Vreemde ratel in blok

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Marin
Posts: 35
Joined: Fri Sep 08, 2006 2:29 pm

Vreemde ratel in blok

Post by Marin »

In m'n Civic zit een vreemde ratel die komt vanaf ongeveer 3000 toeren. Het zit niet in het kleppendeksel maar daaronder. Heb zelf geen idee wat het is en vriend van me die in garage werkt ook niet.

Het is een 16v 1.6 dohc blok, alleen dan een van 110 pk, niet 130. ( dus misschien dan wel 1.5 of zo, ik niet weet ^^ )

Een van jullie ervaring hiermee?
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Drijfstanglager?? Wel raar vanaf 3000rpm..
wolfRacing
Posts: 54
Joined: Sun May 21, 2006 8:06 pm

Post by wolfRacing »

heb je je kleppen al gestelt?
Marin
Posts: 35
Joined: Fri Sep 08, 2006 2:29 pm

Post by Marin »

Kleppen zit het niet in. Het komt ook echt onder het kleppen gedeelte vandaan. Lager had ik ook al als idee maar is dan idd raar dat het vanaf 3000rpm is. Moet nog paar dingen vervangen en dan kan ie naar de apk, hopelijk weten ze daar wel wat het is.

Vrienden denken zelfs dat blok mogelijk op elk moment zomaar kan ploffen :-? Daar heb ik uiteraard geen zin in, heb geen geld om ander blok te kopen of nieuwe auto of wat dan ook.

Iemand anders die een idee heeft?
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Sinds wanneer heb je dit geluid?

Wat is de geschiedenis, soort olie, km stand, rijgedrag koud/warm, heb je carterpan er al afgehad?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik zou toch maar even de lagerkappen eraf halen voor de drijfstangen naar buiten komen!
die 1.6 blokjes hebben best veel last van slechte lagerschalen.
Marin
Posts: 35
Joined: Fri Sep 08, 2006 2:29 pm

Post by Marin »

Vandaag weg gebracht naar apk, en wat bleek:

Ratel zit in de katalysator, volgens garage kan het voorlopig nog lang geen kwaad, dus dat scheelt weer. Blok zelf is verder prima in orde.

Wat niet niet in orde was:
- middendemper verkeerd model + fout bevestigd
- einddemper hierdoor fout erop gelast en lek
- door verkeerde bevestiging remkabel beschadigd

Bovenstaande moet dus vervangen worden, kost me 400 euro... ( geen nieuwe kat )


JIPPIE !!!!!
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Dat is geen goed maar beter nieuws :-)
Guest

Post by Guest »

Geratel in de katalysator heb ik ook al eens gehad (weliswaar met een opel astra). Wij zijn ook gewoon blijven doorrijden. Op een bepaalde dag liep de motor warm en begon er water te spuiten.

Toen we de katalysator openslijpten bleek dat de katalysatorsteen gebroken was en schuin was komen te zitten voor de uitlaatopening. Hierdoor konden de uitlaatgassen nietmeer (of niet meer goed) weg. Gevolg motor serieus warm gelopen, rubberen darmpjes gesprongen, ...
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Dus toch een nieuwe kat, of een mooie katVERVANGER en dan de rammelkat elk jaar terug voor de APK.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Mijn idee, plus een cat-back :D
Marin
Posts: 35
Joined: Fri Sep 08, 2006 2:29 pm

Post by Marin »

AccordTypeaRd wrote:Dus toch een nieuwe kat, of een mooie katVERVANGER en dan de rammelkat elk jaar terug voor de APK.


Zat ik ook al aan te denken ^^ Een idee hoeveel kat vervangen me zou kosten ipv nieuwe kat?
Locked