Eindelijk weer strak sturen!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gaskleppie

Eindelijk weer strak sturen!

Post by Gaskleppie »

Zooooo, dat had ik toch even een half jaar eerder moeten doen!
Ik reed al een tijd rond met een slechte binnenste stuurkogel. Nou had ik hem al die tijd al op de plank liggen maar omdat er gezegt was dat dit een tijdrovende klus was om te vervangen was ik er nog niet aan toe gekomen.

Achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen maar het verschil is enorm!
Hiervoor kon mn ITR als een pingpong bal tussen de diepe spoorvoorming van menig weg heen en weer springen, nu is dat bijna tot 0 gereduseerd!

Wat een verschil zeg!

Dus als je ook ernstig last hebt van spoorvorming moet je de binnenste stuurkogels eens testen op speling.

Tevens even 4 stoelen en 2 touwtjes erbij gepakt om de sporing af te stellen. Hebben we dat ook maar weer eens gedaan.
Stuurt weer strak allemaal.......
roblom

Post by roblom »

Houtje touwtje......

waarom niet gewoon ff langs een uitlijnbank?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als ik het binnen een kwartiertje zelf kan doen, waarom dan een ander het laten doen?
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Gaskleppie wrote:Als ik het binnen een kwartiertje zelf kan doen, waarom dan een ander het laten doen?

Daar heb je een punt.
Maar euh, 4 stoelen, 2 touwtjes en één kwartier. Leg eens uit?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Gewoon 2 touuwtjes spannen tussen de stoelpoten. Dan de stoelen zo verschuiven dat de touwtjes evenwijdig langs de auto gespannen staan. Een ITR heeft voor als achter de zelfde spoor breedte dus je kan tov het hart van je velgen de zelfde afstand nemen.
Als de touwtjes bv presies 10cm naast je auto gespannen staan kan je de afstand opmeten aan de voorkant van de velg en aan de achterkant van je velg, beide tov het touwtje. Als de afstand bij beide gelijk is staat dat wiel neutraal, dus zonder toespoor of uitspoor.
Een ITR hoort neutraal te staan dus dat is goed.
Zo kan je elk wiel chacken of hij nog neutraal staat. Na het wisselen van een stuurkogel moest ik dus dat wiel weer recht zetten.

Dat is allemaal gelukt en hij stuurt weer perfect.

Je moet alleen wle een super vlakke vloer hebben, anders gaat het fout.

Ik heb ooit zo eens een Lexus IS200 gedaan incl camber afstelling dmv een waterpas.
Ding had onderstel schade gehad en ik had een draagarm moeten richten om alles weer ok te krijgen.
Na het afstellen van mij is hij nog naar een lazer afstel bank gegaan om de laatste beetjes perfect te krijgen. Bleek dat er bijna niks meer te verbeteren viel! 1 wiel kon nog 0,2 graad verbeterd worden, meer niet.
baRt

Post by baRt »

binnenste stuurkogels... waar denk ik aan (kan het me ff niet visualiseren)...

je hebt de stuurstang, met de spoorstangetjes op het eind... je hebt de onderste draagarmen met een kogel aan de onderkant van het fusee... mmmm... nee... vertel :p

(ja sorry, maandagochtend he)
HondArd

Post by HondArd »

Goed bezig Frank! :thumbs:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Altijd grappig als je dit aan het doen bent. Je moet die bekken eens zien van lui die toe staan te kijken! hahaha

Een auto uitlijnen met touwtjes???? Ik heb ze dit wel eens zien doen op zandvoort. Buiten op de parkeeplaats, gewoon touwtjes spannen en uitlijnen. Spiegeltje, waterpas, steuntjes en touwtjes. Meer hadden die Italianen niet nodig om een Maserati bargetta uit te lijnen. En rondetijden dat dat ding neer zette!!! :-0
BugsM

Post by BugsM »

Gaskleppie wrote:Altijd grappig als je dit aan het doen bent. Je moet die bekken eens zien van lui die toe staan te kijken! hahaha

Een auto uitlijnen met touwtjes???? Ik heb ze dit wel eens zien doen op zandvoort. Buiten op de parkeeplaats, gewoon touwtjes spannen en uitlijnen. Spiegeltje, waterpas, steuntjes en touwtjes. Meer hadden die Italianen niet nodig om een Maserati bargetta uit te lijnen. En rondetijden dat dat ding neer zette!!! :-0

