spontaan bagger lopen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

net gevoeld naar de spanning, maar uhm... Ik vind hem strak staan...

tandwielen lijken iig gelijk te staan, maar moet zo nog ff krukas gaan draaien... zekerheid en zow
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Tja, wat ik me afvraag, komt het vaker voor dat bij een standaard b-serie de riem een tandje verspringt? Lijkt mij eigenlijk niet, tenzij er een menselijk factor meespeelt, dus opnieuw spannen of andere nokken met zwaardere veren...
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mja, net dus ff gekeken, maar dankzij de enorme hoeveelheid riemen (mijnes heeft ook airco) en daardoor het enorme gebrek aan werkruimte, is het dus onbegonnen werk om alles los te halen en die timing nauwkeurig te bekijken.

ik heb dus in eerste instantie de 'schroevendraaiermethode' gebruikt (TDC cilinder 1 bekijken mbv een schroevendraaier die erop rust) maar dat is niet nauwkeurig genoeg om 1 tandje verschil op te merken... ik zal dus toch verder moeten kloten om alles eraf te krijgen...

bah

maar goed, we blijven zoeken en proberen, want dingetje moet lopen.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

baRt wrote:mja, net dus ff gekeken, maar dankzij de enorme hoeveelheid riemen (mijnes heeft ook airco) en daardoor het enorme gebrek aan werkruimte, is het dus onbegonnen werk om alles los te halen en die timing nauwkeurig te bekijken.

ik heb dus in eerste instantie de 'schroevendraaiermethode' gebruikt (TDC cilinder 1 bekijken mbv een schroevendraaier die erop rust) maar dat is niet nauwkeurig genoeg om 1 tandje verschil op te merken... ik zal dus toch verder moeten kloten om alles eraf te krijgen...

bah

maar goed, we blijven zoeken en proberen, want dingetje moet lopen.


In principe hoeft je aan de onderzijde niets los te halen. Er staat een merkteken op de grote polie (voor de dynamo) en er staat een merkteken (uitsteeksel dacht ik, zie manual) op de onderste distributiekap. Als dat gelijk staat staat de 1ste cil in BDP. Dat is ook je enige hulpmiddel voor de krukas. Ga je daarna de kappen en poelie eraf halen, kun je met lakstiftje merktekens plaatsen op krukastandwiel en onderblok, voor de zekerheid...

Je moet tevens bij de nokkenaspoelies niet kijken naar de spaken, maar de naar merktekens, anders gaat het al verkeerd...

succes ....
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Waarom niet even naar de dealer ofzo Bart? Uiteraard niet rijdend... Met een mogelijk versprongen riem kun je niet voorzichtig genoeg zijn lijkt me.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

VTECCIE wrote:Waarom niet even naar de dealer ofzo Bart? Uiteraard niet rijdend... Met een mogelijk versprongen riem kun je niet voorzichtig genoeg zijn lijkt me.


Niet rijdend naar de dealer, maar wel "even"..... Leg dat even uit.... :wink:

Denk dat Bart handig genoeg is om een aantal zaken uit te sluiten. Kan hij altijd de dealer zo een beetje op weg helpen. Wat is voordeliger, zelf zoeken of de dealer het werk laten doen...
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Slepen is toch niet zo heel moeilijk lijkt me...

En zelf vind hij het niet of moeilijk blijkt dus dan kun je koppig blijven proberen of gewoon hulp van buitenaf accepteren.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mja, het vinden zit hem bij mij vooral in het feit dat ik het nog nooit heb gedaan!
anders had ik al vele andere troubles gehad in het verleden.
Ik leer op zich snel, maar moet echt die manual in lees ik wel weer :p

en de dealer is bij mij al lastig, ik woon in de middle of fokking nergens, dus slepend ben ik al een uur onderweg... en die dealer vertrouw ik niet echt, kun je nagaan...

ik kom er wel mensen... en ik leer van alles op dit moment, wat in mijn ogen minstens net zoveel waard is!

Maar inderdaad: vandaag niet vinden is morgen toch ff 'anders' doen...
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

okee update... moest ff weg, dus net pas verder kunnen zoeken...

ik zag eerst geen witte markering zoals vernoemt, leek meer een roestplekje... beetje manual doorgespit en kwam wat tegen over een rode markering (b18c5 tov andere b18 blokken, yank handleiding).

maar goed, heb er maar wat pics van gemaakt.

foto 1: onduidelijk helaas, maar met uitleg duidelijk genoeg.
Markering op kap komt overeen met de RODE markering op de poelie.
foto 2: de tandwielen staan dan niet zoals het hoort.
schroevendraaier methode geeft ook aan dat het niet juist is (niet TDC dus)

foto 3: duidelijk zichtbaar, beide markeringen. Staat nu gelijk op wat een witte markering lijkt.
foto 4: tandwielen staan dan spontaan netjes
Schroevendraaier methode gaf ook TDC aan :)

Image
Image
Image
Image

Het lijkt mij dat er dus niks mis is met de riem. Tenzij hij dus op de rode markering moet staan. In dat geval hebben we het dus over stom toeval mbt de witte markering?
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Volgens mij is het de witte markering wat ik al eerder zei...

