Oilcatch can

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Oilcatch can

Post by RedSun »

Onder het mom domme vragen bestaan niet:

Wat houd een oilcatch can in en wat is het voordeel ervan?

Heb al plaatjes gezien met slangetjes e.d. maar snap eigenlijk niet waar het voor is en welk voordeel je ermee behaalt.
Nana korobi ya oki
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

ten eerste moeten we je SPANKEN, omdat je niet (goed) gezocht hebt...

ten tweede: oliedampen bouwen op in je carter, die geven druk... die druk wil je kwijt en dat doe je er dus mee...

ff ERG kort door de bocht
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Hehe idd, ik heb een luie bui. Zal ff zoeken dan Meneer Bart!

En thx voor de zeer korte uitleg :P
Nana korobi ya oki
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Het kan aan mij liggen maar op het forum kan ik niks vinden hierover.
Heb verschillende zoektermen gebruikt.
Ben wel het boeiende verhaal over Gaskleppie z'n motorproject tegengekomen dus heb me zeker niet verveeld.

Tevens kan ik op inet ook niet veel vinden....

Nogmaals, misschien heb ik mijn dag niet :roll:
Nana korobi ya oki
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mmm dan moet je ook eens kijken op hondaperformance.nl
daar staat ZEKER info (mss dat ik de forums even door de war heb gegooid ;) )
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik kwam deze uitleg tegen op ATR.ORG

Modern cars return oil fumes to the intake to reduce emissions.

An oil catch can removes/reduces blow by so oil is 'caught' before it re-circulates to your intake increasing your RON and improving (cleaner) combustion. They improve the health of the engine and don't have any negative effects so long as they aren't installed incorrectly of course!


Denk er ook over om zo'n ding in onze ATR te zetten, alleen al om zo veel mogelijk rotzooi uit de verbrandingskamers te houden.

Zo zien ze er ongeveer uit
Image
Image
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ok thx!

FF zoeken of ik ergens een schematisch tekening kan vinden want snap het principe wel maar tis me nog niet helemaal duidelijk....

Neem aan dat deze dampen e.d. d.m.v. een vacuum opgevangen worden?
Nana korobi ya oki
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik denk eerder een wasflesconstructie. Er is een indirecte verbinding tussen de twee pijpjes. Het pijpje van het carter zal iets langer zijn als die naar het motorblok gaat waardoor de oliedampen condenseren en er "schone" lucht naar je motor wordt geleid. Het korte pijpje zal geen olie opzuigen al denk ik wel dat je eens in de zoveel tijd het kannetje af moet tappen. Maar mensen die er meer verstand van hebben mogen me verbeteren waar ik in gebreke ben.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Oil Catch Can

Oil Catch Tanks collect the oil, moisture and blow-by gas that causes carbon and sludge build-up in the intake system and engine to keep them clean even under the hardest driving conditions. An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image.

hier voor de link met een paar van die dingen

Even nog een ander linkje
klik

Gewoon zoeken op google en dan catch can explain/explanation zo moeilijk is dat niet :-)

Is puur om de olie dampen op te vangen zodat deze niet terug de motor ingaan en je een 'vette' verbranding krijgt.
Volgens mij zit er ook niets in zo'n tankje? Weet dat niet precies. Maar kan me indenken dat hij door in zo'n slangetje terecht te komen afkoelt en de olie slaat neer in het tankje. De olie die neerslaat in dat bekertje, zal hij natuurlijk niet opzuigen.

But then again, correct me if i'm wrong. Heb er namelijk zelf geen ervaring mee

*edit
vond dit in mijn 2e link, was alleen de eerste keer te lui om het door te lezen :o ops: maar met redeneren kwam ik een heel eind in de buurt :wink:
The purpose of a catch can is 2 fold. First it gives the oil vapors a chance to slow down and cool off (and thus condense) before making their way back into the engine to be burned. Same goes for any other vapors like water vapor. This keeps oil gunk and whatnot out of the engine, and oil vapors can lower the effective octane rating of the air/fuel mix going into the cylinder anyway.
part 2 is that you can then see what your crankcase is spitting out.
[/quote]
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

mr. X wrote:
Gewoon zoeken op google en dan catch can explain/explanation zo moeilijk is dat niet :-)



Had zelf op oilcatch can e.d. gezocht maar niet zonder oil erbij en daarbij kon ik niks vinden.

Thx iig!
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

no-problemo!
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Is dit niks voor je?
http://www.theoldone.com/components/breather/
Binnenkort zit het er bij mij in.
Weet niet of dit mogelijk is op een H22.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

ITR639 wrote:Is dit niks voor je?
http://www.theoldone.com/components/breather/
Binnenkort zit het er bij mij in.
Weet niet of dit mogelijk is op een H22.


Interssant, zou je foto's van kunnen maken?
accordR alias AccordS
Posts: 1387
Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
Contact:

Post by accordR alias AccordS »

AccordTypeaRd wrote:Ik kwam deze uitleg tegen op ATR.ORG

Modern cars return oil fumes to the intake to reduce emissions.

An oil catch can removes/reduces blow by so oil is 'caught' before it re-circulates to your intake increasing your RON and improving (cleaner) combustion. They improve the health of the engine and don't have any negative effects so long as they aren't installed incorrectly of course!


Denk er ook over om zo'n ding in onze ATR te zetten, alleen al om zo veel mogelijk rotzooi uit de verbrandingskamers te houden.

Zo zien ze er ongeveer uit
Image
Image




Lijkt wel het nieuw model beertender :lol:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Maar dan wel "design by Porsche" :wink:
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Wat een gaaf apparaat hey!!

Alleen "for Honda B series engines" :(
Nana korobi ya oki
creez
Posts: 90
Joined: Thu Jan 26, 2006 4:19 pm

Post by creez »

lijkt me stug hoor princiepe is precies hetzelfde, misschien dat de pluggen in de achterkant van je blok anders zijn, maar zover ik begrepen heb gebruik je juist de pluggen in je B die in de Hs zitten..
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

"Many of today's large displacement B series engines are based on new blocks where Honda deleted the breathing "can" (on the rear of the block)"


Hmmm....misschien heeft H deze wel nog?
Nana korobi ya oki
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Eigenlijk heb je allemaal niet nodig, zo'n catchcan.... Een enkele hier weet hoe het bij mij is aangepast.... :D
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

enlighten us please :-)

ben wel benieuwd eigenlijk
Nana korobi ya oki
Locked