Koppeling/ Vliegwiel....
Het kan maar dan heb je wel een bagger vliegwiel gekocht of ben je zelf aan het rommelen geweest. Ik rij al jaren met een lichter vliegwiel en ik heb nog nooit problemen gehad. Een goed lichter vliegwiel is uiteraard ook uitgebalanceerd.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Ja ok, geen enkel bagger onderdeel werkt goed natuurlijk...
Ik dacht namelijk dat alles op elkaar uitgebalanceerd is dus ook het gewicht van het vliegwiel t.o.v. de krukas. Dus dat er door het monteren van een lichter vliegwiel er andere krachten op de krukas komen te staan en dat je daardoor problemen zou kunnen krijgen.
Correct me if i'm wrong :wink:
Ik dacht namelijk dat alles op elkaar uitgebalanceerd is dus ook het gewicht van het vliegwiel t.o.v. de krukas. Dus dat er door het monteren van een lichter vliegwiel er andere krachten op de krukas komen te staan en dat je daardoor problemen zou kunnen krijgen.
Correct me if i'm wrong :wink:
Nana korobi ya oki
Een lichter vliegwiel zorgt voor een betere respons op het gaspedaal (minder rotatieve massa). Hij reageert sneller op indrukken van het gaspedaal maar ook het loslaten ervan en dat is in race-omstandigheden ideaal. Maar een lichter vliegwiel zorgt er ook voor dat een motor iets minder lekker stationair loopt waardoor rijden in een file al snel een erg vermoeiende aangelegenheid wordt. Een vliegwiel houdt een motor beter (stationair) draaiende zeg maar.
Dat is de theorie opgelepeld maar heb je ook praktijkervaring? Ik rij er al jaren mee en ik heb nog nooit wat gemerkt van minder stationair lopen of vervelende file ervaringen.
Ik kan het iedereen aanraden en zeker als je bak er al vanaf ligt.
Ik kan het iedereen aanraden en zeker als je bak er al vanaf ligt.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Ik weet idd van het feit dat hij sneller op toeren is en minder op de motor remt en dat het met filerijden niet praktisch is.
Maar de vraag was of het kwaad kan in de zin van onbalans omdat vliegwiel/krukas samen een bepaalde balans vormen en als je daar wat aan veranderd of dat dan kwaad kan of zou kunnen. (worst case scenario?)
Maar de vraag was of het kwaad kan in de zin van onbalans omdat vliegwiel/krukas samen een bepaalde balans vormen en als je daar wat aan veranderd of dat dan kwaad kan of zou kunnen. (worst case scenario?)
Nana korobi ya oki
Joehoe... je hebt geen last met file rijden. Moet ik het vet gedrukt zetten ofzo. :roll:
Volgens mij rem je meer op de motor als je vliegwiel lichter is. Heeft alles te maken met de wet van de massatraagheid. Een zware massa is minder geneigd om snelheid op te nemen maar eenmaal in beweging is het niet zo snel tot rust te brengen. Een lichte massa neemt sneller snelheid op en is het ook sneller weer kwijt.
H22A7 wrote:jij niet nee maar andere mensen wel maar daar gaat het niet om!
Welke mensen dan? Mij gaat het daar wel om, er worden dingen beweerd die gewoon niet waar zijn. Vrijwel niemand rijdt hier met een lichter vliegwiel dus waar komt die ervaring vandaan?
Bij het CRX club forum rijden er zeer veel met een lichter vliegwiel (meestal TCC vliegwiel) en dat levert ook geen verandering op bij filerijden. Veel mensen papagaaien maar wat na ondanks zelf niets eens een lichter vliegwiel te hebben.
Over het technische gedeelte kan ik je geen uitsluitsel geven. Ik heb alleen praktijk ervaring door 3 jaar met een Spoon vliegwiel te rijden. Ik heb geen technische achtergrond.
Kijk, eindelijk een zinnig antwoord op een deel van de vraag.
Thx!
Klinkt heel logisch ja en zo had ik het nog niet bekeken.
Dus snel op toeren maar ook snel uit toeren bij loslaten...
Is het niet zo dat je sneller remt op zwaarder vliegwiel omdat je die zware masa draaiende probeert te houden....daar is meer kracht voor nodig zou je zeggen.
Moet zeggen dat jouw verhaal ook wel logisch klinkt maar ja ik heb er niet echt veel verstand van.
Thx!
Klinkt heel logisch ja en zo had ik het nog niet bekeken.
Dus snel op toeren maar ook snel uit toeren bij loslaten...
Is het niet zo dat je sneller remt op zwaarder vliegwiel omdat je die zware masa draaiende probeert te houden....daar is meer kracht voor nodig zou je zeggen.
Moet zeggen dat jouw verhaal ook wel logisch klinkt maar ja ik heb er niet echt veel verstand van.
Nana korobi ya oki
Ja...
Met een lichter vliegwiel, remt de auto minder op de motor dan met een zwaarder (oem).
Filerijden is lastiger in die zin, dat het gas direkter reageerd.
(dus dat je goed met je koppeling om moet kunnen gaan. Kun je dit minder goed, dan ga je "horten en stoten")
En dat is relatief...
De een kan daar goed mee omgaan... de andere vindt het maar lastig.
Technische gedeelte bemoei ik me nog even niet mee...
Met een lichter vliegwiel, remt de auto minder op de motor dan met een zwaarder (oem).
Filerijden is lastiger in die zin, dat het gas direkter reageerd.
(dus dat je goed met je koppeling om moet kunnen gaan. Kun je dit minder goed, dan ga je "horten en stoten")
En dat is relatief...
De een kan daar goed mee omgaan... de andere vindt het maar lastig.
Technische gedeelte bemoei ik me nog even niet mee...
Een goed vliegwiel is standaard al uitgebalanceerd.
Het zal dus niet voor een onbalans of zo zorgen waarvan je blok stuk gaat.
Je kan ook je krukas+vliegwiel samen laten balanceren als je de boel uit elkaar hebt, is alleen maar beter.
Wat ik ook van meerdere eigenaren die met lichter vliegwiel rondrijden heb begrepen is dat het alleen in het begin wat lastig kan zijn. eenmaal gewend heb je er geen last meer van.
Het zal dus niet voor een onbalans of zo zorgen waarvan je blok stuk gaat.
Je kan ook je krukas+vliegwiel samen laten balanceren als je de boel uit elkaar hebt, is alleen maar beter.
Wat ik ook van meerdere eigenaren die met lichter vliegwiel rondrijden heb begrepen is dat het alleen in het begin wat lastig kan zijn. eenmaal gewend heb je er geen last meer van.
VTECCIE wrote:H22A7 wrote:jij niet nee maar andere mensen wel maar daar gaat het niet om!
Welke mensen dan? Mij gaat het daar wel om, er worden dingen beweerd die gewoon niet waar zijn. Vrijwel niemand rijdt hier met een lichter vliegwiel dus waar komt die ervaring vandaan?
Bij het CRX club forum rijden er zeer veel met een lichter vliegwiel (meestal TCC vliegwiel) en dat levert ook geen verandering op bij filerijden. Veel mensen papagaaien maar wat na ondanks zelf niets eens een lichter vliegwiel te hebben.
Ten eerste: papagaai ik helemaal niks na zonder zeker te weten of het klopt of niet.
Ten tweede: heb veel ervaring opgedaan bij de Civic Club (3 jaar bij gezeten) en het forum daar.
Ten derde: zie Rob z'n antwoord. Er zijn wel degelijk mensen, in het begin of altijd, die "moeite" hebben met het filerijden doordat de auto sneller/anders reageert op het gaspedaal. Die gaan, zoals Rob ook zegt, horten en stoten doordat ze de verandering niet goed kunnen opvangen met de koppeling.
Toegegeven: dat zijn hoogst waarschijnlijk niet de meest ervaren rijders.
Nana korobi ya oki
Het was een algemeen verhaal maar dat jij je aangesproken voelt is eigenlijk wel mooi. Heb je een lichter vliegwiel of misschien ooit gehad...
Robin heeft in ieder geval geen lichter vliegwiel in zijn ITR, misschien wel ooit op zijn ex-rex maar dat weet ik niet.
Waar het mij om gaat is dat ik elke keer hetzelfde loze argument naar voren zie komen over het filerijden. Als dat ooit al zo was dan is het in ieder geval al jaren achterhaald.
Door te papagaaien hou je dit soort verhalen in stand en dus zijn eventuele vliegwielkopers voorzichtig terwijl dat dus helemaal niet niet nodig is.
Robin heeft in ieder geval geen lichter vliegwiel in zijn ITR, misschien wel ooit op zijn ex-rex maar dat weet ik niet.
Waar het mij om gaat is dat ik elke keer hetzelfde loze argument naar voren zie komen over het filerijden. Als dat ooit al zo was dan is het in ieder geval al jaren achterhaald.
Door te papagaaien hou je dit soort verhalen in stand en dus zijn eventuele vliegwielkopers voorzichtig terwijl dat dus helemaal niet niet nodig is.
Ik rij nu ook al zo'n 5 jaar met een lichter vliegwiel, eerst op m'n d16, toen b16 geswapt en gelijk weer een lichter vliegwiel erin gestopt...
Ik kan niets anders zeggen dan dat het alleen maar voordelen heeft, je motor is veel soepeler, pakt veel lekkerder op en problemen met filerijden heb ik ook niet...
