Oilcatch can
Oil catch can is nodig om de dampen die via je zuigers in de carterruimte komen af te zuigen anders onstaat er in de carterruimte een overdruk zeker met turbogeladen motoren.
Die afgezogen gassen bevatten oliedampen (vettige boel) aangezien nu bij een originele wagen deze zaken terug in de inlaat komen (dit is nodig voor het milieu) passeren deze het inlaattraject welke achter een tijdje volledig vol hangt met zwarte troep.
Met de oilcatch can probeer je het "vuile" gasmengsel te ontbinden in lucht en alle andere vettige troep. De can "catcht" dus de olie en laat de lucht passeren.
Hiermee kan je op lange termijn detonatie vermijden (opbouw van olie resten die verharden en daarna bij hete motoren beginnen te gloeien zoals kool)
Nu kan je die catch can verbinden met de atmosferische druk maar dit is niet aangewezen, het blijkt uit studies dat het beter is een lichte onderdruk in de carterpan te hebben.
Daarom moet je deze can dus terug verbinden met inlaat aanzuig traject met dit verschil als alles werkt naar behoren dat de lucht dan "proper" is.
Die afgezogen gassen bevatten oliedampen (vettige boel) aangezien nu bij een originele wagen deze zaken terug in de inlaat komen (dit is nodig voor het milieu) passeren deze het inlaattraject welke achter een tijdje volledig vol hangt met zwarte troep.
Met de oilcatch can probeer je het "vuile" gasmengsel te ontbinden in lucht en alle andere vettige troep. De can "catcht" dus de olie en laat de lucht passeren.
Hiermee kan je op lange termijn detonatie vermijden (opbouw van olie resten die verharden en daarna bij hete motoren beginnen te gloeien zoals kool)
Nu kan je die catch can verbinden met de atmosferische druk maar dit is niet aangewezen, het blijkt uit studies dat het beter is een lichte onderdruk in de carterpan te hebben.
Daarom moet je deze can dus terug verbinden met inlaat aanzuig traject met dit verschil als alles werkt naar behoren dat de lucht dan "proper" is.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Juist!
En daarom zetten sommige lui met de flow mee een buisje in de uitlaat om zuigkracht op te wekken. Daarmee kan je dus onderdruk creeren in je carter zonder het in je inlaat te hoeven gooien.
Dat is wat voor X! Die heeft zo'n olieverbruik dat die damp mooie na verbranding geeft in de uitlaat. Staat wel stoer om zwaar vlammend de hoek om te komen!

En daarom zetten sommige lui met de flow mee een buisje in de uitlaat om zuigkracht op te wekken. Daarmee kan je dus onderdruk creeren in je carter zonder het in je inlaat te hoeven gooien.
Dat is wat voor X! Die heeft zo'n olieverbruik dat die damp mooie na verbranding geeft in de uitlaat. Staat wel stoer om zwaar vlammend de hoek om te komen!

Zo ver had ik nog niet gedacht. Trouwens op de kleppendeksel zie ook twee buisjes gaan naar die carterontluchting. Als je kijkt naar het handboek wordt de lucht langs daar aangezogen om zo to in de carter te gaan. Dus zeker een luchtfilter hierop plaatsen anders zuig je rotzooi mee indien je het gewoon laat openliggen.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Als je kijkt naar het handboek wordt de lucht langs daar aangezogen om zo to in de carter te gaan. Dus zeker een luchtfilter hierop plaatsen anders zuig je rotzooi mee indien je het gewoon laat openliggen.
Dat verhaal klopt alleen bij verse motoren en non boosted aplicaties.
Bij boost heb je zo veel carterdruk dat het echt overal alleen maar naar buiten gaat. Sommige lui in de states hebben dit eens goed getest.
Gaskleppie wrote:Als je kijkt naar het handboek wordt de lucht langs daar aangezogen om zo to in de carter te gaan. Dus zeker een luchtfilter hierop plaatsen anders zuig je rotzooi mee indien je het gewoon laat openliggen.
Dat verhaal klopt alleen bij verse motoren en non boosted aplicaties.
Bij boost heb je zo veel carterdruk dat het echt overal alleen maar naar buiten gaat. Sommige lui in de states hebben dit eens goed getest.
Precies en bij niet verse motoren, zoals b16's gaat de druk ook weg via de aansluiting op de deksel naar de aanzuigbuis. Gevolg: Gaskleppie vies en vet of een vet carterfiltertje aan je deksel...
even back from the dead...
ik loop te denken aan carter ontluchting endyn style, dus via de achterkant van het blok, ipv vanaf het kleppendeksel.
echter: kun je de ontluchting op het deksel dan compleet verwijderen, of blijft deze nodig? als ik kijk naar de flow van de gassen door het blok, lijkt het me helaas nog steeds nodig, maar wellicht dat er genoeg weggehaald wordt door de endyn setup en het dus niet meer nodig is?
iemand ideeen hierover (Frank bv, want jij wilt volgens mij ook je setup aanpassen?)
ik loop te denken aan carter ontluchting endyn style, dus via de achterkant van het blok, ipv vanaf het kleppendeksel.
echter: kun je de ontluchting op het deksel dan compleet verwijderen, of blijft deze nodig? als ik kijk naar de flow van de gassen door het blok, lijkt het me helaas nog steeds nodig, maar wellicht dat er genoeg weggehaald wordt door de endyn setup en het dus niet meer nodig is?
iemand ideeen hierover (Frank bv, want jij wilt volgens mij ook je setup aanpassen?)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
neuh, dan is een slangetje wat direct naar beneden afbuigt minder opzichtig...
die kan dan ook naar de breather tank toe...
maar ik heb misschien wel een mooie optie voor het deksel (moet alleen nog een alu lasser vinden) en dat hoekje/fitting helemaal eruit slijpen en recht maken was dan een mooie optie geweest...
maar ik ga hier ff op jouw inzicht af
die kan dan ook naar de breather tank toe...
maar ik heb misschien wel een mooie optie voor het deksel (moet alleen nog een alu lasser vinden) en dat hoekje/fitting helemaal eruit slijpen en recht maken was dan een mooie optie geweest...
maar ik ga hier ff op jouw inzicht af

Ik heb het gevoel dat mensen niet exact weten wat ze aan het doen zijn........
Je moet je werkplaatshandboek echt goed bestuderen om te snappen waar je de catchcan moet aansluiten.
Mijn conclusie is: je hebt helemaal geen catchcan nodig....(bij een stock motor dan... niet eentje die 1 liter olie per 100 km eruit spuugt. hehehe)
Martin.O heeft ook wat research gedaan, begreep ik.
Je moet je werkplaatshandboek echt goed bestuderen om te snappen waar je de catchcan moet aansluiten.
Mijn conclusie is: je hebt helemaal geen catchcan nodig....(bij een stock motor dan... niet eentje die 1 liter olie per 100 km eruit spuugt. hehehe)
Martin.O heeft ook wat research gedaan, begreep ik.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Juist! Het is helemaal geen moeilijke theorie die er achter zit en als je olietroep in je intake wilt voorkomen is dat makkelijk aan te passen.
Als het op een stock block geen zin zou hebben, waarom zie je dan bij vele motoren zo'n mooi oliespoor vanaf de aanzuigslang aansluiting richting de gasklep lopen? echt niet omdat het systeem nou zo perfect is!
Als het op een stock block geen zin zou hebben, waarom zie je dan bij vele motoren zo'n mooi oliespoor vanaf de aanzuigslang aansluiting richting de gasklep lopen? echt niet omdat het systeem nou zo perfect is!
Als er olie op je gaskleppie zit, dan is er iets mis. Dat is niet de normale flow van de blowby gassen. Er hoort alleen maar frisse lucht in de kleppendeksel te gaan.
Ik vind het aanpassen wel zinvol, maar niet zo'n lege catchcan. Dat vangt echt niet genoeg op. Bovendien zijn het uitlaatgassen die uit de carterventilatie komen, en die wil ik helemaal niet in mijn inlaattraject hebben, ook niet met een catchcan ertussen.
Ik vind het aanpassen wel zinvol, maar niet zo'n lege catchcan. Dat vangt echt niet genoeg op. Bovendien zijn het uitlaatgassen die uit de carterventilatie komen, en die wil ik helemaal niet in mijn inlaattraject hebben, ook niet met een catchcan ertussen.
ook op stock blok heeft zoiets nut, vooral als je er later nog aan wilt gaan tunen! dan heb je dat vast gehad.
En stock blok geen zooi naar de gasklep? Moet jij bij de oh-zo-geweldige b16a blokjes maar eens gaan kijken! OOK de schone blokjes.
Tuurlijk hebben dit soort mods WEINIG nut, dat geldt voor vrijwel alle mods: afzonderlijk boeit het allemaal weinig.
Ik ga de endyn manier proberen, met een extra aanvoer vanaf het deksel... baadt het niet, schaden doet het zeker niet!
En stock blok geen zooi naar de gasklep? Moet jij bij de oh-zo-geweldige b16a blokjes maar eens gaan kijken! OOK de schone blokjes.
Tuurlijk hebben dit soort mods WEINIG nut, dat geldt voor vrijwel alle mods: afzonderlijk boeit het allemaal weinig.
Ik ga de endyn manier proberen, met een extra aanvoer vanaf het deksel... baadt het niet, schaden doet het zeker niet!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Als er olie op je gaskleppie zit, dan is er iets mis. Dat is niet de normale flow van de blowby gassen. Er hoort alleen maar frisse lucht in de kleppendeksel te gaan.
Dat bedoel ik nou net! Vaak zie je toch dat spoor terwijl de motor nog gewoon gezond is! Dus geen olieboot ofzo.
Met andere woorden: (zoals ik al melde) Waarom zie je dan bij vele motoren zo'n mooi oliespoor vanaf de aanzuigslang aansluiting richting de gasklep lopen? echt niet omdat het systeem nou zo perfect is!
Bij mij is en was de gasklep helemaal schoon....
Als er zoveel troep uitkomt dan ben ik bang dat een catchcan onvoldoende is.
Op mijn manier gaat er helemaal niks meer de inlaat in.... behalve frisse lucht dan. En ik heb geen catchcan nodig....
Ik denk zelf dat bij de meeste B16's de PCV klep verstopt raken. Dan komt alles aan de bovenkant eruit. Maar dat hoort niet bij een gezonde motor. Bij mijn B18C6 in ieder geval niet...
Bij mensen die een catchcan hebben. Hoeveel olie vang je op in je catchcan per 1000 km en hoeveel olie verbruikt de motor per 1000 km?
Als er zoveel troep uitkomt dan ben ik bang dat een catchcan onvoldoende is.
Op mijn manier gaat er helemaal niks meer de inlaat in.... behalve frisse lucht dan. En ik heb geen catchcan nodig....
Ik denk zelf dat bij de meeste B16's de PCV klep verstopt raken. Dan komt alles aan de bovenkant eruit. Maar dat hoort niet bij een gezonde motor. Bij mijn B18C6 in ieder geval niet...
Bij mensen die een catchcan hebben. Hoeveel olie vang je op in je catchcan per 1000 km en hoeveel olie verbruikt de motor per 1000 km?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm