slydawg wrote:De CTR mag minimaal RON95, ikzelf tank BP ultimate, tuurlijk merk ik geen voelbaar verschil maar dat kan omdat ik nooit 95 heb getankt. Je hoeft als je overstapt van bv. 95 naar 98 niet je ecu te resetten, deze zal uiteindelijk zichzelf aanpassen maar door het te resetten doet ie dat sneller. Hoe resetten? Onder de motorkap fuse nr. 6 even 30sec eruit halen en dan weer terug zetten.
Okee, maar als ik dus 3 keer een volle tank vul met BP werkt het ook?(heb 2 linker handen, dus doe het liever zo )
Wil het wel eens proberen. Maar als ik toch geen verschil merk, zie ik het voordeel niet zo
Andre
Als je meteen verschil wil merken, dan moet je wel de ECU resetten natuurlijk. Anders duurt het zo lang dat je al vergeten ben hoe het was met RON95.
autodre wrote:Okee, maar hoe snel gaat het als je de ECU niet reset?
Ik denk na 1 of 2 tankbeurten, maar zeker weet ik niet. Het gaat geleidelijk waardoor je het niet meteen voelt. Net als je haar laten groeien, maar na het knippen merk je het meteen.... :-)
roblom wrote:Kan iemand uitleggen waarom je je ECU zou moeten resetten als je andere benzine tankt?
Naar mijn idee is het namelijk behoorlijk nutteloos.
Je ECU stelt parameters (fuel map en ignition map offsets) in tijdens deellast aan de hand van de lambda sonde inputs. Die parameters onthoud ie en gebruikt ie ook bij vollast. Als je je ECU reset, dan gaat ie de offsets opnieuw bepalen met de huidige setup.
ECU resetten gaat dacht ik anders (althans dat heb ik van Frans begrepen). Zekering eruit. Tijdje wachten. Zekering er weer in. Vervolgens de motor 10 minuten stationair laten draaien, daarna eventjes op 2000tpm, eventjes op 3000tpm en daarna op 4000tpm.
AccordTypeaRd wrote:ECU resetten gaat dacht ik anders (althans dat heb ik van Frans begrepen). Zekering eruit. Tijdje wachten. Zekering er weer in. Vervolgens de motor 10 minuten stationair laten draaien, daarna eventjes op 2000tpm, eventjes op 3000tpm en daarna op 4000tpm.
Ja, dat stationair draaien is om je stationair toerental weer te leren zeg maar. Zodat ie niet gaat lopen schommelen als je bij bv. 5000 gas los laat en koppeling in.
kan dat ook de oplossing zijn voor mijn probleem?
als ik namelijk echt lang over de snelweg met een constante snelheid (+-140) heb gereden in 5e versnelling (meestal naar tcc). als ik dan de afslag bleiswijk neem, blijft de toerenteller altijd even hangen op de 1500 toeren, wil af en toe nog zelfs even oplopen, waarna hij pas terug zakt naar 800 (?) ofzo
Hij blijft van mij ook altijd als ik net stop voor een stoplicht op 1100rpm hangen en na een paar seconden later daalt hij naar 800rpm.
De ene toerenteller kan wat meer afwijken als de ander.
Zoals sommige zeggen dat ze de 9Krpm aantikken , dan is bij mij de begrenzer er al ingeschoten , op 8800/8900rpm is bij mij op de toerenteller al de begrenzer.
Dus de ene zal zuiverder zijn waarde aangeven als de ander.
Maar even terug te komen op dat van jou die van mij heeft dat dus met 1100rpm>>>>800rpm.
roblom wrote:Kan iemand uitleggen waarom je je ECU zou moeten resetten als je andere benzine tankt?
Naar mijn idee is het namelijk behoorlijk nutteloos.
Je ECU stelt parameters (fuel map en ignition map offsets) in tijdens deellast aan de hand van de lambda sonde inputs. Die parameters onthoud ie en gebruikt ie ook bij vollast. Als je je ECU reset, dan gaat ie de offsets opnieuw bepalen met de huidige setup.
Dus hij heeft dynamische fuel en ignition maps?
Volgens mij liggen die dingen gewoon vast en pikt hij aan de hand van de sensor waarden een waarde uit die tabel. Kan je resetten wat je wil maar volgens mij verander je daar niks mee.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft een ECU alleen maar een 'geheugen'voor zijn foutcodes en stationair toerental.
Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden.
Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:
Totaal gereden : 146349,4 km
Totaal Getankt : 14649,2 liter
Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km
Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km)
Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen) (oh ja ... op euro95 :-) )
Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)
[quote="itr703"]Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden. Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:
Totaal gereden : 146349,4 km Totaal Getankt : 14649,2 liter Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km) Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen)
Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)
Grtx]
mwa... gemiddeld is de benzine 1.45 zeg maar. is toch 21750 euro :shock:
itr703 wrote:Wel aardig mischien om wat verbruikscijfers te melden. Sind ik met de ITR aan de pomp kom heb ik e.e.a. bijgehouden:
Totaal gereden : 146349,4 km Totaal Getankt : 14649,2 liter Verbruik Gemiddeld : 1 liter op 9,99 km Meest onzuinige rit : 1 liter op 7,636 km (rit over 240 km) Meest zuinige rit : 1 liter op 15,025km (rit over 446km in Noorwegen)
Brrrrr ....... al bijna 15000 liter in de tank gegooid 8)
Grtx]
mwa... gemiddeld is de benzine 1.45 zeg maar. is toch 21750 euro :shock:
Heb ik ook nog bijgehouden !!!
Gemiddeld 1,22 euro/ltr dus bijna 17250euro :shock: :shock:
Nou ja ... die 6,5 mooie jaren zijn onbetaalbaar 8)
ITR1217 wrote:Tanken jullie euro 95 ? :-? Ik dacht hoe hoger het octaan gehalte hoe beter ? dus ik tank superplus 98 . Of ben ik mis ? :roll:
Nee hoor .... ik schreef al eerder:
"
Er staat inderdaad RON98 in het instructieboekje voor de ITR. Als je verder leest (pag.91) staat er ook nog:
" Indien u geen loofdvrije superbenzine kunt vinden, dan kunt u in de plaats daarvan loodvrije normale benzine gebruiken. De motor zal voor het lagere oktaangetal compenseren hoewel het dan mogelijk is dat u een vermindering in vermogen gewaarwordt. "
Kortom ..... Hij gaat er niet kapot van maar "you could experience less performance" :-( "
Die 1 op 15,025 kon ff niet anders dan op RON95 want kon op dat moment niets anders krijgen in Noorwegen ops:
RON98 is dus "the way to go"; RON95 is dus blijkbaar zuiniger en merkbaar minder power (maar daar doen we het niet voor 8) 8) )
Onder de motorkap, rechts als je voor de auto staat. Voor de veerpoot, een zwart kastje, deksel moet je eraf halen, onder het deksel is een tekening van je EML die de betreffende zekering aangeeft, het gaat om een 15A zekering.