Is de rode niet voor afstellen ontsteking...

Denk dat je het probleem toch ergens anders moet zoeken nu. Wordt tijd dat gaskleppie eens wat inbreng geeft... :lol:
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

TDC is witte markering.

Rood is voor afstellen van ontsteking.

Loopt hij nu ook echt op 3 cilinders? Geeft hij gen foutcodes?
Andere bougies om ff te testen kan nooit kwaad, bougies kunnen er nog zo mooi uitzien maar toch gewoon hardstikke dood zijn.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Mooie foto's

en idd moet je het witte puntje hebben. Zo te zien staan de merktekens helemaal goed. Niks mis mee dus. De riemspanning kan je eigenlijk alleen goed testen als de bovenste kap eraf hebt. Je moet dat de krukas ronddraaien met een grote ringsleutel of ratel op de krukas poelie. Je moet hem dan tegen de klok in draaien en dan zo dat je presies stopt als het witte puntje op het merkteken staat.
Niet meer terug draaien maar presies laten staan. Als je dan de riem beet pakt aan de voorkant van de motor ter hoogte van waar de onderste kap over gaat in de bovenste kap. je mag hem dan (als je hem tussen duim en wijsvinger beetpakt) met moeite een halve slag draaien. Als je hem makklelijk zo ver kan draaien of zelfs verder staat hij te slap.
Aan de achterkant van de motor mag hij dan tevens niet heel erg slap staan. (dus tussen het achterste tandwiel en de waterpomp.)

Maar kan het idd ook een doorgeslagen bougie zijn.
Dit kan je weer testen door de motor te starten en uit te zoeken welke cilinder niet meedoet door 1 voor 1 de boegie kabels los te halen. De desbetreffende bougie kan je dan wisselen met een andere cilinder. Gaat het probleem mee naar de andere cilinder is het de bougie, blijft het is het waarschijnlijk een verstopte injector. Ook die zijn uit te wisselen.......
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Heb je trouwens geen foutcodes?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

obd2a geeft geen detonatie foutcodes. Plus dat hij er nog nouwelijks mee gereden heeft.

Ben je er al achter of het 1 cilinder is?
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

updeet... vanalles lopen kloten en testen... uiteindelijk opnieuw begonnen... starten, uitzetten, kijken...

en daarom waarschijnlijk gevonden: nr 3 vonkt niet of slecht.

alleen toen ik vanmorgen ging kijken heb ik hem niet ff laten lopen... dus ook niks gezien. Samen met AllGo ff opnieuw dus en toen kwam er benzinedamp uit 3 toen we de bougie eruit trokken...

verder uiteraard alles getest met nieuwe bougies (ff uit de civic getrokken, bougiekabel ook, niks)

toen verdelerkap weer eraf, helemaal schoongekrabt en gedaan...

-> rotortje is waarschijnlijk toch te slecht. Ook wil het contactpunt van nr 3 niet echt.

morgen dus even een nieuwe kap en rotor scoren bij de dealer (mits op voorraad)

vraag: is b16a2 spul hetzelfde als b18c6? zo ja: wellicht hebben ze die wel op voorraad (met mijn geluk hebben ze geen b18c6 namelijk :p )

is het dat niet: wat frank zojuist voorstelde (injectoren)

hoe dan ook, morgen weet ik meer :)
creez
Posts: 90
Joined: Thu Jan 26, 2006 4:19 pm

Post by creez »

dat rotor kapje probleem klinkt bekend ;)
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mja, ik zag er weinig mis mee, maar uiteindelijk getest en de rotor raakt opeens de nr 3 nauwelijks of niet... ach ja... morgen pas een nieuwe, meuk is uiteraard niet op voorraad...
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

En was dat het?
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

nope...

net nog ff de nieuwe bekeken, maar das allemaal netjes (raakt alle 4 en zow)

nu dus ff kijken of ie vonkt. zo ja, op naar de injectoren. zo nee, andere troubles.
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

okee, het gekke ding doet het weer...
reden?
hoogstwaarschijnlijk wat vuil in een injector. hoe dan ook, ik ga ze laten cleanen.
Ik wisselde de nr 1 nr 2 injectoren en hoppa... niks meer aan het handje.

blijf het vreemd vinden en eerlijk gezegd vertrouw ik het nu voor geen meter meer... de injectoren een keer laten reinigen is dus wel zo slim :)

thanks aan iedereen voor technische / morele support... frank, robin, robin, marco...

hehe
Bartje weer wat geleerd... vooral dat ik niet zo bang moet zijn om bepaalde dingen gewoon te doen...
Locked