Gegroefde of Geperforeerde schijven
Gegroefde of Geperforeerde schijven
Straks gaat alles wat met de remmen te maken heeft vervangen worden of gereviseerd worden (klauwen).
Als remblokjes zijnde pak ik de DS2500, ook pak zowel voor als achter stalen remleidingen en er komt natuurlijk Motul 5.1 remvloeistof in.
Als schijven worden het Stoptech schijven zowel achter als voorkant, nu kan ik kiezen voor Gegroefde of Geperforeerde schijven.
Ik heb van beide wat verhalen gehoord en gelezen maar kan iemand onderbouwen waarom en hoe of wat?En niet in het algemeen maar specifiek voor de ITR , ivm remkracht/ etc....
Als remblokjes zijnde pak ik de DS2500, ook pak zowel voor als achter stalen remleidingen en er komt natuurlijk Motul 5.1 remvloeistof in.
Als schijven worden het Stoptech schijven zowel achter als voorkant, nu kan ik kiezen voor Gegroefde of Geperforeerde schijven.
Ik heb van beide wat verhalen gehoord en gelezen maar kan iemand onderbouwen waarom en hoe of wat?En niet in het algemeen maar specifiek voor de ITR , ivm remkracht/ etc....
Bij zware belasting gaan geperforeerde schijven scheuren bij de gaten, gesleufde schijven doen dat niet, misschien dat geperforeerde schijven wat beter remmen?! :roll: Dat kan een ander denk ik beter beantwoorden.
Ik weet wel dat bij mij de gesleufde schijven uitstekent voldoen, niet kromtrekken, geen fading, btw het zijn Hi-spec 4 zuigerremklauwen met bijbehorende gesleufde remschijven met Ferodo DS 2500.
Genesis
Ik weet wel dat bij mij de gesleufde schijven uitstekent voldoen, niet kromtrekken, geen fading, btw het zijn Hi-spec 4 zuigerremklauwen met bijbehorende gesleufde remschijven met Ferodo DS 2500.
Genesis
Dat geperforeerde schijven gaan/kunnen scheuren bij de gaten is idd iets dat ik al een aantal keer heb gezien ja.
Wel heb ik ook een aantal stoptech schijven gezien, zowel geperforeerd als gesleufd of allebei maar nog geen met scheurtjes.
Kan dus zijn dat ze goed zijn of dat ze nog niet goed op hun donder hadden gekregen.
Wel heb ik ook een aantal stoptech schijven gezien, zowel geperforeerd als gesleufd of allebei maar nog geen met scheurtjes.
Kan dus zijn dat ze goed zijn of dat ze nog niet goed op hun donder hadden gekregen.
slydawg wrote:Dat geperforeerde schijven gaan/kunnen scheuren bij de gaten is idd iets dat ik al een aantal keer heb gezien ja.
Wel heb ik ook een aantal stoptech schijven gezien, zowel geperforeerd als gesleufd of allebei maar nog geen met scheurtjes.
Kan dus zijn dat ze goed zijn of dat ze nog niet goed op hun donder hadden gekregen.
Mijn eigen ervaring is op het circuit (Nordschleife) en samen met een kennis op vakantie op Route de Napoleon in Frankrijk en de Alpen in Italie en Zwitserland 8) (wat een feest) geen fading niet kromtrekken en geen scheurtjes na 3500 km.
Lijkt me overtuigend genoeg wbt de kwaliteit!
Genesis
@Wilco
Ik heb deze vraag een keer voorgelegd bij Mark Verhoeven en die was eigenlijk zeer stellig... gegroefd en niet geperforeerd. Als ex-rally rijder zal hij het wel weten nam ik toen maar aan.
Ik heb deze vraag een keer voorgelegd bij Mark Verhoeven en die was eigenlijk zeer stellig... gegroefd en niet geperforeerd. Als ex-rally rijder zal hij het wel weten nam ik toen maar aan.

Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Geperforeerd lijkt me ook meer voor dunne, enkele ongeventileerde schijf. Zoals bij een scooter. Door die gaten zal het denk ik beter koelen, dus aantrekkelijk bij een ongeventileerde, enkele schijf. Bij geventileerde schijven, heb je die koeling minder nodig, en zijn de gegroefde schijven denk ik beter. Deze hebben meer oppervlakte wat in contact is met de remblokken...
Heb zelf geen enkele ervaring met remmerij, maar dat lijkt me zo als ik er over nadenk...
Heb zelf geen enkele ervaring met remmerij, maar dat lijkt me zo als ik er over nadenk...
Je hoort over het algemeen dat geperforeerde schijven sneller kunnen scheuren maar ik heb nog geen enkel slecht verhaal gehoord over Stoptech schijven.
Daarin tegen was het probleem met geperforeerde schijven bij de Sub. wereld misschien dat de auto's veel zwaarder waren , dus daarom veel op hun donder kregen?????
De ITR zelf is vrij licht ....maar nu verloop van de tijd zulen de geperforeerde schijven ook vol gaan zitten met remstof , wat ook wel met de gegroefde schijven zal gebeuren.
Tja ..wat zal nu goed zijn voor een ITR??
Daarin tegen was het probleem met geperforeerde schijven bij de Sub. wereld misschien dat de auto's veel zwaarder waren , dus daarom veel op hun donder kregen?????
De ITR zelf is vrij licht ....maar nu verloop van de tijd zulen de geperforeerde schijven ook vol gaan zitten met remstof , wat ook wel met de gegroefde schijven zal gebeuren.
Tja ..wat zal nu goed zijn voor een ITR??
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Uit de staal wereld komende kan ik je vertellen dat wanneer je staal perforeerd door middel van een pons er ten alle tijden kleine scheurtjes om het geperforeerde gat vormen. Als voorbeeld mogen in Duitsland de gaten in zwenk en halkranen, machines etc niet meer geperforeerd worden!
Wanneer je perforeerd druk je een pons door het staal in een matrijs. Dit drukken veroorzaakt een verbuiging in het staal rond het gat en kleine scheurtjes (miniscul) omdat staal hard is... Zeker dat van een remschijf, dat is zeer harde kwaliteit, niet taai materiaal. Als staal eenmaal verbogen is buigt dit nooit in de originele plaats terug. Denk aan het constant buigen van een paperclip, deze zal breken...
Wanneer je boort of sleuven groeft dan neem je materiaal weg. Dit heeft geen of anders zeer nauwelijks invloed op het resterende materiaal...
Hopelijk helpt je dit. Succes!!!
Wanneer je perforeerd druk je een pons door het staal in een matrijs. Dit drukken veroorzaakt een verbuiging in het staal rond het gat en kleine scheurtjes (miniscul) omdat staal hard is... Zeker dat van een remschijf, dat is zeer harde kwaliteit, niet taai materiaal. Als staal eenmaal verbogen is buigt dit nooit in de originele plaats terug. Denk aan het constant buigen van een paperclip, deze zal breken...
Wanneer je boort of sleuven groeft dan neem je materiaal weg. Dit heeft geen of anders zeer nauwelijks invloed op het resterende materiaal...
Hopelijk helpt je dit. Succes!!!
Joanne wrote:Uit de staal wereld komende kan ik je vertellen dat wanneer je staal perforeerd door middel van een pons er ten alle tijden kleine scheurtjes om het geperforeerde gat vormen. Als voorbeeld mogen in Duitsland de gaten in zwenk en halkranen, machines etc niet meer geperforeerd worden!
Wanneer je perforeerd druk je een pons door het staal in een matrijs. Dit drukken veroorzaakt een verbuiging in het staal rond het gat en kleine scheurtjes (miniscul) omdat staal hard is... Zeker dat van een remschijf, dat is zeer harde kwaliteit, niet taai materiaal. Als staal eenmaal verbogen is buigt dit nooit in de originele plaats terug. Denk aan het constant buigen van een paperclip, deze zal breken...
Wanneer je boort of sleuven groeft dan neem je materiaal weg. Dit heeft geen of anders zeer nauwelijks invloed op het resterende materiaal...
Hopelijk helpt je dit. Succes!!!
Voor een dame ben je best cool!
