Gegroefde of Geperforeerde schijven

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Gegroefde of Geperforeerde schijven

Post by wilco »

Straks gaat alles wat met de remmen te maken heeft vervangen worden of gereviseerd worden (klauwen).

Als remblokjes zijnde pak ik de DS2500, ook pak zowel voor als achter stalen remleidingen en er komt natuurlijk Motul 5.1 remvloeistof in.

Als schijven worden het Stoptech schijven zowel achter als voorkant, nu kan ik kiezen voor Gegroefde of Geperforeerde schijven.

Ik heb van beide wat verhalen gehoord en gelezen maar kan iemand onderbouwen waarom en hoe of wat?En niet in het algemeen maar specifiek voor de ITR , ivm remkracht/ etc....
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Wat voor verhalen heb je gehoord/gelezen dan?
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Bij zware belasting gaan geperforeerde schijven scheuren bij de gaten, gesleufde schijven doen dat niet, misschien dat geperforeerde schijven wat beter remmen?! :roll: Dat kan een ander denk ik beter beantwoorden.

Ik weet wel dat bij mij de gesleufde schijven uitstekent voldoen, niet kromtrekken, geen fading, btw het zijn Hi-spec 4 zuigerremklauwen met bijbehorende gesleufde remschijven met Ferodo DS 2500.

Genesis
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Dat geperforeerde schijven gaan/kunnen scheuren bij de gaten is idd iets dat ik al een aantal keer heb gezien ja.
Wel heb ik ook een aantal stoptech schijven gezien, zowel geperforeerd als gesleufd of allebei maar nog geen met scheurtjes.
Kan dus zijn dat ze goed zijn of dat ze nog niet goed op hun donder hadden gekregen.
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

slydawg wrote:Dat geperforeerde schijven gaan/kunnen scheuren bij de gaten is idd iets dat ik al een aantal keer heb gezien ja.
Wel heb ik ook een aantal stoptech schijven gezien, zowel geperforeerd als gesleufd of allebei maar nog geen met scheurtjes.
Kan dus zijn dat ze goed zijn of dat ze nog niet goed op hun donder hadden gekregen.


Mijn eigen ervaring is op het circuit (Nordschleife) en samen met een kennis op vakantie op Route de Napoleon in Frankrijk en de Alpen in Italie en Zwitserland 8) (wat een feest) geen fading niet kromtrekken en geen scheurtjes na 3500 km.

Lijkt me overtuigend genoeg wbt de kwaliteit!

Genesis
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

@Wilco
Ik heb deze vraag een keer voorgelegd bij Mark Verhoeven en die was eigenlijk zeer stellig... gegroefd en niet geperforeerd. Als ex-rally rijder zal hij het wel weten nam ik toen maar aan. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Geperforeerd lijkt me ook meer voor dunne, enkele ongeventileerde schijf. Zoals bij een scooter. Door die gaten zal het denk ik beter koelen, dus aantrekkelijk bij een ongeventileerde, enkele schijf. Bij geventileerde schijven, heb je die koeling minder nodig, en zijn de gegroefde schijven denk ik beter. Deze hebben meer oppervlakte wat in contact is met de remblokken...

Heb zelf geen enkele ervaring met remmerij, maar dat lijkt me zo als ik er over nadenk...
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Je hoort over het algemeen dat geperforeerde schijven sneller kunnen scheuren maar ik heb nog geen enkel slecht verhaal gehoord over Stoptech schijven.

Daarin tegen was het probleem met geperforeerde schijven bij de Sub. wereld misschien dat de auto's veel zwaarder waren , dus daarom veel op hun donder kregen?????

De ITR zelf is vrij licht ....maar nu verloop van de tijd zulen de geperforeerde schijven ook vol gaan zitten met remstof , wat ook wel met de gegroefde schijven zal gebeuren.

Tja ..wat zal nu goed zijn voor een ITR??
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

frank rijdt voor zover ik weet met OEM blanks?

geperforeerd en scheuren, zal erg meevallen... je gebruikt dat ding nauwelijks extreem! maar toch, ik ga liever voor gegroefd, of helemaal blank...
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Ik heb pas mijn geperforeerde schijven vervangen door terug originele. Ze waren gewoon versleten.
Maar nu je erover schrijft genesis, ik kan me wel herinneren dat ik enkele scheurtjes aan de perforaties heb opgemerkt.
Dus voor mij geen geperforeerde schijven meer.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Geperforeerd GAAT scheuren, dat is zeker. Zelfs bij Porsche scheuren ze.
Neem of standaard, of gesleufde.
Ik zelf rij met standaard schijven en die zijn voor mij best zat. Maarja, ik rem ook niet zoveel....... ;)
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Qua prijs maakt het weinig uit of de Stoptech neem of de OEM schijven.

Ik neem aan dat Stoptech geen slechtere schijven maakt als OEM vandaar deze keuze.
Maar ik weet wat me te doen staat.
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

[quote="Gaskleppie"] Maarja, ik rem ook niet zoveel....... ]

Wacht maar tot je snelheid omhoog gaat op het circuit door je verbeterde wegligging :mrgreen:

Genesis
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Gegroefde Stoptech schijven en Stoptech remblokken rondom, dit was de setup van John, ex-itr rijder (nu Evo). Supergoed remvermogen!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Uit de staal wereld komende kan ik je vertellen dat wanneer je staal perforeerd door middel van een pons er ten alle tijden kleine scheurtjes om het geperforeerde gat vormen. Als voorbeeld mogen in Duitsland de gaten in zwenk en halkranen, machines etc niet meer geperforeerd worden!

Wanneer je perforeerd druk je een pons door het staal in een matrijs. Dit drukken veroorzaakt een verbuiging in het staal rond het gat en kleine scheurtjes (miniscul) omdat staal hard is... Zeker dat van een remschijf, dat is zeer harde kwaliteit, niet taai materiaal. Als staal eenmaal verbogen is buigt dit nooit in de originele plaats terug. Denk aan het constant buigen van een paperclip, deze zal breken...

Wanneer je boort of sleuven groeft dan neem je materiaal weg. Dit heeft geen of anders zeer nauwelijks invloed op het resterende materiaal...

Hopelijk helpt je dit. Succes!!!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Goede post! :thumbs:
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
vtecmoon
Posts: 1188
Joined: Thu Mar 09, 2006 10:53 pm

Post by vtecmoon »

Joanne wrote:Uit de staal wereld komende kan ik je vertellen dat wanneer je staal perforeerd door middel van een pons er ten alle tijden kleine scheurtjes om het geperforeerde gat vormen. Als voorbeeld mogen in Duitsland de gaten in zwenk en halkranen, machines etc niet meer geperforeerd worden!

Wanneer je perforeerd druk je een pons door het staal in een matrijs. Dit drukken veroorzaakt een verbuiging in het staal rond het gat en kleine scheurtjes (miniscul) omdat staal hard is... Zeker dat van een remschijf, dat is zeer harde kwaliteit, niet taai materiaal. Als staal eenmaal verbogen is buigt dit nooit in de originele plaats terug. Denk aan het constant buigen van een paperclip, deze zal breken...

Wanneer je boort of sleuven groeft dan neem je materiaal weg. Dit heeft geen of anders zeer nauwelijks invloed op het resterende materiaal...

Hopelijk helpt je dit. Succes!!!


Voor een dame ben je best cool! :o ops:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Dat is denigrerend... normaal zijn dames dus niet 'cool'? :-?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

nee man, dames horen 'hot' te zijn... ;)
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

[quote="baRt"]nee man, dames horen 'hot' te zijn... ]

:lol: :lol:
Locked