Eindelijk weer strak sturen!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Eindelijk weer strak sturen!
Zooooo, dat had ik toch even een half jaar eerder moeten doen!
Ik reed al een tijd rond met een slechte binnenste stuurkogel. Nou had ik hem al die tijd al op de plank liggen maar omdat er gezegt was dat dit een tijdrovende klus was om te vervangen was ik er nog niet aan toe gekomen.
Achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen maar het verschil is enorm!
Hiervoor kon mn ITR als een pingpong bal tussen de diepe spoorvoorming van menig weg heen en weer springen, nu is dat bijna tot 0 gereduseerd!
Wat een verschil zeg!
Dus als je ook ernstig last hebt van spoorvorming moet je de binnenste stuurkogels eens testen op speling.
Tevens even 4 stoelen en 2 touwtjes erbij gepakt om de sporing af te stellen. Hebben we dat ook maar weer eens gedaan.
Stuurt weer strak allemaal.......
Ik reed al een tijd rond met een slechte binnenste stuurkogel. Nou had ik hem al die tijd al op de plank liggen maar omdat er gezegt was dat dit een tijdrovende klus was om te vervangen was ik er nog niet aan toe gekomen.
Achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen maar het verschil is enorm!
Hiervoor kon mn ITR als een pingpong bal tussen de diepe spoorvoorming van menig weg heen en weer springen, nu is dat bijna tot 0 gereduseerd!
Wat een verschil zeg!
Dus als je ook ernstig last hebt van spoorvorming moet je de binnenste stuurkogels eens testen op speling.
Tevens even 4 stoelen en 2 touwtjes erbij gepakt om de sporing af te stellen. Hebben we dat ook maar weer eens gedaan.
Stuurt weer strak allemaal.......
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Gewoon 2 touuwtjes spannen tussen de stoelpoten. Dan de stoelen zo verschuiven dat de touwtjes evenwijdig langs de auto gespannen staan. Een ITR heeft voor als achter de zelfde spoor breedte dus je kan tov het hart van je velgen de zelfde afstand nemen.
Als de touwtjes bv presies 10cm naast je auto gespannen staan kan je de afstand opmeten aan de voorkant van de velg en aan de achterkant van je velg, beide tov het touwtje. Als de afstand bij beide gelijk is staat dat wiel neutraal, dus zonder toespoor of uitspoor.
Een ITR hoort neutraal te staan dus dat is goed.
Zo kan je elk wiel chacken of hij nog neutraal staat. Na het wisselen van een stuurkogel moest ik dus dat wiel weer recht zetten.
Dat is allemaal gelukt en hij stuurt weer perfect.
Je moet alleen wle een super vlakke vloer hebben, anders gaat het fout.
Ik heb ooit zo eens een Lexus IS200 gedaan incl camber afstelling dmv een waterpas.
Ding had onderstel schade gehad en ik had een draagarm moeten richten om alles weer ok te krijgen.
Na het afstellen van mij is hij nog naar een lazer afstel bank gegaan om de laatste beetjes perfect te krijgen. Bleek dat er bijna niks meer te verbeteren viel! 1 wiel kon nog 0,2 graad verbeterd worden, meer niet.
Als de touwtjes bv presies 10cm naast je auto gespannen staan kan je de afstand opmeten aan de voorkant van de velg en aan de achterkant van je velg, beide tov het touwtje. Als de afstand bij beide gelijk is staat dat wiel neutraal, dus zonder toespoor of uitspoor.
Een ITR hoort neutraal te staan dus dat is goed.
Zo kan je elk wiel chacken of hij nog neutraal staat. Na het wisselen van een stuurkogel moest ik dus dat wiel weer recht zetten.
Dat is allemaal gelukt en hij stuurt weer perfect.
Je moet alleen wle een super vlakke vloer hebben, anders gaat het fout.
Ik heb ooit zo eens een Lexus IS200 gedaan incl camber afstelling dmv een waterpas.
Ding had onderstel schade gehad en ik had een draagarm moeten richten om alles weer ok te krijgen.
