of octaan 95 tankt?

We hebben hele hoogwaardige motoren en die hebben hoogwaardige benzine nodig.
Een paar jaar geleden was de benzine nog stabiel genoeg om zo maar even 95 te kunnen tanken. Nu is dat wel anders......

Enne, waarom wordt een voordeel alleen gezien als: meer kilometers uit een tank? Dan moet je gewoon een andere auto kopen en de Type R aan de kant laten staan!

Dat is wat BP zegt....Wel dat is dus onjuist...Dat is alles....Als jij 98 wilt tanken moet je dat zeker doen....Maar om nou te zeggen dat 95 'slecht' is....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik merk dagelijks hoe goed de benzine van vandaag de dag is en dat is bagger!
Dus ik weet niet wat je nou bedoeld, maar dit zeg ik uit eigen ervaring, niet omdat BP er een mooi verhaal van maakt.
Lang voor dit soort verhalen naar boven kwamen was ik er al achter wat goede benzine is en wat bagger is.
Joanne is daar dus ook al een keer achter gekomen.....
ITR1689

Post by ITR1689 »

autodre wrote:Maar om nou te zeggen dat 95 'slecht' is....

RON95 is "slecht" als je motor steeds de ontsteking bij moet stellen, omdat de pingelsensor steeds een pingel detecteert. Moderne motoren met hoge compressie doen dat continue....

Dus als je een hoge compressie motor hebt met eventueel vervroegde ontstekingstijdstip, dan is RON98 "beter"....
autodre

Post by autodre »

ITR1689 wrote:

RON95 is "slecht" als je motor steeds de ontsteking bij moet stellen, omdat de pingelsensor steeds een pingel detecteert. Moderne motoren met hoge compressie doen dat continue....

Dus als je een hoge compressie motor hebt met eventueel vervroegde ontstekingstijdstip, dan is RON98 "beter"....

Maar als 98 beter is voor CTR..Waarom staat er dan niet in de handleiding euro98, zoals bijv bij subs en bij bmw's ? Niet om te zeggen dat jullie okingelijk hebben etc. Maar gewoon interesse vraag...
autodre

Post by autodre »

ITR1689 wrote:

Maar als 98 beter is voor CTR..Waarom staat er dan niet in de handleiding euro98, zoals bijv bij subs en bij bmw's ? Gewoon interesse vraag....

Dat s2000 verhaal heb ik trouwens gemist...Maar een S2000 motor is toch heel anders dan die van een CTR...?
mr. X

Post by mr. X »

Of iets beter is, of hij er op kan lopen zijn 2 hele verschillende dingen.

Sub's gaan met hun turbo geblazen blokken veel eerder pingelen en kunnen daarom ook niet op 95 rijden omdat je hiermee je blok aan gort rijdt.

CTR kán 95 hebben... Als ik een CTR zou hebben, gooide ik er never 95 in. Je hebt zo'n auto toch wel een groot deel voor de performance. Waarom dan veel geld neerleggen voor een snelle auto, als je daarna gaat besparen op goedkope benzine...
Gangaran

Post by Gangaran »

Ok wordt steeds duidelijker. En als jullie de voorkeur konden maken tussen V-power of RON98. Ga je voor de premium of gewoon 98 of maak dat wel niet veel uit??
baRt

Post by baRt »

mja, de CRX kreeg altijd 98... tankklepstickertje zegt daar minimaal 97!!!

de EK3, die MAKKELIJK 95 moet kunnen hebben... krijgt altijd 98... die 50 euro per jaar zal me worst wezen, je merkt dat het scheelt... vooral na meerdere tanks achter elkaar 95 te hebben getankt...

de ITR, altijd 98... maar ik heb het idee dat de Total hiero niet bepaald de beste benzine heeft altijd, wellicht dat dat ook iets met mijn problemen te maken heeft (slecht lopen na week stilstaan).

Dat een K20 95 mag hebben toont aan dat Honda gewoon vind dat ze een goed blok hebben ontwikkelt... een 200pk high performance rpm sletje dat op 95 kan lopen, das gewoon super... Maar dat wil niet zeggen dat het er GOED voor is...

elke dag 2 stuks fruit is goed voor je, elke dag 3 stuks fruit zal imho nog wat beter zijn :)
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

Als ik overstap op de H22a met Type S pistons gaat m'n compressie omhoog naar 11.0:1 ... mooi dat ik dan ook voor de Ultimate ga.

