spontaan bagger lopen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
baRt

spontaan bagger lopen

Post by baRt »

Okee, ik ben al aan het zoeken, maar het is zondag, dus ik kan niet snel ff een bougiesleutel oid gaan kopen...

gistermiddag de auto verplaatst, niks aan het handje.
gisteravond wil ik weggaan, starten, BAGGER lopen.

mogelijkheden?
Ik heb de verdelerkap er al afgehaald, maar ziet er voor zover ik kan beoordelen goed uit allemaal. bougiekabels netjes droog etc, dus ook niks speciaals.

volgende opties lijken bougies, of distributieriem.

Maar dat is nou juist hetgeen wat me dwars zit: als de riem is versprongen, of als er iets is met de bougies, hoe kan dit? Dit zou namelijk gebeurt moeten zijn toen ik de auto UIT zette?

Maar goed, het klinkt dus beroerd. stotteren haperen... klinkt alsof hij niet op alle cilinders draait.

probleem is: als het de riem is, die versprongen is, kan dat dan kwaad als ik hem laat lopen (testen bv, niet rijden want er zit totaal geen power meer in)

Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Heb je de bougiekabels wel op de juiste plaats terug gezet?
Voodoo

Post by Voodoo »

Misschien vervuilde injectoren?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

o, wacht even. Je hebt helemaal niks los gehaald tussen het moment van goed lopen en slecht lopen?
Je zou idd een versprongen riem kunnen hebben, maar die kans is klein.
Is het niet een slecht contact van een alarm ofzo? Als de brandstofpomp niet lekker draaid, loopt hij ook als een krant.
ITR1217

Post by ITR1217 »

:o ops: :( staat geen alarm op ...

Sorry Bart ik hoop dat het niets ergs is ... pff vind ik dus niet leuk he da je der miserie mee hebt :roll: als er iets is laat het me weten he want vind het echt rot voor je !!
slED9e

Post by slED9e »

ik heb ook met mijn rex een x een versprongen riem gehad, dit deed zich ook voor bij het uitzetten. waarschijnlijk kreeg ie toen net dat tikje :( .
baRt

Post by baRt »

@gaskleppie: loshalen later pas gedaan. Zit inmiddels wel een alarm op, maar die maakt gebruik van de OEM onderbreker. Heb expres de onderbreker van het alarm niet gebruikt (alarm is dus voor het jengelen only).
@sled9e: begint er steeds meer op te lijken. Kan verder niks vinden namelijk.

Ik hoorde dat de dealer normaal gesproken de spanrol niet vervangt bij het vervangen van de distributieriem. Die is ongeveer 5000km geleden vervangen. Zou dat het kunnen zijn?
BugsM

Post by BugsM »

Als hij op 3 cilinders loopt kun je wel achter komen. Steeds een bougiedop eraf halen en kijken of hij hetzelfde loopt of nog minder goed, dus op 2 cil...
Voor je eigen bestwil, zou je een tang kunnen gebruiken voor het loshalen van de bougiedop...
VTECRob

Post by VTECRob »

Klinkt als hetzelfde wat ik had... en dat was een versprongen riem...
Weer terug kunnen zetten, zonder dat er iets beschadigd was...
Maar blijft wel vaag...

Heb t ook een keer gehad met een injector die kapot was. Toen liep ie net zo beroerd...
klokkie

Post by klokkie »

heb je hem misschien afgespoten onder de kap? het kan zijn dat alles droog lijkt, maar dat er wel vocht bij de bougie in zit. dop eraf halen en eens droog blazen.
baRt

Post by baRt »

nee, geen doorgeslagen dop, al gecontroleerd...

denk dat het een versprongen riem is...

ff vraagje: als het zo is, meteen maar een nieuwe spanrol doen? of is dat niet echt nodig?
CyRaX

Post by CyRaX »

Erg vreemd dat de dealer de spanrol niet meeneemt tijdens een distributieriem wissel.
Dat moet juist wel gebeuren.... :(
wilco

Post by wilco »

Hoe kan nou een riem verspringen?? , dat is een lekker idee dat de riem kan verspringen zit je nog met knikkende knieën in de auto.....
baRt

Post by baRt »

mja, net bougies eruit getrokken... wel wat verschil, maar volgens mij niks om over naar huis te schrijven...
BugsM

Post by BugsM »

Al gekeken of alles op tijd staat? Is namelijk niet zoveel werk...
BugsM

Post by BugsM »

baRt wrote:nee, geen doorgeslagen dop, al gecontroleerd...

denk dat het een versprongen riem is...

ff vraagje: als het zo is, meteen maar een nieuwe spanrol doen? of is dat niet echt nodig?

Als er geen nieuwe rol op is gekomen, zou ik hem wel vervangen. Niet dat het eventuele verspringen met de spanrol op zich te maken hoeft te hebben.
Controleer voor dat je eventueel alles loshaalt de spanning van de riem? Misschien is de riemspanning niet goed?
BugsM

Post by BugsM »

CyRaX wrote:Erg vreemd dat de dealer de spanrol niet meeneemt tijdens een distributieriem wissel.
Dat moet juist wel gebeuren.... :(

Moet niet, controle wel...

Zelf vind ik dat de dealer de klant zoveel angst moeten inpraten, dat ze alsnog de spanrol ook mogen vervangen... :wink:
baRt

Post by baRt »

op tijd: hoe? nog nooit mee gespeeld :)
spanning riem: ik ga zo naar de riem kijken. mocht iets van 2,5cm in te duwen zijn boven tussen de tandwielen toch? zoiets werd mij verteld...

[OT]zit ik gvd al 7 jaar met B-series te spelen, heb ik nog steeds totaal geen kennis van het simpelste onderhoud[/OT]
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Pas is de riem van Creez vervangen. Voor de wissel heb ik de spanning gechecked en die stond ook mega los!
Valt mee dat die nooit versprongen is. Nu zit hij netjes vast. Maar dat lukte alleen met een beetje hulp. De standaard span procedure werkte niet goed genoeg. Normaal gesproken hoort een veertje de spanning op de riem te zetten voor je de spanrol vast zet. Als er een klein braampje of iets dergelijks er voor zorgt dat de rol niet wil verschuiven staat hij te los zonder dat je het merkt. Checken is altijd nodig!
Met een vingertje extra onder de spanrol gaat het alijd goed!
BugsM

Post by BugsM »

baRt wrote:op tijd: hoe? nog nooit mee gespeeld :)
spanning riem: ik ga zo naar de riem kijken. mocht iets van 2,5cm in te duwen zijn boven tussen de tandwielen toch? zoiets werd mij verteld...

[[/OT]

timing controleren -> kleppendeksel eraf, ratel met verlengstukken op bout krukaspoelie, verdraaien krukas linksom, op poelie nokkenassen de UP tekens naar boven en de streepjes tegen elkaar aan. Aan de andere zijde moeten de streepjes op zelfde hoogte liggen van de cilinderkop.
Op de krukaspoelie voor de multiriemen staat een streepje (volgens mij wit) en op de distributiekap zit een uitsteeksel. Deze moeten overeen komen met elkaar. Heb je dit samen met nokkenaspoelies op tijd staan, dan staat de eerste cilinder in BDP.
Krijg je dit dus niet voor elkaar en klopt er bij de nokkenassenpoelies iets niet, dan heb je een probleem...
Dit was het wel volgens mij...

De riemspanning controleer je op het langste eind tussen poelie uitlaatnok en krukas. Deze moet je net een halve slag kunnen verdraaien. Volgens mij zit je dan ook wel goed. Controleer de manual ook maar ff...
Locked