Onderhoud topic

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
mr. X

Onderhoud topic

Post by mr. X »

Heb nu eindelijk vakantie vandaar dat ik tijd heb om te sleutelen aan de auto.
Heb mn remblokken er voor uit gehaald om even te controleren. Was echter fanatiek en heb nog wat dingen meer los gehaald :-)

Image

Nu veel er af is, nog dingen die ik nu mooi zou kunnen meenemen?
Zit er zelf aan te denken de remklauwen ook wat op te frissen (/reviseren) + natuurlijk alles in de wielkuip schoon te maken en daar waar nodig alles opnieuw invetten.

Nog een ding. Zijn alle B-serie blokken nou uitwisselbaar qua onderdelen? Zou bijv. een B20 blok op de itr bak en kop passen? Weet wel dat ze dit doen met een B20 (onderblok) en B16A2 (kop) oftewel frankenstein combo.
Heeft een B20 blok ook een open-deck? Want er werd toch als richtlijn gegeven dat je niet meer dan 40% boven de fabrieks output moet komen om het nog 'safe' te houden. Het B20 blok uit de CR-V produceert namelijk 146 pk. 40% daarboven = 204 PK. Als dat zo is, is het niet echt interessant als toepassing in de itr. En zou hij die toeren kunnen draaien aangezien een CR-V nog geen 7k draaid.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja, het past mits je wat truukjes uithaalt.
Je zal een oliecatch can systeem moeten maken, een CRV heeft dat niet. Verder moet er een olie leiding naar de kop gebracht worden om je Vtec te laten werken. (de B20 heeft dat oliekanaal niet)

Je zal idd met je toeren moeten uitkijken. Meer dan 8000 kan echt NIET hebben. Plus dat je compressie niet echt heel hoog zal zijn in deze combo. Iets van 10,2:1 volgens mij met een B18 kop erop.

Maar het kan allemaal wel.
Ik heb er al eens 1 gebouwd, maar die had wel gelijk andere drijfstangen, zuigers etc.
Die draaide wel 9K
Katana

Post by Katana »

Goed bezig man! Hoe zien je remblokken eruit? :-)

Kan je deze set van Golden Eagle toch voor gebruiken om olie naar je kop te brengen voor het VTEC?

Golden Eagle VTEC Conversion Kit
Image
HondArd

Post by HondArd »

Lekker bezig Maarten :thumbs:
mr. X

Post by mr. X »

@ Gaskleppie
Okee, kwam ineens in me op. en vroeg me dus af hoe het zat met de toeren ed. Dus dit kost, als je het goed doet, meer dan een b18. Levert het iets op? Je zei dat je er een had gemaakt, hoe liep dat?
Door de lage compressie zou zo'n combo meer iets zijn voor FI, of is het daar weer niet sterk genoeg voor?

@ AYUOKU Die conversion kit had ik al gevonden :-)

@ Ard Maarten :wink:
HondArd

Post by HondArd »

:o ops:
Progger

Post by Progger »

Wat is de bedoeling van de ombouw? Atmosferisch blijven of turbo? De B18 blok is beter voor hogere toeren (oliekanalen zijn anders en de pomp is ook een specialeke) natuurlijk heb je met zo een 2 liter meer koppel onderin maar of dit dan de moeite is vraag ik me af.
mr. X

Post by mr. X »

Nee, de integra niet blazen...

Heb echter wel andere ideeen. Heb nu momenteel een corsa B voor dagelijks gebruik :o ops: maar die gaat snel weg, en wil een EG of EK daarvoor terug kopen (nog even afwegen) en daarin een b20/b16 combo, of wat anders, hangen.
Ben daar nu al langer naar op zoek/info aan het verzamelen, want een witte vind je niet zo snel.
Maar toen kwam ik dus op het idee dat, als de B blokken uitwisselbaar zijn, de B20 ook in de ITR zou kunnen... gewoon een wild idee :-)
Progger

Post by Progger »

Ben ook op zoek naar een witte EG moeilijk te vinden. Veel geluk.
mr. X

Post by mr. X »

Weet er een te staan. Staat hier achtelijk dicht bij aangezien ik stad en land ervoor zou afrijden. Vraagt er naar mijn mening alleen wel veel voor. 2000 Euro en hij wou voor de corsa 600 terug geven terwijl hij er beter uitzag dan de EG (maargoed, snap het wel is natuurlijk geen honda :-)). Vond dat ik teveel moest bijleggen.

Hier stond hij, was alleen wel al maand geleden dat ik met hem heb gesproken
www.vughterpoortauto.nl
Progger

Post by Progger »

Ik ben er al tegenkomen voor 1000 en minder maar ja ik was niet snel genoeg. 2000 is inderdaad way to much. Geduld is hier de boodschap.
mr. X

Post by mr. X »

Klopt, ik heb ook niets te klagen. Hoef niet te fietsen dus mij hoor je niet :wink:

Mij gaat het puur om de auto, liefst zo goedkoop mogelijk maar natuurlijk wel wit. Blok komt er toch een andere in, dus afgetrapt is geen punt :-) En uiterlijk wil ik er ook nog wel wat aan doen dus perfect hoeft hij niet te zijn.

Vriend van me heeft er gisteren een gekocht voor 750 euro. Was echter rood en had roest op de achterschermen, dakrubbers lekken, voorbumper gescheurd maar liep netjes.
Progger

Post by Progger »

Ben volledig van dezelfde mening.
Katana

Post by Katana »

Deze staan op marktplaats:

5438741913 1992 automaat 1100,-

5443119813 1994 1700,-

5234092913 1993 1650,-

Op de Viavia staan er ook drie van ongeveer dezelfde prijs.
mr. X

Post by mr. X »

Stiekem gaat mijn voorkeur uit naar de EK omdat het een nieuwere auto is, en omdat 2 vrienden al een EG hebben. Voor base-line om te tunen weet ik niet welke beter is...
EK met B18B blok en nette EK9 bumpers is ook wel stoer :-)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

B18B is niet cool.....
mr. X

Post by mr. X »

@ Frans

Naar die laatste ben ik gaan kijken. Is een 1.3 carb motortje :-?
Liep niet erg lekker en had véél werk. Zijschermen waren overgespoten, je zag nog plekken waar ze hadden zitten schuren met schuur pappier. Achterklep idem, roest begon daar alweer. Motorkap was andere kleur. en liep niet erg lekker... en prijs vééls te veel en hij wou hem niet voor minder weg doen.
Plus het is een of andere rare motor zaak :-? en deze was van zijn vrouw maar ging nu de verkoop in. Vond het een rare kerel met een raar verhaal
mr. X

Post by mr. X »

b18b niet? Vind de nostalgie dat hij standaard 185 pk haalt uit een 1.6je zo cool
Katana

Post by Katana »

Klinkt een beetje vaag inderdaad, moet je het maar niet doen.

Ik vind een auto met een meganisch defect (zelden bij Honda) een betere koop als een auto met roest :( Blijf je mee aan de gang

Goed EK verder zoeken dus :-)
Progger

Post by Progger »

Wij halen 220 pk uit een B16A1 blok met een B18C5 cilinderkop.
Andere nokkenassen VTEC is weg en throttle bodies + MBE fuel injection.
Locked