spontaan bagger lopen
spontaan bagger lopen
Okee, ik ben al aan het zoeken, maar het is zondag, dus ik kan niet snel ff een bougiesleutel oid gaan kopen...
gistermiddag de auto verplaatst, niks aan het handje.
gisteravond wil ik weggaan, starten, BAGGER lopen.
mogelijkheden?
Ik heb de verdelerkap er al afgehaald, maar ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit allemaal. bougiekabels netjes droog etc, dus ook niks speciaals.
volgende opties lijken bougies, of distributieriem.
Maar dat is nou juist hetgeen wat me dwars zit: als de riem is versprongen, of als er iets is met de bougies, hoe kan dit? Dit zou namelijk gebeurt moeten zijn toen ik de auto UIT zette?
Maar goed, het klinkt dus beroerd. stotteren haperen... klinkt alsof hij niet op alle cilinders draait.
probleem is: als het de riem is, die versprongen is, kan dat dan kwaad als ik hem laat lopen (testen bv, niet rijden want er zit totaal geen power meer in)
thanks :cry:
gistermiddag de auto verplaatst, niks aan het handje.
gisteravond wil ik weggaan, starten, BAGGER lopen.
mogelijkheden?
Ik heb de verdelerkap er al afgehaald, maar ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit allemaal. bougiekabels netjes droog etc, dus ook niks speciaals.
volgende opties lijken bougies, of distributieriem.
Maar dat is nou juist hetgeen wat me dwars zit: als de riem is versprongen, of als er iets is met de bougies, hoe kan dit? Dit zou namelijk gebeurt moeten zijn toen ik de auto UIT zette?
Maar goed, het klinkt dus beroerd. stotteren haperen... klinkt alsof hij niet op alle cilinders draait.
probleem is: als het de riem is, die versprongen is, kan dat dan kwaad als ik hem laat lopen (testen bv, niet rijden want er zit totaal geen power meer in)
thanks :cry:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
@gaskleppie: loshalen later pas gedaan. Zit inmiddels wel een alarm op, maar die maakt gebruik van de OEM onderbreker. Heb expres de onderbreker van het alarm niet gebruikt (alarm is dus voor het jengelen only).
@sled9e: begint er steeds meer op te lijken. Kan verder niks vinden namelijk.
Ik hoorde dat de dealer normaal gesproken de spanrol niet vervangt bij het vervangen van de distributieriem. Die is ongeveer 5000km geleden vervangen. Zou dat het kunnen zijn?
@sled9e: begint er steeds meer op te lijken. Kan verder niks vinden namelijk.
Ik hoorde dat de dealer normaal gesproken de spanrol niet vervangt bij het vervangen van de distributieriem. Die is ongeveer 5000km geleden vervangen. Zou dat het kunnen zijn?
baRt wrote:nee, geen doorgeslagen dop, al gecontroleerd...
denk dat het een versprongen riem is...
ff vraagje: als het zo is, meteen maar een nieuwe spanrol doen? of is dat niet echt nodig?
Als er geen nieuwe rol op is gekomen, zou ik hem wel vervangen. Niet dat het eventuele verspringen met de spanrol op zich te maken hoeft te hebben.
Controleer voor dat je eventueel alles loshaalt de spanning van de riem? Misschien is de riemspanning niet goed?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Pas is de riem van Creez vervangen. Voor de wissel heb ik de spanning gechecked en die stond ook mega los!
Valt mee dat die nooit versprongen is. Nu zit hij netjes vast. Maar dat lukte alleen met een beetje hulp. De standaard span procedure werkte niet goed genoeg. Normaal gesproken hoort een veertje de spanning op de riem te zetten voor je de spanrol vast zet. Als er een klein braampje of iets dergelijks er voor zorgt dat de rol niet wil verschuiven staat hij te los zonder dat je het merkt. Checken is altijd nodig!
Met een vingertje extra onder de spanrol gaat het alijd goed!
Valt mee dat die nooit versprongen is. Nu zit hij netjes vast. Maar dat lukte alleen met een beetje hulp. De standaard span procedure werkte niet goed genoeg. Normaal gesproken hoort een veertje de spanning op de riem te zetten voor je de spanrol vast zet. Als er een klein braampje of iets dergelijks er voor zorgt dat de rol niet wil verschuiven staat hij te los zonder dat je het merkt. Checken is altijd nodig!
Met een vingertje extra onder de spanrol gaat het alijd goed!
baRt wrote:op tijd: hoe? nog nooit mee gespeeld
spanning riem: ik ga zo naar de riem kijken. mocht iets van 2,5cm in te duwen zijn boven tussen de tandwielen toch? zoiets werd mij verteld...
[[/OT]
timing controleren -> kleppendeksel eraf, ratel met verlengstukken op bout krukaspoelie, verdraaien krukas linksom, op poelie nokkenassen de UP tekens naar boven en de streepjes tegen elkaar aan. Aan de andere zijde moeten de streepjes op zelfde hoogte liggen van de cilinderkop.
Op de krukaspoelie voor de multiriemen staat een streepje (volgens mij wit) en op de distributiekap zit een uitsteeksel. Deze moeten overeen komen met elkaar. Heb je dit samen met nokkenaspoelies op tijd staan, dan staat de eerste cilinder in BDP.
Krijg je dit dus niet voor elkaar en klopt er bij de nokkenassenpoelies iets niet, dan heb je een probleem...
Dit was het wel volgens mij...
De riemspanning controleer je op het langste eind tussen poelie uitlaatnok en krukas. Deze moet je net een halve slag kunnen verdraaien. Volgens mij zit je dan ook wel goed. Controleer de manual ook maar ff...