Na het afstellen van mij is hij nog naar een lazer afstel bank gegaan om de laatste beetjes perfect te krijgen. Bleek dat er bijna niks meer te verbeteren viel! 1 wiel kon nog 0,2 graad verbeterd worden, meer niet.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Altijd grappig als je dit aan het doen bent. Je moet die bekken eens zien van lui die toe staan te kijken! hahaha
Een auto uitlijnen met touwtjes???? Ik heb ze dit wel eens zien doen op zandvoort. Buiten op de parkeeplaats, gewoon touwtjes spannen en uitlijnen. Spiegeltje, waterpas, steuntjes en touwtjes. Meer hadden die Italianen niet nodig om een Maserati bargetta uit te lijnen. En rondetijden dat dat ding neer zette!!! :-0
Een auto uitlijnen met touwtjes???? Ik heb ze dit wel eens zien doen op zandvoort. Buiten op de parkeeplaats, gewoon touwtjes spannen en uitlijnen. Spiegeltje, waterpas, steuntjes en touwtjes. Meer hadden die Italianen niet nodig om een Maserati bargetta uit te lijnen. En rondetijden dat dat ding neer zette!!! :-0
Gaskleppie wrote:Altijd grappig als je dit aan het doen bent. Je moet die bekken eens zien van lui die toe staan te kijken! hahaha
Een auto uitlijnen met touwtjes???? Ik heb ze dit wel eens zien doen op zandvoort. Buiten op de parkeeplaats, gewoon touwtjes spannen en uitlijnen. Spiegeltje, waterpas, steuntjes en touwtjes. Meer hadden die Italianen niet nodig om een Maserati bargetta uit te lijnen. En rondetijden dat dat ding neer zette!!! :-0
Ik heb deze manier ook een keer toegepast bij vervangen van een stuurhuis, thuis in de schuur. Om hem in de basis een beetje goed te krijgen, gaat dat perfect.
Ik weet ook dat bij meerdere rallyteams de autos op deze manier de sporing wordt afgesteld....
Simpel maar doeltreffend :wink:
Gaskleppie wrote:Gewoon 2 touuwtjes spannen tussen de stoelpoten. Dan de stoelen zo verschuiven dat de touwtjes evenwijdig langs de auto gespannen staan. Een ITR heeft voor als achter de zelfde spoor breedte dus je kan tov het hart van je velgen de zelfde afstand nemen.
Als de touwtjes bv presies 10cm naast je auto gespannen staan kan je de afstand opmeten aan de voorkant van de velg en aan de achterkant van je velg, beide tov het touwtje. Als de afstand bij beide gelijk is staat dat wiel neutraal, dus zonder toespoor of uitspoor.
Een ITR hoort neutraal te staan dus dat is goed.
Zo kan je elk wiel chacken of hij nog neutraal staat. Na het wisselen van een stuurkogel moest ik dus dat wiel weer recht zetten.
Dat is allemaal gelukt en hij stuurt weer perfect.
Je moet alleen wle een super vlakke vloer hebben, anders gaat het fout.
Ik heb ooit zo eens een Lexus IS200 gedaan incl camber afstelling dmv een waterpas.
Ding had onderstel schade gehad en ik had een draagarm moeten richten om alles weer ok te krijgen.
Na het afstellen van mij is hij nog naar een lazer afstel bank gegaan om de laatste beetjes perfect te krijgen. Bleek dat er bijna niks meer te verbeteren viel! 1 wiel kon nog 0,2 graad verbeterd worden, meer niet.
Knap.
Ik wou dat ik een vlakke vloer had met de nodige ruimte rondom. :-?
AccordTypeaRd wrote:ITR897 wrote:Knap.
Ik wou dat ik een vlakke vloer had met de nodige ruimte rondom. :-?
Misschien iets voor een uitlijnmeeting?
Ja, maar dan moet ik eerst lid worden.

@Gaskleppie: Dus 4 stoelen en 2 touwtjes. Maar dan moet je nog steeds onder je auto kunnen om het zaakje bij te regelen. Verbeter me als ik mis ben.
Hoe doe je dat dan? De hele boel afbreken, opkrikken, bijregelen, terug opbouwen en opnieuw uitmeten? Of kan je er zo aan?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Als je de borg moeren alvast los zet voor je begint kan het als hij op de grond staat.
Als hij dan helemaal perfect uitgelijnd staat krik je hem weer op en zet je alles weer vast. Dan nog 1 keer checken of het allemaal nog steeds klopt en dan kan je rijden.
Ik hoefde dit keer maar 1 wiel bij te stellen dus ging het vrij vlot. Soms is het meer werk.
Als hij dan helemaal perfect uitgelijnd staat krik je hem weer op en zet je alles weer vast. Dan nog 1 keer checken of het allemaal nog steeds klopt en dan kan je rijden.
Ik hoefde dit keer maar 1 wiel bij te stellen dus ging het vrij vlot. Soms is het meer werk.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm