Wilco ITR #1150

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
slydawg

Post by slydawg »

ITR1689 wrote:Ik gebruik al een paar jaartjes DOT 5.1. De auto kwam af fabriek met DOT4.

Merk je verschil tussen deze 2?
wilco

Post by wilco »

Verschil merk je niet maar het gaat om het kookpunt.

DOT 3= Droog kookpunt 240 Graden & Nat kookpunt 151 Graden
DOT 4= Droog kookpunt 245 Graden & Nat kookpunt 158 Graden
DOT 5.1= Droog kookpunt 272 Graden & Nat kookpunt 185 Graden
Motul RBF600 super DOT 4= Droog kookpunt 312 Graden & Nat kookpunt 216 Graden
mr. X

Post by mr. X »

Wat is het verschil word er bedoelt met droog en nat :?:
wilco

Post by wilco »

Remvloeistoffen hebben de eigenschap om vocht op te nemen , bij nieuwe heb je het meest droge vloeistof , naar mate het ouder word kan het vochtiger worden .
Daarom is het verversen van remvloeistof bij circuit gebruik wel vaker noodzakelijk want je wilt niet dat je iets oudere remvloeistof eerder aan de kook is op het circuit , remt niet zo best meer.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik heb ergens gelezen dat DOT5.1 langer meegaat dan DOT4 of super DOT4 omdat ie langzamer vocht opneemt.
Ik ververs mijn remvloeistof 1 keer per 4 jaar ipv. 1 keer per 2 jaar zoiets.
boikel

Post by boikel »

Bij hoeveel procent water in je remvloeistof moet je het dan ongeveer vervangen?

Heb op mijn werk een apparaat staan om %water in olie te bepalen, misschien eens interressant om te testen.
HondArd

Post by HondArd »

boikel wrote:Heb op mijn werk een apparaat staan om %water in olie te bepalen, misschien eens interressant om te testen.

Een KF titrator zeker? Erg slim. Ik ga (samen met iemand die er meer verstand van heeft) binnenkort ook m'n remvloeistof vervangen. Niet verkeerd om dan ook het watergehalte van de oude vloeistof te bepalen.
roblom

Post by roblom »

boikel wrote:Bij hoeveel procent water in je remvloeistof moet je het dan ongeveer vervangen?

Heb op mijn werk een apparaat staan om %water in olie te bepalen, misschien eens interressant om te testen.

Jammer in dit geval alleen dat het remvloeistof is en geen remolie.

Meer info over remvloeistof
boikel

Post by boikel »

Een KF titrator zeker

Jep, alleen wordt Karel bijna niet gebruikt. Dus als iemand zijn remvloeistof eens wil testen kan ik dat best eens doen in de stille uurtjes.
boikel

Post by boikel »

roblom wrote:Jammer in dit geval alleen dat het remvloeistof is en geen remolie.

Zal straks eens in de voorschiften kijken of remvloeistof kan, volgens mij wel. Heb het in het verleden dacht ik al vaker gedaan.

update: Net een testje gedaan met verse remvloeistof (uit patrol) en hieruit kwam een percentage van 0.06% water. Zal morgen wat testen uit mijn andere auto (Seat Terra 8) )met tig jaar oude vloeistof.
HondArd

Post by HondArd »

boikel wrote:
Een KF titrator zeker

Jep, alleen wordt Karel bijna niet gebruikt. Dus als iemand zijn remvloeistof eens wil testen kan ik dat best eens doen in de stille uurtjes.

Zo'n apparaat heb ik ook op mijn werk. Ik hou me dus ook aanbevolen voor analyses.
wilco

Post by wilco »

Vandaag een dagje prestatieverlof gehad :shock: :wink: , en heb de Hondata heatshield geplaatst en een 2de olietemperatuursensor bij geplaatst in de sandwichblok bij het oliefilter.

Ik had er al 1 in mijn carterpan , maar ;

Wilco wrote:Ik heb nu zo'n verloopplugje van messing , deze zit in een M12 moer gedraaid op de carterpan , die M12 moer zit gelast op de carterpan.

Maar omdat die sensor veel te kleine draad heeft voor de M12 moer moest ik de Autometer messing verloopplugje gebruiken.Die schroef je dan in de M12 moer en in dat verloopplugje zit de olietemperatuursensor , maar dat verloopplugje is net zo lang als de sensor dus de olie komt niet rechtstreeks bij de sensor, eerst moet het verloopplugje opwarmen en die geeft het door aan de sensor , dus je hebt nooit en zuivere meting.

Wel is deze meting goed voor het warmrijden van de olie want als hij nu 80C aan geeft dan zal het ook echt 80C zijn of iets warmer.
Maar bij vluchtige verwarming van veelvuldig in de hoge toeren rijden (circuit) zal het te lang duren voordat het plugje zijn warmte afgeeft aan de sensor.
Daarom plaats ik er 1 tje bij in die ring en maak er een schakelaar tussen waardoor ik op het circuit tussen hun kan switchen, carterpanolietemperatuur of temperatuur na de warmtewisselaar.

Ik had liever en kleinere moer gelast gehad op de carterpan maar TCC heeft er een te groot gat in carterpan geboord waardoor er een M12 moer opgelast moest worden om het gat te dichten of ik had een nieuwe carterpan moeten kopen.

Dus ik heb daar een sensor in geplaatst en , als ik nu schakel tussen beide sensoren dan zit er toch een hoop verschil in de olietemperatuur.
Als ik die temperatuur aflees bij de sandwichring dan heb ik daar 90 Graden staan en bij de carterpan ruim 75 Graden.
En bij stevig rijden had ik op de sandwichring net 110 Graden staan en in de carterpan 90 á 95 Graden .
Dus die sensor in de carterpan duurt toch veel langer wanneer deze opgewarmt word.
mr. X

Post by mr. X »

Eigenlijk moet je deze 2 waarden kunnen samenvoegen zodat hij het gemiddelde neemt op één sensor :wink:
Maar je olie zal nog echt wel een stukje warmer zijn daar waar hij bijv. tegen de onderkant van de zuigers word gespoten. Maar die sensoren zijn een goede indicatie...

Word de carter temp. ooit gelijk aan die van de oliefilter ring?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Mijn ervaringen met die sesoren is juist andersom. De olie in het carter is juist heter dan in de oliering. Dit door de koelende werking van de warmte wisselaar/oliekoeler.

Je geeft het zelf al aan dat de plaatsing van de sensor in het carter verre van ideaal zit. Dit zal de reden dan ook zijn.
wilco

Post by wilco »

Ik moet in de carter eigenlijk een centimeter langere sensor hebben, dan zit de punt goed in de olie (maar die bestaat bij Autometer niet), maar je kunt nu goed zien dat het toch vrij nauwkeurig komt met het plaatsten van sensoren.

Wel hou ik de cartertemperatuur aan voor het warmrijden , dan weet ik 100% zeker dat de olie goed op bedrijfstemperatuur is.
mr. X

Post by mr. X »

TCC zei dat ja bij 80 graden olie temp (ik heb de oliefilter sensor) vol gas mag geven. Maar omdat dat ding dan nog altijd stijgt hou ik liever 90 á 100 graden aan
wilco

Post by wilco »

Mini update(je)

Vandaag vanuit de UK een katvervanger binnen gekregen voor mijn OEM header 2,25"Inch.
Omdat de Buddy Club uitlaat nog een gedeelte richting voorkant auto kan (uitlaat voor Japanse markt / katalysator) heb ik nu een katvervanger in delen met zelfs een aansluiting voor de JDM heatsensor of aftermarket EGT.

Originele lengte;
Image

In 3 delen;
Image
Image

JDM lengte , waarschijnlijk kan op deze lengte mijn Buddy Club uitlaat meer naar de voorkant auto;
Image
mr. X

Post by mr. X »

Cool! Zal een bulk herrie maken.
Zeker als je dadelijk nog een spruitje erbij hebt :D

:thumbs:
wilco

Post by wilco »

Met een andere spruit komt er ook een andere katvervanger omdat deze een 2,25"inch aansluiting heeft en de bedoeling is te gaan naar een 2,5"inch collector.

En ik hoop niet dat de BC Spec III erg veel herrie meer zal maken...een waarschuwing op de Ring zegt al genoeg over het geluid.
mr. X

Post by mr. X »

Oh, verkeerd gelezen. Dacht dat hij al 2.5 inch was.

Zijn ze op de ring ook streng qua geluid? Zolder was mijn CAI zelfs teveel. (std uitlaat)
Locked