Denk toch echt dat je pas je mening aan anderen kan opdringen, als je ook daadwerkelijk praktijk ervaring heb met zoiets... iedereen kan wel leuk roepen ja maar hij zegt dit en daar heb ik dat gelezen... daar heb je nix aan...
Ik kan niets anders zeggen dan dat het alleen maar voordelen heeft, je motor is veel soepeler, pakt veel lekkerder op en problemen met filerijden heb ik ook niet...
Denk toch echt dat je pas je mening aan anderen kan opdringen, als je ook daadwerkelijk praktijk ervaring heb met zoiets... iedereen kan wel leuk roepen ja maar hij zegt dit en daar heb ik dat gelezen... daar heb je nix aan...

die onbalans klopt in theorie wel, maar blijkt in de praktijk wel mee te vallen... anders zouden er wel meer mensen problemen hebben gehad, die eraan toe te schrijven zijn.
In principe is het trio vliegwiel + krukas + poulie samen uitgebalanceerd. Problemen die hiermee op kunnen treden gaan echter vooral op HOGE toeren gelden. En dan bedoel ik toeren die je standaard niet haalt, dus in ITR geval: 9000+
En zelfs dan is het een discussiepunt! Op Honda-Tech heb je een knakker met de naam T-Bone. Die gast heeft een speciale dempende poulie gemonteerd, om bij extreme toerentallen de balans van de motor in bedwang te houden... of ja, de onbalans dus eigenlijk...
en als je de theorien leest, klopt het allemaal wel.
Maar in de praktijk zal het wel meevallen. Zeker als je het alleen maar over een vliegwiel hebt. Een poulie gaat van staal, 3 rings, naar alu 1 ring en dat is een groter verschil dan wat een vliegwiel doet. Ook heb je het feit, dat het vliegwiel op een as zit, die aan de buitenkant weer op de bak aangesloten zit, waar dus ook wat rotatie massa extra vastgezet wordt om de hele meuk in bedwang te houden. Aan de pouliekant zit er verder naar buiten niks meer. (dit gelul moet je je even visualiseren. Voorbeeld: ventilator aan het plafond. Ding draait en als er een blad niet 100% goed gemonteerd is, krijg je een onbalans. De ventilator begint te swingen... Die dingen hangen zelfs los met een kogel aan het plafond, om die swing mogelijk te maken, zonder dat er vanalles breekt. Maar even terug naar het verhaal: Nu ga je de onderkant van die schommelende ventilator vasthouden / vastzetten / in bedwang houden: hoppa, weg (grootste deel van die) onbalans!)
uhm... snap?
In principe is het trio vliegwiel + krukas + poulie samen uitgebalanceerd. Problemen die hiermee op kunnen treden gaan echter vooral op HOGE toeren gelden. En dan bedoel ik toeren die je standaard niet haalt, dus in ITR geval: 9000+
En zelfs dan is het een discussiepunt! Op Honda-Tech heb je een knakker met de naam T-Bone. Die gast heeft een speciale dempende poulie gemonteerd, om bij extreme toerentallen de balans van de motor in bedwang te houden... of ja, de onbalans dus eigenlijk...
en als je de theorien leest, klopt het allemaal wel.
Maar in de praktijk zal het wel meevallen. Zeker als je het alleen maar over een vliegwiel hebt. Een poulie gaat van staal, 3 rings, naar alu 1 ring en dat is een groter verschil dan wat een vliegwiel doet. Ook heb je het feit, dat het vliegwiel op een as zit, die aan de buitenkant weer op de bak aangesloten zit, waar dus ook wat rotatie massa extra vastgezet wordt om de hele meuk in bedwang te houden. Aan de pouliekant zit er verder naar buiten niks meer. (dit gelul moet je je even visualiseren. Voorbeeld: ventilator aan het plafond. Ding draait en als er een blad niet 100% goed gemonteerd is, krijg je een onbalans. De ventilator begint te swingen... Die dingen hangen zelfs los met een kogel aan het plafond, om die swing mogelijk te maken, zonder dat er vanalles breekt. Maar even terug naar het verhaal: Nu ga je de onderkant van die schommelende ventilator vasthouden / vastzetten / in bedwang houden: hoppa, weg (grootste deel van die) onbalans!)
uhm... snap?
Thx Bart! Duidelijk!
@VTECCIE
Ben het met je eens dat er veel spookverhalen de ronde doen over van alles en nog wat. Toegegeven heb zelf geen ervaring met een lichter vliegwiel en de verhalen zijn van anderen die even moesten wennen in de file.
En ja ik voelde me aangesproken omdat je me quote.
@VTECCIE
Ben het met je eens dat er veel spookverhalen de ronde doen over van alles en nog wat. Toegegeven heb zelf geen ervaring met een lichter vliegwiel en de verhalen zijn van anderen die even moesten wennen in de file.
En ja ik voelde me aangesproken omdat je me quote.
Nana korobi ya oki