spontaan bagger lopen
mja, net dus ff gekeken, maar dankzij de enorme hoeveelheid riemen (mijnes heeft ook airco) en daardoor het enorme gebrek aan werkruimte, is het dus onbegonnen werk om alles los te halen en die timing nauwkeurig te bekijken.
ik heb dus in eerste instantie de 'schroevendraaiermethode' gebruikt (TDC cilinder 1 bekijken mbv een schroevendraaier die erop rust) maar dat is niet nauwkeurig genoeg om 1 tandje verschil op te merken... ik zal dus toch verder moeten kloten om alles eraf te krijgen...
bah
maar goed, we blijven zoeken en proberen, want dingetje moet lopen.
ik heb dus in eerste instantie de 'schroevendraaiermethode' gebruikt (TDC cilinder 1 bekijken mbv een schroevendraaier die erop rust) maar dat is niet nauwkeurig genoeg om 1 tandje verschil op te merken... ik zal dus toch verder moeten kloten om alles eraf te krijgen...
bah
maar goed, we blijven zoeken en proberen, want dingetje moet lopen.
baRt wrote:mja, net dus ff gekeken, maar dankzij de enorme hoeveelheid riemen (mijnes heeft ook airco) en daardoor het enorme gebrek aan werkruimte, is het dus onbegonnen werk om alles los te halen en die timing nauwkeurig te bekijken.
ik heb dus in eerste instantie de 'schroevendraaiermethode' gebruikt (TDC cilinder 1 bekijken mbv een schroevendraaier die erop rust) maar dat is niet nauwkeurig genoeg om 1 tandje verschil op te merken... ik zal dus toch verder moeten kloten om alles eraf te krijgen...
bah
maar goed, we blijven zoeken en proberen, want dingetje moet lopen.
In principe hoeft je aan de onderzijde niets los te halen. Er staat een merkteken op de grote polie (voor de dynamo) en er staat een merkteken (uitsteeksel dacht ik, zie manual) op de onderste distributiekap. Als dat gelijk staat staat de 1ste cil in BDP. Dat is ook je enige hulpmiddel voor de krukas. Ga je daarna de kappen en poelie eraf halen, kun je met lakstiftje merktekens plaatsen op krukastandwiel en onderblok, voor de zekerheid...
Je moet tevens bij de nokkenaspoelies niet kijken naar de spaken, maar de naar merktekens, anders gaat het al verkeerd...
succes ....
Waarom niet even naar de dealer ofzo Bart? Uiteraard niet rijdend... Met een mogelijk versprongen riem kun je niet voorzichtig genoeg zijn lijkt me.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
VTECCIE wrote:Waarom niet even naar de dealer ofzo Bart? Uiteraard niet rijdend... Met een mogelijk versprongen riem kun je niet voorzichtig genoeg zijn lijkt me.
Niet rijdend naar de dealer, maar wel "even"..... Leg dat even uit.... :wink:
Denk dat Bart handig genoeg is om een aantal zaken uit te sluiten. Kan hij altijd de dealer zo een beetje op weg helpen. Wat is voordeliger, zelf zoeken of de dealer het werk laten doen...
Slepen is toch niet zo heel moeilijk lijkt me...
En zelf vind hij het niet of moeilijk blijkt dus dan kun je koppig blijven proberen of gewoon hulp van buitenaf accepteren.
En zelf vind hij het niet of moeilijk blijkt dus dan kun je koppig blijven proberen of gewoon hulp van buitenaf accepteren.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mja, het vinden zit hem bij mij vooral in het feit dat ik het nog nooit heb gedaan!
anders had ik al vele andere troubles gehad in het verleden.
Ik leer op zich snel, maar moet echt die manual in lees ik wel weer
en de dealer is bij mij al lastig, ik woon in de middle of fokking nergens, dus slepend ben ik al een uur onderweg... en die dealer vertrouw ik niet echt, kun je nagaan...
ik kom er wel mensen... en ik leer van alles op dit moment, wat in mijn ogen minstens net zoveel waard is!
Maar inderdaad: vandaag niet vinden is morgen toch ff 'anders' doen...
anders had ik al vele andere troubles gehad in het verleden.
Ik leer op zich snel, maar moet echt die manual in lees ik wel weer

