Ten einde raad? Dat dacht ik, hij doet het weer!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
HondArd

Ten einde raad? Dat dacht ik, hij doet het weer!

Post by HondArd »

Terwijl mijn kleppendeksel lag te weken in verfstripper kon ik eindelijk de bougies uit de auto halen. Dat de bougiegaten vol olie zaten was al bekend, maar ik heb erg vaak die bougiesleutel de gaten in en uit moeten halen om het grootste gedeelte weg te krijgen (sleutel erin, sleutel eruit, afvegen en weer van voren af aan). Toen konden de bougies er echt uit en de eersts drie zagen er voor mijn doen normaal aangetast uit. maar toen die van nr. 4..... het puntje en de bocht gewoon afgebroken :shock: ik wist even niet waar ik het moest zoeken want ik was de wanhoop nabij. Een nieuwe bougie is nog te overzien, maar de restanten daarvan gaan zoeken en de eventuele gevolgen daarvan (totale revisie?) eigenlijk niet. Nu is eigenlijk mijn vraag: Waardoor kan een bougie eigenlijk afbreken? Het rare is namelijk toen ik het benzinefilter eindelijk weer had vastgezet en de auto startte om 'em weer binnen te zetten hij eigenlijk best lekker liep met zo af en toe een schok, beter als wat hij deed voordat ik 'en buiten zette om het benzinefilter te vervangen (en toen in m'n vinger sneed). Er was met andere woorden niets wat op een structureel probleem wees en mij eigenlijk de indruk gaf dat het puur aan de olie in de bougiegaten moest liggen, maar nu heb ik er dus een (groot) probleem bij gekregen ben ik bang.
mr. X

Post by mr. X »

Nee denk (hoop) het niet, heb dit ook gehad alleen dan nog iets erger.
Ik, met mn stomme kop, had het goede idee om de bougie's te vervangen en deze te halen bij een automaterialen zaak. Dit waren dus veel te warme bougie's. Kreeg Beru bougie's mee :-? Ik nog zo: kunnen deze er zeker weten in? Ja gaat prima, volgens de comp. moeten deze erin. Nja ik denk laat dan maar...
Ging allemaal goed en wel. Maar toen ik op een avond alleen reed op de snelweg tikte ik de 200/210 aan en opeens viel hij terug dus ik schrok me kapot. Omgedraaid en eerstvolgende benzine pomp gestopt.. Hij plofte dus onder het stationair draaien ook uit de uitlaat. Ik had wel zo'n vaag vermoeden.
Ik naar huis. Daar bougie's eruit. En 2 bougie's waren gewoon de electrode + electrode boog van weg :shock:
Zag de bui al hangen. Ik dag erop TCC gebeld.
Hij zei dat het fijt dat ik er nog mee heb kunnen rijden betekende dat hij niets dramatisch had kapot gemaakt, anders was hij er wel mee gestopt. Het kan namelijk zijn dat hij het via de uitlaat klep eruit heeft gegooid. Wel reed ik dus nog maar op 2 cilinders :-?

Nu heb ik nieuwe bougie's gehaald en daar heen gesukkeld en een compressie test laten doen plus (naam ben ik kwijt) soort cameratje in je cilinder hangen zodat ze de binnenkant kunnen zien. Er was gelukkig niets te zien en compressie verlies was er nagenoeg niet. Ik heb dus ook onwijs geluk gehad.
Zou even proberen om iemand naar jou toe te laten komen met zo'n (ossiloscoop was de naam dat dacht ik) zodat ze even aan de binnekant kunnen kijken of er iets mis is.

En nieuwe bougie's kopen.
Heb je misschien foto van de bougie?
HondArd

Post by HondArd »

Aan zo'n endoscoop (da's de naam van zo'n camera om door gaten te kijken) zat ik ook al te denken, en aan het feit dat de restanten van de bougie al naar buiten zijn gegooid zat ik ook al te denken. Maar waar ik benieuwd naar ben is hoe het kan dat een bougie kan klappen. Met bougies heb ik niet zitten experimenteren, dat zijn gewoon degene die erin horen. Zelf zit ik te denken aan olie wat er tussen de electrodes is gekropen waardoor de bougie te warm is geworden en zodoende is geklapt. Kortsluiting als gevolg van een stukje roet wat bij het reinigen van de gaatjes in het inlaatspruitstuk is losgekomen en tussen de electrodes is gekropen is ook een idee. Dat is dan wel erg vreemd want toen ik deze gaatjes in de spruit heb schoongeboord heb ik er wel een stofzuiger bijgehouden.

foto's heb ik welgemaakt, maar dat zijn analoge exemplaren. Duurt nog een rijdje eer ik die heb, of ik moet een digitale camera weten te ritselen en dan plaats ik die maandag.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Wat je zegt kan wel.
Als die bougie niet helemaal afdicht, (kan heel goed) kan er olie tussen komen waardoor er een vorm van detonatie ontstaat. De boegie kan door de extra smeulende olie zijn warmte niet kwijt en kan de electrode gaan smelten.
Het mengsel kan vroegtijdig ontsteken door deze gloeiende boegie.
Buiten het feit dat je bougie kapot gaat kan je code 51/54 krijgen.

Het kan allemaal meevallen hoor.
Ik zou als ik jou was gewoon de rubbers vervangen rond de bougie gaten en nieuwe bougies plaatsen.
Als je er weer een weekje mee gereden hebt kan je de bougies er weer eens uit draaien. Als ze er allemaal het zelfde uitzien zal het allemaal wel loslopen qua schade.
HondArd

Post by HondArd »

Ik heb wat foto's genomen op mijn werk. Hopelijk komen ze een beetje over. Ze liggen niet helemaal op volgorde zoals ze eruit kwamen maar de meest linkse is die van cilinder vier (de bougie die het dichtst tegen de verdelerkap/bobine aanzit)

Image

Hetzelfde plaatje maar dan met inkijk
Image

Detail-inkijk doorgebrande bougie
Image

Detail-inkijk "goede" (aangeslagen) bougie
Image

Bovenkanten bougies
Image

Hetzelfde, maar dan een beetje schuin.
Image

Ik denk zelf dat de andere drie op een gegeven moment ook aan de beurt waren om door te branden. Voor de zekerheid toch maar 4 nieuwe bougies besteld.
BugsM

Post by BugsM »

Duid die bruine rand er ook niet op dat ze te vast hebben gezeten????
wilco

Post by wilco »

Kan een bougie te vast zitten dan?
roblom

Post by roblom »

Die bruine rand zit er altijd op. Is gewoon verkeuring/aanslag, zeker als ze onder de olie hebben gestaan is dat vrij logisch.

Ik denk dat de bougie elektrode om de een of andere reden is verbrand, dat is dus wat anders dan afgebroken. Goed is het natuurlijk niet maar waarschijnlijk is het metaal gewoon verdampt en de uitlaat uit geblazen.

De mogelijke oorzaak kan ik zo niet bedenken maar het lijkt mij een vorm van detonatie oid. Misschien een verstopte injector. Zou het probleem dus zeker wel proberen te (laten) achterhalen.
mr. X

Post by mr. X »

wilco wrote:Kan een bougie te vast zitten dan?

Ik weet wel dat er in het boekje staat dat je ze op een bepaalt moment 'moet' vast zetten.
Doe het zelf gewoon met de hand.
Martin.O

Post by Martin.O »

hebben ze bij jou op het werk geen endoscoop ard ,kan je kijken
HondArd

Post by HondArd »

Martin.O wrote:hebben ze bij jou op het werk geen endoscoop ard ,kan je kijken

Ze hebben wel veel maar dat net niet helaas. Een ultrasoonbad hebben ze weer wel en daar hebben mijn injectoren al ingestaan. Morgen komen de nieuw bougies binnen, dan het kleppendeksel er weer op (als 'ie gespoten is, kan nog een paar dagen duren) en dan kan ik weer proefdraaien.
Katana

Post by Katana »

Geen lekker verhaaltje Ard, sterkte kerel!
HondArd

Post by HondArd »

Gisteren de nieuwe bougies opgehaald en oh, wat zijn ze mooi! Het zijn gewoon juweeltjes voor in je motorblok. En als je ze naast een versleten bougie legt worden de verschillen wel erg duidelijk.

Image

Image

ik heb het idee dat de bougies gewoon in de olie aan het verzuipen waren. Wat ik trouwens op de doosjes tegenkwam was het voorschrift hoe vast je de bougies aan moet draaien. Letterlijk:
NGK wrote:- Plugs with gasket: Finger tight until seated then 1/2~2/3 turn.
- Plugs without gasket: Finger tight until seated then 1/16 turn.
slydawg

Post by slydawg »

Als het goed is staat er in het werkplaatshandboek, als je die hebt, precies op welk moment ze vast moeten.
HondArd

Post by HondArd »

Voor de zekerhied kijk ik het nog even na op ATR.ORG, maar bedankt in ieder geval Miguel.
ITR1217

Post by ITR1217 »

Succes man ik hoop dat alles in orde komt ... :wink:
roblom

Post by roblom »

En smeer even een klein likje kopervet of molycote vet eraan voordat je ze erin draait.
HondArd

Post by HondArd »

roblom wrote:En smeer even een klein likje kopervet of molycote vet eraan voordat je ze erin draait.

De hele schroefdraad of maar een gedeelte? En dicht dat meteen alles beter af? Ik zet het op m'n boodschappenlijstje.
mr. X

Post by mr. X »

Ja hoezo? Kopervet heb ik ook nog nooit gehoord, wat is het nut daarvan?

En zit bij de ITR met het verleng stukje die op de moment sleutel moet. Heb gehoort dat daarmee het moment veranderd en daardoor het op moment vastdraaien ook maar relatief is.
Iemand die dit zeker weet? Vond het moelijk te geloven
slydawg

Post by slydawg »

Hoeft ook niets tussen zover ik weet. Dat ringetje dicht al goed af.
Locked