motorblok atr
-
- Posts: 1387
- Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
- Contact:
De zilvergrijze ATR die bij vd Akker te koop staat vragen ze ook 25.950 voor maar de dagwaarde ligt op 16.200 :-?
Dus dagwaarde's tellen alleen voor handelaren die ( excl. BTW ) auto'verhandelen.
Een dagwaarde is geen verkoopwaarde !!
en voor 8200 euro laat ik hem lekker bij mij op de oprit staan :!:
Maar hier is al meer een discussie over geweest
Dus dagwaarde's tellen alleen voor handelaren die ( excl. BTW ) auto'verhandelen.
Een dagwaarde is geen verkoopwaarde !!
en voor 8200 euro laat ik hem lekker bij mij op de oprit staan :!:
Maar hier is al meer een discussie over geweest
Ja, dhr Jamessan...je kan het ook opzoeken op de Type-R lijst.
Die van James is toch wel een LE alleen weet hij niet welke?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG wrote:JA! :shock:
Wacht er niet langer mee, als je riem eraf loopt dan ben je niet jarig (behalve als het je verjaardag is :wink: ).
Het onderdeel in het rood is wat dus vervangen moet worden, en als ze toch bezig zijn kan inderdaad ook de riem vervangen worden.
Ben vandaag bij de dealer geweest voor een afspraak voor grote beurt, APK en distributieriem vervanging. Ik heb ze verteld over dat ratelend geluid tussen de 2000-2500 toeren, vooral bij aflopend toerental,(uiteraard als je bij de dealer staat, hoor je het niet) en daar vertelden ze mij dat dat geluid absoluut niet afkomstig kan zijn van de auto-tensioner (auto-spanner, onderdeelnummer 14520-P13-003 à €99,79 excl.) maar wel van de adjuster (afsteller distributieriem, ond.nr. 14510-P13-003 à €185,95 excl.). Daarbij zou het ook verstandig zijn om de adjusting nut (stelschroefcomp. balanceerriem, ond.nr. 13404-P13-003 à €101,83 excl.) te vervangen.
Ze zeggen dat het absoluut onnodig is om de auto-tensioner te vervangen. Nou maakt die €101,83 niet zoveel meer uit op het bedrag wat me te wachten staat, maar wil toch weten wat voor schade zo'n auto-tensioner aan kan richten. Lijkt mij dat de auto-tensioner puur een onderdeel is die ervoor zorgt dat de adjuster op spanning houdt en niet afhankelijk is hoeveel toeren de motor draait. Het lager van de adjuster daarentegen weer wel, of het lager van de adjusting nut. Helaas heb ik niet zoveel verstand van het motorische dus wie kan me wegwijs maken.
Alvast bedankt,
gr Marcel
De informatie die ik heb komt van een Honda monteur in UK die met de kleppendeksel er deels af erachter is gekomen wat er mis ging. De autospanner wordt gewoon slap na verloop van tijd, en doet zijn werk gewoon niet geod meer. Bij mij en vele anderen in de UK zijn ook de auto tensioner vervangen. Als je roulette wil spelen moet je het vooral doen, maar weet dat je bent gewaarschuwd.
IvoG wrote:De informatie die ik heb komt van een Honda monteur in UK die met de kleppendeksel er deels af erachter is gekomen wat er mis ging. De autospanner wordt gewoon slap na verloop van tijd, en doet zijn werk gewoon niet geod meer. Bij mij en vele anderen in de UK zijn ook de auto tensioner vervangen. Als je roulette wil spelen moet je het vooral doen, maar weet dat je bent gewaarschuwd.
Zeer nuttige info Ivo... :!:
De tensioner zal zelf geen geluid maken, maar is wel de oorzaak de dat de spanrolelement geluid maakt...
Beiden vervangen lijkt mij ook de enige oplossing...
Afgelopen donderdag viel mij ook al een bekend geluid op, een licht ratelen zo rond de 2000tpm, aflopend toerental in lage versnelling. Echter zo af en toe was het niet waarneembaar, maar afgelopen zondag hoorde ik het veelvuldig. Dus maandag meteen naar mijn garage bgebeld met de vraag of dat onderdeel vervangen kon worden omdat het een bekend probleem is bij ATR's. Ze hadden het erg druk op dat moment maar als ik een paar daagjes de auto niet nodig had konden ze tussendoor het probleem oplossen. Meteen die maandagavond de auto gebracht, de tekening meegenomen waar het bewuste onderdeel in rood is aangegeven (bedankt Ivo :thumbs: ) zodat hun het zoekwerk niet hoeven doen want de garage is een merkonafhankelijke. Daar het kleppendeksel er toch af moest maar meteen gevraagd of ze de kleppen ook wilden stellen (in 50.000km viel het nog net binnen de toleranties). Bleek dat niet alleen de automatische spanner was versleten (lekte een beetje vettigheid wat er onder druk leek uit te komen), maar ook een paar lagers van de distributieriemen. Alles bij elkaar aan onderdelen een behoorlijk kostenplaatje, maar dan rijden we straks weer een beetje geruster. Eigenaardig voorval: de garage had met diverse mensen daarover gebeld (ook van Honda) en die adviseerden wél om de spanner te vervangen, hoewel het een onderdeel is wat er eigenlijk niet om bekend staat te verslijten.
Het is dan wel een onbekende auto (bij de meesten), maar het riemspannerprobleem is al bij heel veel ATR's voorgekomen. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat iedere ATR er een keer mee te maken krijgt al is het moment waaróp dat gebeurt verschillend en misschien ook afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Bij ons dus na 155.000km, en ik hoorde het dan ook maar vaag op de achtergrond (misschien dat het ooit nog wat harder kon gaan klinken, maar daar wilde ik dus niet op wachten). Als ik de radio wat harder had staan had ik het misschien niet eens gehoord.