en de dealer is bij mij al lastig, ik woon in de middle of fokking nergens, dus slepend ben ik al een uur onderweg... en die dealer vertrouw ik niet echt, kun je nagaan...
ik kom er wel mensen... en ik leer van alles op dit moment, wat in mijn ogen minstens net zoveel waard is!
Maar inderdaad: vandaag niet vinden is morgen toch ff 'anders' doen...
okee update... moest ff weg, dus net pas verder kunnen zoeken...
ik zag eerst geen witte markering zoals vernoemt, leek meer een roestplekje... beetje manual doorgespit en kwam wat tegen over een rode markering (b18c5 tov andere b18 blokken, yank handleiding).
maar goed, heb er maar wat pics van gemaakt.
foto 1: onduidelijk helaas, maar met uitleg duidelijk genoeg.
Markering op kap komt overeen met de RODE markering op de poelie.
foto 2: de tandwielen staan dan niet zoals het hoort.
schroevendraaier methode geeft ook aan dat het niet juist is (niet TDC dus)
foto 3: duidelijk zichtbaar, beide markeringen. Staat nu gelijk op wat een witte markering lijkt.
foto 4: tandwielen staan dan spontaan netjes
Schroevendraaier methode gaf ook TDC aan
Het lijkt mij dat er dus niks mis is met de riem. Tenzij hij dus op de rode markering moet staan. In dat geval hebben we het dus over stom toeval mbt de witte markering?
ik zag eerst geen witte markering zoals vernoemt, leek meer een roestplekje... beetje manual doorgespit en kwam wat tegen over een rode markering (b18c5 tov andere b18 blokken, yank handleiding).
maar goed, heb er maar wat pics van gemaakt.
foto 1: onduidelijk helaas, maar met uitleg duidelijk genoeg.
Markering op kap komt overeen met de RODE markering op de poelie.
foto 2: de tandwielen staan dan niet zoals het hoort.
schroevendraaier methode geeft ook aan dat het niet juist is (niet TDC dus)
foto 3: duidelijk zichtbaar, beide markeringen. Staat nu gelijk op wat een witte markering lijkt.
foto 4: tandwielen staan dan spontaan netjes
Schroevendraaier methode gaf ook TDC aan