Ik heb deze manier ook een keer toegepast bij vervangen van een stuurhuis, thuis in de schuur. Om hem in de basis een beetje goed te krijgen, gaat dat perfect.
Ik weet ook dat bij meerdere rallyteams de autos op deze manier de sporing wordt afgesteld....
Simpel maar doeltreffend :wink:
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Gaskleppie wrote:Gewoon 2 touuwtjes spannen tussen de stoelpoten. Dan de stoelen zo verschuiven dat de touwtjes evenwijdig langs de auto gespannen staan. Een ITR heeft voor als achter de zelfde spoor breedte dus je kan tov het hart van je velgen de zelfde afstand nemen.
Als de touwtjes bv presies 10cm naast je auto gespannen staan kan je de afstand opmeten aan de voorkant van de velg en aan de achterkant van je velg, beide tov het touwtje. Als de afstand bij beide gelijk is staat dat wiel neutraal, dus zonder toespoor of uitspoor.
Een ITR hoort neutraal te staan dus dat is goed.
Zo kan je elk wiel chacken of hij nog neutraal staat. Na het wisselen van een stuurkogel moest ik dus dat wiel weer recht zetten.

Dat is allemaal gelukt en hij stuurt weer perfect.

Je moet alleen wle een super vlakke vloer hebben, anders gaat het fout.

Ik heb ooit zo eens een Lexus IS200 gedaan incl camber afstelling dmv een waterpas.
Ding had onderstel schade gehad en ik had een draagarm moeten richten om alles weer ok te krijgen.
Na het afstellen van mij is hij nog naar een lazer afstel bank gegaan om de laatste beetjes perfect te krijgen. Bleek dat er bijna niks meer te verbeteren viel! 1 wiel kon nog 0,2 graad verbeterd worden, meer niet.

Knap.
Ik wou dat ik een vlakke vloer had met de nodige ruimte rondom. :-?
HondArd

Post by HondArd »

ITR897 wrote:Knap.

Misschien iets voor een uitlijnmeeting?
wilco

Post by wilco »

Dat zoiets kleins zoveel positiefs kan geven , super!!
JDMTEG

Post by JDMTEG »

AccordTypeaRd wrote:
ITR897 wrote:Knap.

Misschien iets voor een uitlijnmeeting?

Ja, maar dan moet ik eerst lid worden. :D Gebeurt nog wel eens. Misschien met nieuwjaar.

@Gaskleppie: Dus 4 stoelen en 2 touwtjes. Maar dan moet je nog steeds onder je auto kunnen om het zaakje bij te regelen. Verbeter me als ik mis ben.
Hoe doe je dat dan? De hele boel afbreken, opkrikken, bijregelen, terug opbouwen en opnieuw uitmeten? Of kan je er zo aan?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als je de borg moeren alvast los zet voor je begint kan het als hij op de grond staat.
Als hij dan helemaal perfect uitgelijnd staat krik je hem weer op en zet je alles weer vast. Dan nog 1 keer checken of het allemaal nog steeds klopt en dan kan je rijden.

Ik hoefde dit keer maar 1 wiel bij te stellen dus ging het vrij vlot. Soms is het meer werk.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Ok. Snap em.
RedSun

Post by RedSun »

Goddamn lol netjes hoor!!!

Gaskleppie's uitlijnservice, klaar terwijl u wacht u kunt alleen niet zitten in de koffiehoek want we hebben de stoelen nodig. :lol:
Nana korobi ya oki
Jo&

Post by Jo& »

Hahahaha
roblom

Post by roblom »

Gaskleppie wrote:Als ik het binnen een kwartiertje zelf kan doen, waarom dan een ander het laten doen?

Wij lijnden onze crossauto ook zo uit, maar dat was meer omdat hij na een cros weer opnieuw afgesteld moest worden.
Maar als jij dat in een kwartiertje red vind ik het knap :D
Martin.O

Post by Martin.O »

ik voel een uitlijndag aankomen met frank in een overal en iedereen zijn eigen stoelen meenemen
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Wie neemt de vlakke vloer mee?

Jij Martin? Volgens mij sloop jij wel vaker ergens een vlakke vloer uit.
Locked