Benzine

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tja, octaan booster gooi je ook altijd eerst in je lege tank en dan gooi je er een tank benzine bovenop. Ik neem altijd maar aan dat het chemisch goed reageerd met elkaar.

Wel een mooie bevestiging van wat we zelf al opgemerkt hebben. De speciale benzines zijn dus wel degelijk speciaal! Ik merk het in ieder geval zeker wel!
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik zelf tank al jaren alleen maar bij de BP.
-=[BLACKA]=-
Posts: 420
Joined: Mon May 16, 2005 7:14 pm

Post by -=[BLACKA]=- »

wilco wrote:Ik zelf tank al jaren alleen maar bij de BP.

Me 2 8)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Kvond het interessant te lezen dat de "speciale" benzines niet dezelfde grond hebben, maw het zijn niet alleen andere additiven...
Kzou eigenlijk na een paar tanks weer op de rollerbank moeten om te kijken of het qua prestaties wat uitmaakt...
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Op een fabrieks standaard NA motor zal het weinig tot niks uithalen.
Zo'n test is al gedaan tussen 2 NA auto's en 2 turbo auto's.
Bij de turbo auto's was er wel een goed verschil te zien in vermogen en koppel.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Er was ook eens zo'n test op de TV.
Die hadden een huis tuin en keuken auto, een wat sportievere auto, en een subaru STI (zoiets was het)

Daarbij hadden ze deze op de rollenbank getest met beide goedkope 95 benzine, duurdere (merk) 95 benzine en v-power zoiets.

Kwam er iig op neer dat bij naarmate de auto sneller werd, je wel degelijk verschil zag in de benzine's.
Dus bij een trage slopel kun je je centen uitsparen en 95 tanken.
Bij een meer vermogende auto is 98 wel degelijk de betere benzine...
Intey
Posts: 141
Joined: Sat Oct 14, 2006 2:14 pm

Post by Intey »

Mooiste was toen ik mijn vroegere auto een VR6 heb getankt in Hongarije met een zogenaamde Schumacher benzine en dat was octaangetal 100 van shell. Je kon namelijk het verschiel wel goed merken. Later heb ik in de Honda Jazz gegooid dat pakte helemaal verkeerd uit, want de auto begon te pingelen en je kon niet harder rijden dan 120 omdat de motor vertoonde rare geluiden. :-)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

slydawg wrote:Op een fabrieks standaard NA motor zal het weinig tot niks uithalen.
Zo'n test is al gedaan tussen 2 NA auto's en 2 turbo auto's.
Bij de turbo auto's was er wel een goed verschil te zien in vermogen en koppel.


Ok dus het is de moeite niet waard in mijn auto?
Intey
Posts: 141
Joined: Sat Oct 14, 2006 2:14 pm

Post by Intey »

98 is zeker waard, of je nou vermogen uithaalt of niet. Loopt beter en soepeler je motor en inwendige vervuiling is beter. Voor die 6-7 cent is het zeker waard, staat niet voor niks op de benzine klep dat je 98 moet tanken. :-)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Bij de CTR dus niet....

Als je je compressie hebt verhoogt, is RON 98 zoiezo een aanrader...

En toen ik in Duitsland was, heb ik ook iets van RON 100+ getankt. Dat verschil voelde ik wel... Ik vond hem lekkerder lopen, makkelijker opgang en redelijk zuinig mee gereden...
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Op mijn benzine klep staat 95.
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Grappig...Wel zou zeggen probeer het...Vind het zelf voor een CTR (op weggebruik zeker) nutteloos. En rij ZEKER NIET zuiniger...Ik heb een onbemande Shell...Daar haal ik euro 95. (goedkoper dan Gulf nog) Euro 98 is zeker 10-12 cent duurder...Nou dan moet je heeeeeel wat zuiniger rijden om het eruit te halen...Maar ik merkte NIKS...Ook qua optrekken/doortrekken niks...

Verder geeft de instructiehandleiding van de CTR euro95 aan...
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

Intey wrote:98 is zeker waard, of je nou vermogen uithaalt of niet. Loopt beter en soepeler je motor en inwendige vervuiling is beter. Voor die 6-7 cent is het zeker waard, staat niet voor niks op de benzine klep dat je 98 moet tanken. :-)


Je hebt een ITR neem ik aan :) ? Daar dus wel, CTR geeft 95 aan
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als er 95 op je tank klepje staat geeft dat de minimale waarde aan.

Jammer genoeg lijkt het er op dat soms de benzine's hier in Nederland niet eens 95 zijn!
Met mijn hoogcompressie motor merk ik dat als geen ander. Bij de ene pomp is 98 geen probleem, bij de andere pomp fik ik met 98 een setje boegies naar zn klote omdat hij er ontiegelijk op detoneerd!
De kwalitiet is in Nederland echt NIET stabiel.

Iedereen die een beetje om zn type R geeft zou 98 moeten tanken!
We hebben het hier over 100pk/liter motoren. Het wordt ondertussen als normaal gezien maar 100pk/l is echt heel bijzonder op straat.
Kijk maar naar het verhaal van Joanne en de S2000. Dat geeft aan wat er gebeurt als je met een 120pk/l motor 95 tankt.....
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ik geloof ook dat er erg veel verschil van keer tot keer in benzine zit. Ik tank álleen maar Total excellence 98 of BP ultimate 98. Echter merk ik dat ik soms gewoon zó bar weinig met een tank rij. Terwijl ik dezelfde rijstijl heb. Niet dat ik overdreven plak op die tank dan...

Had van de Honda garage in Tilburg te horen gekregen dat hij BP nogal 'vet' vond, en raadde mij Esso of Shell V-power aan... :?: :!:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

mr. X wrote:IHad van de Honda garage in Tilburg te horen gekregen dat hij BP nogal 'vet' vond, en raadde mij Esso of Shell V-power aan... :?: :!:

Krijgen we die "zin-en-onzin"-discussie van V-Power weer :roll:
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Dus 98 in een standaard CTR kan geen kwaad, kan alleen maar beter?
Geen nadelen?
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Post by slED9e »

jawel, geld.. ook weer flauw ;)
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik gooide in de CRX VTEC vroeger al RON98, de motor pakte daarmee beter op en draaide gewoon lekkerder.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Spannend tank is bijna leeg.
Kga die tank zo leeg mogelijk rijden :D
Locked