Het lijkt mij dat er dus niks mis is met de riem. Tenzij hij dus op de rode markering moet staan. In dat geval hebben we het dus over stom toeval mbt de witte markering?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Mooie foto's
en idd moet je het witte puntje hebben. Zo te zien staan de merktekens helemaal goed. Niks mis mee dus. De riemspanning kan je eigenlijk alleen goed testen als de bovenste kap eraf hebt. Je moet dat de krukas ronddraaien met een grote ringsleutel of ratel op de krukas poelie. Je moet hem dan tegen de klok in draaien en dan zo dat je presies stopt als het witte puntje op het merkteken staat.
Niet meer terug draaien maar presies laten staan. Als je dan de riem beet pakt aan de voorkant van de motor ter hoogte van waar de onderste kap over gaat in de bovenste kap. je mag hem dan (als je hem tussen duim en wijsvinger beetpakt) met moeite een halve slag draaien. Als je hem makklelijk zo ver kan draaien of zelfs verder staat hij te slap.
Aan de achterkant van de motor mag hij dan tevens niet heel erg slap staan. (dus tussen het achterste tandwiel en de waterpomp.)
Maar kan het idd ook een doorgeslagen bougie zijn.
Dit kan je weer testen door de motor te starten en uit te zoeken welke cilinder niet meedoet door 1 voor 1 de boegie kabels los te halen. De desbetreffende bougie kan je dan wisselen met een andere cilinder. Gaat het probleem mee naar de andere cilinder is het de bougie, blijft het is het waarschijnlijk een verstopte injector. Ook die zijn uit te wisselen.......
en idd moet je het witte puntje hebben. Zo te zien staan de merktekens helemaal goed. Niks mis mee dus. De riemspanning kan je eigenlijk alleen goed testen als de bovenste kap eraf hebt. Je moet dat de krukas ronddraaien met een grote ringsleutel of ratel op de krukas poelie. Je moet hem dan tegen de klok in draaien en dan zo dat je presies stopt als het witte puntje op het merkteken staat.
Niet meer terug draaien maar presies laten staan. Als je dan de riem beet pakt aan de voorkant van de motor ter hoogte van waar de onderste kap over gaat in de bovenste kap. je mag hem dan (als je hem tussen duim en wijsvinger beetpakt) met moeite een halve slag draaien. Als je hem makklelijk zo ver kan draaien of zelfs verder staat hij te slap.
Aan de achterkant van de motor mag hij dan tevens niet heel erg slap staan. (dus tussen het achterste tandwiel en de waterpomp.)
Maar kan het idd ook een doorgeslagen bougie zijn.
Dit kan je weer testen door de motor te starten en uit te zoeken welke cilinder niet meedoet door 1 voor 1 de boegie kabels los te halen. De desbetreffende bougie kan je dan wisselen met een andere cilinder. Gaat het probleem mee naar de andere cilinder is het de bougie, blijft het is het waarschijnlijk een verstopte injector. Ook die zijn uit te wisselen.......
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
updeet... vanalles lopen kloten en testen... uiteindelijk opnieuw begonnen... starten, uitzetten, kijken...
en daarom waarschijnlijk gevonden: nr 3 vonkt niet of slecht.
alleen toen ik vanmorgen ging kijken heb ik hem niet ff laten lopen... dus ook niks gezien. Samen met AllGo ff opnieuw dus en toen kwam er benzinedamp uit 3 toen we de bougie eruit trokken...
verder uiteraard alles getest met nieuwe bougies (ff uit de civic getrokken, bougiekabel ook, niks)
toen verdelerkap weer eraf, helemaal schoongekrabt en gedaan...
-> rotortje is waarschijnlijk toch te slecht. Ook wil het contactpunt van nr 3 niet echt.
morgen dus even een nieuwe kap en rotor scoren bij de dealer (mits op voorraad)
vraag: is b16a2 spul hetzelfde als b18c6? zo ja: wellicht hebben ze die wel op voorraad (met mijn geluk hebben ze geen b18c6 namelijk
)
is het dat niet: wat frank zojuist voorstelde (injectoren)
hoe dan ook, morgen weet ik meer
en daarom waarschijnlijk gevonden: nr 3 vonkt niet of slecht.
alleen toen ik vanmorgen ging kijken heb ik hem niet ff laten lopen... dus ook niks gezien. Samen met AllGo ff opnieuw dus en toen kwam er benzinedamp uit 3 toen we de bougie eruit trokken...
verder uiteraard alles getest met nieuwe bougies (ff uit de civic getrokken, bougiekabel ook, niks)
toen verdelerkap weer eraf, helemaal schoongekrabt en gedaan...
-> rotortje is waarschijnlijk toch te slecht. Ook wil het contactpunt van nr 3 niet echt.
morgen dus even een nieuwe kap en rotor scoren bij de dealer (mits op voorraad)
vraag: is b16a2 spul hetzelfde als b18c6? zo ja: wellicht hebben ze die wel op voorraad (met mijn geluk hebben ze geen b18c6 namelijk

is het dat niet: wat frank zojuist voorstelde (injectoren)
hoe dan ook, morgen weet ik meer

okee, het gekke ding doet het weer...
reden?
hoogstwaarschijnlijk wat vuil in een injector. hoe dan ook, ik ga ze laten cleanen.
Ik wisselde de nr 1 nr 2 injectoren en hoppa... niks meer aan het handje.
blijf het vreemd vinden en eerlijk gezegd vertrouw ik het nu voor geen meter meer... de injectoren een keer laten reinigen is dus wel zo slim
thanks aan iedereen voor technische / morele support... frank, robin, robin, marco...
hehe
Bartje weer wat geleerd... vooral dat ik niet zo bang moet zijn om bepaalde dingen gewoon te doen...
reden?
hoogstwaarschijnlijk wat vuil in een injector. hoe dan ook, ik ga ze laten cleanen.
Ik wisselde de nr 1 nr 2 injectoren en hoppa... niks meer aan het handje.
blijf het vreemd vinden en eerlijk gezegd vertrouw ik het nu voor geen meter meer... de injectoren een keer laten reinigen is dus wel zo slim

thanks aan iedereen voor technische / morele support... frank, robin, robin, marco...
hehe
Bartje weer wat geleerd... vooral dat ik niet zo bang moet zijn om bepaalde dingen gewoon te doen...