De 2.3 trekt de 95 gewoon netjes, maar is natuurlijk geen hoogtoeren/compressie blok. Ik kan trouwens wel het kleine verschil merken als ik 98 er in gooi, het voelt gewoon allemaal stukje soepeler.
mr. X

Post by mr. X »

Gangaran wrote:Ok wordt steeds duidelijker. En als jullie de voorkeur konden maken tussen V-power of RON98. Ga je voor de premium of gewoon 98 of maak dat wel niet veel uit??

V-power is wel een reinigende brandstof. Volgens mij ook wat goedkoper dan 98 ?
En aangezien er minimaal 95 op het klepje staat, zou V-power helemaal niet zo gek zijn. Het is dan wel geen 98. Maar de reinigende werking werd zelfs erkend door de Honda dealer in Tilburg die mij die brandstof aanraadde.

Als het daadwerkelijk iets goedkoper is en dat is belangrijk voor je zou je voor V-power kunnen . Anders gooide ik er gewoon 98 in.
Gangaran

Post by Gangaran »

Ben net even bij mijn dealer geweest. Hij zei een hoger octaangetaal is altijd beter voor de CTR. Maaaarr daarna zei hij wel dat je zo nu en dan 95 moet tanken en dat snapte ik niet. Ik kon niet vragen waarom omdat hij aan de telefoon was en ik had haast. Zou iemand hier meer hierover weten??
mr. X

Post by mr. X »

Dat snap ik niet. Vind het zelfs raar. Maar misschien doelt hij ook op reinigende werking oid. Geen pomp bij vernoemt welke 95? Anders keertje terug bellen :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Moeten? Ik denk eerder dat hij "mag" bedoeld.

CTR kán 95 hebben... Als ik een CTR zou hebben, gooide ik er never 95 in. Je hebt zo'n auto toch wel een groot deel voor de performance. Waarom dan veel geld neerleggen voor een snelle auto, als je daarna gaat besparen op goedkope benzine...

Goede opmerking!
Intey

Post by Intey »

Ik snap hele discussie niet. 98 is gewoon beter klaar uit. Inderdaad, op de benzineklep van mijn Integra staat 98. Op de CTR zou 95 staan, maar zoals was gezegd is dat de minimaal wat er in mag. En ik denk zo van, als je die chip set of turbo of wat dan ook koopt, waarom wordt dan benzine 98 opeens zo duur!? Ik zie vaak in een insturctieboekje dat je 95 mag tanken maar zijn de prestaties niet zelfde zijn als bij 98. Dat zeten ze volgens mij niet in om een lekker dikke instructieboekje van te maken.
Gangaran

Post by Gangaran »

Nou, ben weer even langs de Honda dealer gereden. En idd ze bevestigen dat 98 of V-Power een betere verbranding levert voor je motor. Maaar je moet om de 3 a 4 keren 95 tanken, waarom?? Omdat je motor met 95+ brandstoffen te schraal gaat rijden(CTR tenminste) Je hebt een hogere verbrandingstemperatuur en op de lange termijn kan je je kleppen verbranden. Hij zei dat hij het laatst had met een prelude.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Mooi lulverhaal dat opgaat voor als je op gas rijd, maar verder klopt er geen hol van zn verhaal.

Dealer nr 12037 die er weer eens geen reet van snapt....
Die gaat een K20 R-spec een beetje vergelijken met een prelude motor........ Hopeloze lui. er zijn geen 2 bouten gelijk aan die motoren...
ITR1689

Post by ITR1689 »

Gangaran wrote:Nou, ben weer even langs de Honda dealer gereden. En idd ze bevestigen dat 98 of V-Power een betere verbranding levert voor je motor. Maaar je moet om de 3 a 4 keren 95 tanken, waarom?? Omdat je motor met 95+ brandstoffen te schraal gaat rijden(CTR tenminste) Je hebt een hogere verbrandingstemperatuur en op de lange termijn kan je je kleppen verbranden. Hij zei dat hij het laatst had met een prelude.

Ik zou met dit verhaal naar de Honda importeur gaan en kijken of ze hun dealer status nog behouden...
MPG

Post by MPG »

Helaas bevestigd dit broodje aap verhaal weer eens dat menig dealer niet weet waar men over praat.
Locked